מורה (אילוסטרציה). צילום: GettyImages

מורי העתיד של ישראל? הסטודנטים לחינוך דווקא מתרחקים מבתי הספר

מחצית מהסטודנטים להוראה העידו כי הרצון שלהם להמשיך לעבוד במקצוע לאחר סיום הלימודים נפגע, בין היתר בעקבות הקיצוץ בשכר המורים • לירן בסון, סיו"ר התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הארצית: "זהו לא רק אובדן אישי לכל סטודנט, אלא אובדן עצום למדינת ישראל כולה"

כ-57% מהסטודנטים לחינוך אינם מתכוונים לעסוק בהוראה או שאינם בטוחים שיכנסו אל מערכת החינוך – כך עולה מסקר של התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הארצית.

המחסור בעובדי הוראה, גננות ומורים מאיים על מערכת החינוך והפך שוב לבעיה של ממש, נתונים שהוצגו לאחרונה מראים את המשבר מעיניהם של סטודנטים להוראה – חלקם עובדים במערכת החינוך.

מחצית מהסטודנטים להוראה (50%) העידו כי הרצון שלהם להמשיך לעבוד במקצוע לאחר סיום הלימודים נפגע. זה קרה על רקע הקיצוץ בשכר המורים, שהיה חלק מהקיצוץ לכל המגזר הציבורי בעקבות מלחמת חרבות ברזל. 57% מהסטודנטים להוראה העידו כי לא ירצו או טרם החליטו אם להמשיך לעבוד במערכת החינוך לאחר סיום הלימודים. 47% מהם העידו כי נפגע הרצון שלהם להמשיך בלימודי הוראה על רקע הקיצוצים המדוברים.

לא ממהרים לבתי הספר, סטודנטים (אילוסטרציה), צילום: GettyImages

יש לומר כי המחסור הוא גם כמותי, כלומר במורים שיכנסו לכיתות אך המחסור החמור יותר הוא איכותי – כלומר מורים מלמדים מקצועות שהם לא תחום הדעת אותו למדו וכך נוצר מצב שמורה לספרות מלמד מתמטיקה. גם בשל המחסור בעובדי הוראה וגם בשל הסטאז' רבים מהסטודנטים להוראה נכנסים אל הגנים והכיתות בשלב מוקדם מאוד בלימודים. הסקר נערך בקרבכ- 550 סטודנטים, 230 מהם כבר עובדים במערכת והיתר סטודנטים להוראה.

הנתונים מראים פערים משמעותיים במוטיבציה בין תחילת הלימודים לתקופה הנוכחית. 87% מהסטודנטים הגיעו עם מוטיבציה גבוהה או גבוהה מאוד בתחילת הלימודים לעסוק בהוראה לעומת רק 27% שמעידים על אותה מוטיבציה בעת הזאת.

אתמול התקיים בוועדת הצעירים של הכנסת דיון בנושא ולדברי דוד מעגן ראש תחום חינוך גבוה וכוח אדם בהוראה בלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בשנת תשפ"ה (זו שהסתיימה) נוספו למערכת 13,905 עובדי הוראה, מהם 11,624 עובדי הוראה חדשים (לעומת 14,888 בתשפ"ד, ירידה של כ-21.9%), ו-2,281 עובדי הוראה חוזרים (לאחר הפסקה של שלוש שנים ומעלה).

הסטודנטים לא ממהרים להיות הפתרון, כיתה ריקה (אילוסטרציה), צילום: הרצי שפירא

עם זאת יש לציין כי יש פערים בשל הזרמים השונים במערכת החינוך: ממלכתי, ממלכתי דתי, חרדי וערבי – כך שיש עודף של מורים מהמגזר הערבי והחרדי אך הם לא משתלבים במערכת החינוך הממלכתית "חילונית" או הממלכתית דתית.

לירן בסון, סיו"ר התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הארצית: "אנחנו רואים מדי יום את התלבטות הסטודנטים המוכשרים ביותר, אלה שיכולים להוביל את מערכת החינוך שלנו קדימה, האם בכלל לבחור במקצוע ההוראה. הדיון בוועדת הצעירים חידד את הבעיה: סטודנטים להוראה חוששים להיכנס למקצוע שבו השכר נמוך, התנאים מאתגרים ומעמד המורה שחוק. זהו לא רק אובדן אישי לכל סטודנט, אלא אובדן עצום למדינת ישראל כולה. אנו דורשים מהממשלה להבין שללא השקעה משמעותית בשכר, בתנאים ובמעמד המורה, לא נצליח למשוך את הצעירים המבריקים ביותר לכיתות הלימוד. עתיד החינוך בישראל מתחיל בהבטחת עתיד ברור ואטרקטיבי לסטודנטים להוראה". 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...