מערך למידה מרחוק שלא תפקד, תלמידים ש"נעלמו": תחקיר משרד החינוך במלחמה

שר החינוך, יואב קיש, הציג את עיקרי התחקיר שביצע משרדו על התנהלותו מאז החלה מלחמת "חרבות ברזל" • לצד הכשלים, מעריכים במשרד כי הלמידה תוך כדי תנועה תסייע בהתמודדות ובהיערכות עתידית למצבי קיצון

שר החינוך קיש מציג את עיקרי התחקיר. צילום: דוברות משרד החינוך

"המלחמה תפסה את כולנו בהפתעה, גמורה" - כך סיפר היום (שלישי) שר החינוך, יואב קיש, בהצגת תחקיר המשרד על התנהלותו במלחמת "חרבות ברזל" מאז 7.10.

קיש הציג את הפעולות שהתבצעו - גם כאלה שדרושות תיקון ואחרות שעמדו בציפיות. "לא הייתה כוונה ללכת לצלוב אנשים", סיפר השר, "עשינו תחקיר שבא ללמד על הכשלים, ללמד ולהשתפר".

למידה מרחוק, צילום: עמי שומן

מהדוח עולה כי על אף כל הזמן שהיה ללמוד ולהשתפר בזמן הקורונה, מערכת החינוך לא פעלה כראוי בתחום הלמידה מרחוק והלמידה המקוונת. "היה שיפור מהקורונה ועדיין יש הרבה לקחים שצריך ליישם", אמר קיש.

במשרד החינוך נערכו לחודש-חודשיים של למידה מרחוק אך היא התמשכה זמן רב יותר. מהתחקיר עלה עוד יש פערים גדולים בתשתית - תלמידים ללא מחשבים, טאבלטים וכדומה. "הלמידה מרחוק וחלקים מתכנית הלימודים לא סיפקו מענה מותאם לצמצום למידה מתמשך ולא כללה הבחנה מספקת בין שכבות גיל ובהתאמה את היקפי שעות הלימוד לכל שכבה".

מפונים במלונות באילת (ארכיון), צילום: יהודה בן יתח

מהדוח עולה עוד כי יש מספר נושאים שמשרד החינוך לא עמד בציפיות וצריך להשתפר בהם. בין היתר היו פערי מידע אדירים בנוגע לתלמידים ואיפה הם נמצאים. המשרד נערך לפקודת "מלון אורחים" שבו כולם עוברים יחד למלון, אך התושבים התפזרו לעשרות בתי מלון וחלק היו אצל קרובי משפחה, כך שהיה קושי באיסוף נתונים.

"פערי המידע יצרו קושי ממשי באיתור ובשיבוץ תלמידים, הובילו לטיפול חלקי או מאוחר בנפגעים רגשית וגרמו לחוסר תיאום בין מחוזות". במשרד ציינו כי לאור המלחמה חוזק משל"ט הנתונים.

דברי יואב קיש- צלצול לשינוי | ללא

בנוסף, במשרד החינוך התמודד עם מחסור בכוח אדם בחירום, זאת בשל העובדה שאלפי מורים גויסו למילואים ומורים שפונו לצד בעיה כללית של חוסר בעובדי הוראה. לטענת גורמים במשרד, הלקח הוא הקמת מאגר לאומי וגיבוש מודל תקציבי שיאפשר להעסיק אנשי חינוך בזמן קצר.

עוד עולה כי היתה בעיה לנהל את מערך ההתנדבות בשל מערכת מיושנת מידי. כמו כן וכפי שפורסם ב"ישראל היום", משרד החינוך הוציא מאות מיליוני שקלים בתקופת זמן קצרה כדי להקים מוסדות חינוך. הוא השכיר מבנים וציוד כשבפועל לא הכל נוצל בהתאם.

עם זאת, שר החינוך יואב קיש טען כי לא רצה לתת למגבלות תקציב לפגוע בלמידה וכי המשאבים הללו ישמשו את משרד החינוך בעתיד.

לסיכום התחקיר, אמר קיש: "כמי ששירת כטייס קרב, אני מאמין שתרבות תחקיר טובה היא אבן יסוד לארגון חזק. לא מחפשים אשמים אלא להשתפר. משרד החינוך עמד במשימה הלאומית - לאפשר שגרת חינוך לילדי ישראל גם כשברקע מלחמה. אבל אסור להסתפק בזה, ביצוע התחקיר מאפשר לנו לתקן, לדייק, ולהיערך טוב יותר לאתגרי העתיד".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר