יפה בן דויד יוצאת להתקפה, ומודיעה כי החל משנת הלימודים תשפ"ז - שתיפתח בספטמבר 2026 - המורים לא יהיו חלק מיום חינוך ארוך.
יום חינוך ארוך, בשמו המקוצר יוח"א, היה אמור להיות הפתרון שיצמצם את הפערים במערכת החינוך. החוק נחקק ב-1997 וקבע כי שעות הלימודים בגני ילדי ובתי ספר יסודיים (א-ו) בישובים בדירוג סוציואקונומי נמוך יימשכו עד שעה 15:30 בצהריים, אז התלמידים יהנו משיעורי תגבור והעשרה במקצועות כמו אנגלית מתמטיקה ועוד, ובחלק מהמקומות גם מחולקת ארוחת צהריים.
כיום התכנית פועלת בכ- 115 ערים ורשויות, אך לטענת הסתדרות המורים במקום שיצמצם פערים - בפועל המורים משמשים כ"בייביסיטר" והם לא רוצים יותר לעבוד במסגרת התכנית. במצב שנוצר, בתי ספר ורשויות שהתכנית פועלת בהם מתקשים לגייס מורים, כך שלמעשה התכנית מגבירה את המחסור במורים שקיים ממילא.
כאמור, היום (רביעי) מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד הודיעה היום, בוועדת החינוך של הכנסת לרגל פתיחת שנת הלימודים תשפ"ו, כי המורים לא מתכוונים להשתתף בתכנית, ומדבריה עולה כי החוק שנועד להפעיל יום לימודים ארוך חל על הרשות המקומית ולא על המורים עצמם שלא מחויבים לקחת בה חלק.
"מדובר בתוכנית ישנה מאוד, שכיום פוגעת במעמד המורה ולכן המורים לא יהיו חלק מתוכנית זו", טענה בן דוד, "בפועל היא הפכה את המורים למבצעי עבודות שאינן חלק מתפקידם המקצועי: הם מגישים ארוחות, מנקים אחרי התלמידים ולאחר מכן הם נדרשים ללוות בהסעות".
לפי בן דויד, מחקרים, כולל כאלה שמשרד החינוך עצמו יזם, מצאו שיוח"א הוא בלתי אפקטיבי. "הוא לא שיפר הישגים לימודיים, הוסיף אלימות ויצר שחיקה בקרב צוותי ההוראה", היא הסבירה, "הגיע הזמן לשנות תוכניות ישנות ולהתאים את התוכניות לאתגרים של המציאות הנוכחית"
במהלך הדיון התייחסה בן דויד למספר סוגיות בוערות במערכת החינוךף, ולרצון להעביר את המערכת לחמישה ימי לימוד בשבוע ולצמצם את מספר התלמידים בכיתה, כפי שהמליצה ועדת שפירא לחינוך המיוחד.
לדברי בן דויד: "הסתדרות המורים לא תאפשר את יישום מסקנות הוועדה באופן חלקי, כשהן טלאי על טלאי. הרפורמה הקודמת של החינוך המיוחד נכשלה כישלון חרוץ, מאחר שהיא הוטמעה תוך כדי תנועה. לא נאפשר זאת כעת. המורים והתלמידים הם לא שפני ניסיונות".
לדבריה, כבר היום אין מספיק כיתות לימוד מאחר שמתקצבים רק 50% מהצורך. בנוסף, יש מחסור חמור בכיתות לימוד וגם במורים. לפי בן דויד, רק לאחר שכל מסקנות הוועדה תיושמנה, ובכלל זה יושלם בינוי הכיתות והגנים וכן יצומצמו מספר התלמידים בכיתה, הסתדרות המורים תתמוך ברפורמה.
בן דויד טוענת שהמעבר לחמישה ימי לימוד יתבצע רק אם יתוקן מבנה שבוע העבודה: הפחתת שעות הוראה, הגדלת שעות השהייה של המורים ומתוכן 5 שעות שהייה מהבית, בדומה למקובל בחטיבות הביניים. לצד אלה, יש לצמצם את מספר התלמידים בכיתה. לטענתה, אם מדברים על התאמת מערכת החינוך לאתגרי הזמן ולשוק התעסוקה, הרי שיש להתאים גם את מסגרת העבודה של המורים - שכן בכל מקום מתבצעת עבודה מהבית, ולכן צריך לאפשר זאת גם למורים.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו