מחר (יום שני) ייפתח שער שנת הלימודים החדשה תשפ"ו ברחבי הארץ, כשמערכת החינוך מתכוננת לקלוט 2.58 מיליון תלמידים בכל בתי הספר וגני הילדים. מדובר בפתיחה חריגה במיוחד, זאת אחרי שנתיים של אתגרים ביטחוניים קשים שחייבו את המערכת להתמודד עם מציאות של פינויים, מקלטים ושירות מילואים נרחב של הורים ומורים.
מתוך מספר התלמידים הכולל, כ-180,600 ילדים עולים השנה לכיתה א' ועושים את צעדיהם הראשונים במערכת החינוך, בעוד 149,000 תלמידים נכנסים לכיתה יב' האחרונה שלהם לפני הגיוס לצה"ל או המעבר להשכלה גבוהה. 253,000 עובדי הוראה, מתוכם 219,000 מורים שילמדו ב-5,807 בתי ספר ברחבי הארץ.
השנה תעמוד בסימן הנושא השנתי "שורשי עמ"י – עתיד, מורשת ויזמות", מהלך חינוכי רחב היקף שמוביל שר החינוך יואב קיש בכל שכבות הגיל. המטרה המוצהרת היא לחבר בין השורשים הערכיים של מערכת החינוך לבין האתגרים של דור העתיד, תוך עיסוק בשאלות עומק של זהות, יזמות ושייכות.
במקביל, המשרד מכניס השנה לפעולה את רפורמת "ישראל ריאלית" בהשקעה של כחצי מיליארד שקלים, במטרה לחזק את לימודי ה-STEM (מדע, טכנולוגיה, הנדסה ומתמטיקה) ולהמשיך בהטמעת הבינה המלאכותית בבתי הספר. הרפורמה נועדה להחזיר את ישראל לעשירייה הראשונה במבחני TIMSS הבינלאומיים עד 2027.
הרפורמה תצא לדרך בהדרגה, עם דגש על חטיבות הביניים ובמיוחד כיתות ז', תוך התמקדות בפריפריה ועידוד תלמידות להצטרף למסלולים מדעיים וטכנולוגיים.
הנצחת החטופים ותמיכה נפשית
בשבוע הראשון ללימודים, מערכת החינוך תציין 700 יום למלחמת "חרבות ברזל" ותקיים פעילויות להשבת החטופים, לתמיכה במשפחות השכולות ולליווי ילדי משפחות המילואים. במסגרת יוזמה משותפת עם מועצת התלמידים והנוער הארצית, יוקדשו 48 דקות משעת החינוך ל-48 החטופים שעדיין נמצאים בשבי חמאס.
הצוות החינוכי יתמקד בשבוע הראשון בחיזוק הקשרים החברתיים, החוסן האישי והעצמת הלכידות הכיתתית, במטרה לספק לתלמידים יציבות וביטחון לאחר תקופה קשה.
"חזרה לשגרה חיונית לחוסן"
שר החינוך יואב קיש אמר: "אנחנו פותחים את שנת הלימודים לאחר שנתיים של אתגרים ביטחוניים חסרי תקדים, שבהן תלמידי ישראל והמורים שלהם הפגינו חוסן יוצא דופן. אני גאה במנהלים ובמורים שעמדו בחזית הכיתה ובחזית המילואים ושמרו על רציפות הלמידה גם בתנאים הקשים ביותר."
מנכ"ל משרד החינוך מאיר שמעוני הדגיש כי "פתיחת שנת הלימודים כסדרה היא תוצאה של עבודה מאומצת בכל שכבות המערכת – גיוס ושיבוץ אינטנסיבי של עובדי הוראה, השקעה בתשתיות ובבינוי, חיזוק מערך השירות הפסיכולוגי-ייעוצי".
סמנכ"לית בכירה ומנהלת המנהל הפדגוגי אינה זלצמן הוסיפה: "התלמידים וההורים זקוקים יותר מכל לחזרה לשגרה, לוודאות וסדירות. החזרה לספסל הלימודים במוסדות החינוך מהווה עוגן, יציבות ומרחב לחיזוק החוסן והצמיחה האישית והחברתית."
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו