יום חינוך ארוך, בשמו המקוצר יוח"א, או בשם העם "יום לימודים ארוך" היה אמור להיות הפתרון שיצמצם את הפערים במערכת החינוך. חוק יום חינוך ארוך נחקק לפני כשלושים שנה (1997) וקבע כי שעות הלימודים בגני ילדי ובתי ספר יסודיים בישובים ממעמד סוציו-אקונומי נמוך יתארכו עד לשעה 15:30 בצהריים, אז התלמידים יקבלו תגבור והעשרה במקצועות ליבה.
החוק היה אמור להיות מוחל על כל מערכת החינוך אך בישראל כמו בישראל היישום שלו נתקע בגלל שיקולים תקציביים. כיום הוא פועל ברשימה של כ- 115 ערים ורשויות, למרבה הפלא לא רק בישובים או שכונות עם אוכלוסייה שאין ידן משגת. בין הרשויות בתכנית יש גם את מודיעין מכבים רעות, חוף הכרמל, חוף אשקלון ועוד.
אלא שבשנים האחרונות וביתר שאת מאז הקורונה יש בעיה – המורים שמלמדים בבתי הספר פשוט לא רוצים לקחת בתוכנית חלק. הם לא רוצים לעבוד עד שעות הצהריים המאוחרות, כשבניגוד אליהם מורים שאינם משתתפים בתכנית יוח"א מסיימים את יום העבודה מוקדם יותר. לא רק זה, השעות המרובות שהמורים עובדים מצריך עוד מורים בשאר המערכת ולכן הטענה היא שזה מרחיב את המחסור במורים שממילא קיים במערכת.
המורים מדווחים על עייפות, קושי לנהל כיתה בשעות מאוחרות וירידה ביעילות ההוראה. לתכנית יש לא מעט בעיות, אחת מהם שבשעות המאוחרות התלמידים כבר עייפים ואינם פנויים ללמידה. בסקירה שכתבו בהסתדרות המורים נכתב כי "תלמידים, ובעיקר הצעירים שבהם, מתקשים לשמור על ריכוז וערנות לאורך יום לימודים ממושך. דיווחים חוזרים מדגישים ירידה במוטיבציה, התנהגויות של עייפות, שעמום או תסכול, בשעות האחרונות של היום".
והנה סיפור שממחיש את האבסורד, אחת הרשויות בתכנית היא המועצה האזורית לב השרון. מדובר במועצה אמידה שהתלמידים שלה "לא צריכים" את התכנית שנועדה לישובים מעוטי יכולת ובפועל לא עומדת בקריטריונים אך הוכנסה אליה בחטא.
בעקבות מצוקת כוח האדם שהתכנית גורמת החליטו השנה במועצה להפסיק את הפעלת יוח"א במטרה שכך יוכלו לגייס מורים איכותיים שהודיעו שלא יגיעו ללמד במתכונת הנוכחית. אלא שקבוצה של הורים, תושבי המועצה עתרו נגד ההחלטה ודורשים כי התכנית תמשך– ובכך לילדים שלהם יהיו מסגרות עד שעה מאוחרת. במועצה יש בטן מלאה גם על משרד החינוך שמאפשר את המשך התכנית.
"יום חינוך ארוך הפך מזמן להיות מכבסת מילים לשירותיי בייביסיטר להורים", אומרת טל מדר, סגנית ראש המועצה האזורית לב השרון ומחזיקת תיק חינוך. "לא יעלה על הדעת שבמקום לקדם את בתי הספר כמרחבים של חינוך עבור הילדים, בתקופה שהם זקוקים לה מאי פעם, ממשיך משרד החינוך להתעלם מהבעיות עומק שיום חינוך ארוך מביא אל בתי הספר. לדבריה "רובה המכריע של קהילת לב השרון איתנו במהלך החשוב הזה, וצר לי שקומץ הורים לא מבין את תפקידו של בית הספר, עד כדי כך שכלל לא מעניין אותם מה קורה בבתי הספר, העיקר שהילדים מסיימים מאוחר ולא צריך לשלם על צהרון".
ממשרד החינוך נמסר: הארכת יום הלימודים ניתנת מתוקף חוק יוח״א המשרד פועל על פי חוק.
ההורים שעתרו דחו את הטענה כי הם מחפשים סידור של "בייביסטר לילדיהם". באת כוחם של ההורים העותרים, עו"ד אלה בן-דור ממשרד ליפא מאיר מסרה: "עניינה של העתירה באקט לא חוקי של מועצה אזורית לב השרון, שהחליטה לקחת את החוק לידיים ולדרוס אותו ברגל גסה ע"י החלטתה החד-צדדית לבטל יום חינוך ארוך במוסדות החינוך של המועצה".
הוסיפה עו"ד בן-דור: "החלטה כזו אינה בסמכותה, אלא בסמכות משרד החינוך ובאישור ועדת החינוך והתרבות של הכנסת, ולפיכך אינה חוקית. לא זו אף זו, המועצה בוחרת להתעלם מאזהרות משרד החינוך לפיהן החלטתה נוגדת את החוק, וכי היא תצטרך לשאת בהשלכות הנובעות מהחלטתה זו, על כל המשתמע מכך. בכך, היא מגלה אדישות וזלזול במאות ילדי המועצה והוריהם".
לדבריה: "אם תמומש ההחלטה הבלתי חוקית, לא יהיו חלופות מתאימות בלב השרון, ולא תקצוב מטעם משרד החינוך לחלופות כאלה, שישנם ביישובים אחרים בהם אין יום חינוך ארוך. כך יוצא, שמי שמשלמים את המחיר על התנהלותה הפוגענית וחסרת האחריות של לב השרון הם ההורים והילדים תושבי המועצה, שנדרסים תחת התעקשות עיוורת ונטולת היגיון של המועצה. יש להצטער על כך שנציגי המועצה לא השתכנעו לחזור בהם מהחלטתם הפסולה גם לאחר ששמעו דברים דומים מבית המשפט, יותר מפעם אחת".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
