מיליונים ירדו לטמיון: תוכנית ה-AI של משרד החינוך לא ממריאה

מיליוני שקלים שהושקעו פוזרו על כלים שלא נכנסו לשימוש וברוב בתי הספר אין תשתית מתאימה לשימוש בכלי • משרד החינוך: "שילוב בינה מלאכותית היא חלק בלתי נפרד מתוכנית 'ישראל ריאלית', היישום בבתי ספר יוצג אחרי החגים"

"השישייה" שעולה לכיתה א'. צילום: מתוך הפייסבוק של משרד החינוך

משרד החינוך גרר לא מעט ביקורת בתחילת השנה כשפרסם תמונה שנוצרה באמצעות בינה מלאכותית ובה שישה אחים שנולדו יחד ועולים לכיתה א'. חלק מהתגובות עסקו בשאלה האם לשם כך מנצלים במשרד את ה-AI.

כעת נתונים שהגיעו ל"ישראל היום" מראים שההשקעה בתכנית גרנדיוזית לשימוש בבינה מלאכותית בבתי הספר שהבטיח המשרד - ירדה לטמיון, בין היתר בפיתוח כלים שהתלמידים אינם משתמשים בהם. בבתי ספר רבים (65%) לא ידוע אם קיימות תשתיות מספקות. בנוסף, למרות ששנת הלימודים תשפ"ו כבר נפתחה - בתי הספר לא קיבלו את התכנית לשילוב בינה מלאכותית במערכת הלימודים ואינם יכולים להיערך אליה. מדובר בתכנית שרלוונטית למיליון וחצי תלמידים, מכיתה ד' ומעלה. לדעת רבים, תכנית הדגל בבינה מלאכותית בשנת הלימודים הקודמת (תשפ"ה) נעשתה בחופזה. נתונים בלעדיים שהגיעו ל"ישראל היום" העלו כי משרד החינוך השקיע כ־5 מיליון שקלים בפיתוח כלי בינה מלאכותית לשימוש התלמידים - אך כעבור חודשיים בלבד השבית אותם לחלוטין או קרא לעשות שימוש בכלים אחרים.

משרד החינוך בזבז מעל 700 אלף שקלים על פיתוח הכלי "בינה", שפעל חודשיים והושבת בטענה כי זוהו בו תקלות, תגובות שגויות וניסוחים בעייתיים. בנוסף, בתי ספר נקראו לזנוח כלי אחר שפותח בשם Q, בין היתר בעקבות טענות שהגיעו מבתי ספר במגזר הדתי. עלות הפיתוח שלו עלתה למשרד קרוב ל־4 מיליון שקלים (1.67 מיליון עבור פיתוח וכ־2 מיליון עבור תוכן). במקום זאת נקראו בתי הספר להשתמש בכלים הרגילים כמו ChatGPT, Gemini ועוד. לצד זאת קיים חשש כי הכלים הקיימים בשוק אינם מתאימים לתלמידים, כיוון שלא מופעלת בהם מערכת סינון פנימית.

תלמידים בכיתת מחשבים (אילוסטרציה), צילום: ליים אלף

לא רק זאת - משרד החינוך מנהל "מעקב" אחרי המנהלים והמורים. במשרד בנו במיוחד "דשבורד" שהגישה אליו היא למורשים בלבד, ובו מנהלי מוסדות חינוך, מנהלי מחוזות ובכירים במשרד יכולים לראות את "תהליכי ההטמעה" של התכנית - כלומר, איזה בית ספר עושה שימוש בבינה מלאכותית.

בנוסף, משרד החינוך נשאל בכמה בתי ספר קיימת תשתית מתאימה לעיסוק ושימוש בבינה מלאכותית, כמו חדרי מחשבים, רשת אינטרנט וכדומה. לפי התשובה, לכ־65% מבתי הספר אין בהכרח תשתית כזו, שכן על פי המשרד "לפחות ב־35% מבתי הספר יש תשתיות דוגמת חדרי מחשב ורשת אינטרנט".

כאמור, בבתי הספר עדיין לא יודעים כיצד תשולב השנה הבינה המלאכותית, באילו מקצועות ומה יהיו המטלות - דבר שעשוי לגרור אי־אחידות בין מוסדות הלימוד. לדברי מנהלת בית ספר יסודי בגוש דן: "רכזי התקשוב ואנחנו עדיין נמצאים באפלה, אנחנו לא יודעים אילו 'הנחתות' יגיעו ממשרד החינוך לשטח ומה יהיו הדרישות. אישורי התלמידים לשימוש בבינה מלאכותית שעליהם החתמנו את ההורים בשנה שעברה לא תקפים - ואנחנו בשלב הראשון נצטרך להחתים אותם שוב. אם התכנית תגיע רק אחרי החגים, זה אומר שכל הנושא הזה נגרר וצריך לעשות הכל תוך כדי תנועה. זה נותן תחושה של חוסר רצינות".

ממשרד החינוך נמסר: "התוכנית לשילוב בינה מלאכותית היא חלק בלתי נפרד מתוכנית 'ישראל ריאלית'. ההיערכות מול רכזי התקשוב מצויה בשלביה הסופיים, והיישום בבתי הספר יוצג לאחר החגים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר