שיעור בכיתה (אילוסטרציה). צילום: GettyImages

"לאן עוד נגיע?": תלמיד הפריע בשיעור - תגובתה של המורה חוללה סערה במערכת החינוך

המורה כתבה את שמו של התלמיד מול כל הכיתה - ההורים פנו למפקחת • חבריה למערכת החינוך זעמו: "במקום שההורים יתנו בראש לילד שהפריע הם פונים בתלונה למורה?" • משרד החינוך: יש להימנע מצעדים משפילים, התגובה חייבת להיות מידתית ומכבדת

מערכת החינוך מתמודדת עם תופעות הולכות וגוברות של בעיות משמעת בכיתות, כאשר מורים רבים מדווחים שהם מתקשים להשתלט על התלמידים ולהעביר שיעור סדיר. לטענתם, חלק מהקשיים נובעים גם מהשפעות המלחמה בשנתיים האחרונות והיחלשות תחושת הסמכות.

מורה שיתפה באחת מקבוצות המורים מקרה שהתרחש בביתה ספרה: "שאלה חשובה", פתחה המורה. "האם קיימת הנחיה או חוק האוסר על כתיבת שמות תלמידים מפריעים על הלוח במהלך השיעור?". היא הסבירה כי בבית הספר הקודם שבו עבדה זה היה מקובל. "בבית הספר הנוכחי כתבתי שם של תלמיד והוא שיתף את הוריו הנושא הגיע למפקחת. היא ביקשה לדעת מה הנהלים בנושא.

כיתה בבית ספר (ארכיון), צילום: עמי שומן

הפוסט גרר מאות תגובות של מורים, בתגובות שקיבלה המורה טענו חלק מהמורים כי רשימת השם של התלמיד על הלוח אינה עלבון, שכן הוא הפריע מול כל הכיתה. מורה אחר כתב: "לא יאמן במה הורים מתעסקים ויותר גרוע, במה מפקחת מתעסקת. הזוי". תגובה אחרת אמרה: "במקום שההורים יתנו בראש לילד שהפריע הם פונים בתלונה למורה? לאן עוד נגיע?".

אלא שלמשרד החינוך אין תשובה חד משמעית, פנייה למשרד החינוך ובדיקה בחוזר מנכ"ל שנוגעת להפרת כללי משמעת קובע כי חל איסור חמור להעניש תלמידים בכל צורה של ענישה משפילה שכוללת הלבנת פנים ברבים, פגיעה מילולית שיש בה לעג, עלבון והשפלה.

משרד החינוך מבהיר: צוותי ההוראה פועלים במסירות ובמקצועיות כחלק מהעשייה החינוכית הכוללת גם התמודדות עם מצבי משמעת, בהתאם להנחיות הקובעות כי התגובה חייבת להיות מידתית ומכבדת ושאסור לנקוט באמצעים משפילים או מביכים. כאשר מתעוררת תחושה של חריגה מהכללים – לתלמידים ולהורים עומדים ערוצי פנייה ברורים: מהצוות והיועצות בבית הספר ועד לפיקוח המחוזי, מוקד הפניות הארצי ולמטה משרד החינוך.

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...