יפה בן דויד: "נפתח את שנת הלימודים כסדרה"// ועידת "צלצול לשינוי"
"צלצול לשינוי", ועידת החינוך של "ישראל היום", נערכה היום (שני) במעמד שר החינוך יואב קיש, מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד, מנכ"ל רשת החינוך "עתיד" יוסי ממו, יו"ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס, שר התרבות והספורט לשעבר ח"כ חילי טרופר, ראשי רשויות, המנכ"ל והמייסד של ארגון "השומר החדש" יואל זילברמן ומנכ"לית עמותת "נירים" נורית טל שמיר.
מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד קיימה ראיון מיוחד עם כתב החינוך של "ישראל היום", נועם (דבול) דביר. בן דויד דיברה בין השאר על המשבר במערכת החינוך, המחסור במורים וההתמודדות עם האתגרים הייחודיים של התקופה.
זאת שנה ראשונה שאין איום בשביתה. זה אומר שכל הבעיות נעלמו?
יפה בן דוד: "הלוואי. אבל כן, נפתח את שנת הלימודים כרגיל. גנים, בתי ספר יסודיים וחטיבות הביניים".
בואי נדבר על המחסור במורים. כמה המשבר באמת חמור, או שאתם מעצימים אותו?
"שמעתי את ההערה הזאת לפני חמש שנים מהאוצר. כשאמרתי שיש בעיה קשה מאוד שעומדת להחריף - ראינו שהתחיל להיות חוסר בגננות - אמרנו שיהיה משבר גדול מאוד שבסוף יתפוצץ. האוצר אמר את אותו הדבר: 'את רוצה הסכם שכר ורוצה להעצים את המשבר'".
"אבל דיברנו אמת. יש מחסור גדול מאוד במורים, יש מחסור בגננות. זה משבר לאומי לא רק של משרד החינוך".
לפני כמה זמן העלית שכר, עלו התנאים. למה הם לא באים?
"כי מעמד המורה לא תלוי רק בשכר. זה חלק, אבל לא המכלול. יש דברים שמאוד מפריעים למערכת ואם הם לא ישתנו, ואנחנו רואים שהם לא משתנים - הנושא הראשון זה התערבות ההורים. אנחנו בעד מעורבות ההורים. הם צריכים להיות מעורבים, אבל יש התערבות שהיא מעל ומעבר. ההורים מרשים לעצמם המון. יש הורים נהדרים שמשתפים פעולה, יחד עם המנהלת ועם צוותי החינוך והכל. הורים נפלאים. אבל יש גם הורים שמרשים לעצמם לעשות דברים שמפריעים לצוותי ההוראה. לא מפריעים - פוגעים.
"לצערנו, הילדים עברו הרבה משברים. אחד המשברים הוא הקורונה, המלחמה והמבצעים. מה שקורה, לצערי, זה שההורים איבדו את הסמכות ההורית. ברגע שזה קורה, הוא גורם לכך שהסמכות המורית הולכת לאיבוד. ההורה צריך להבין שאם נגבה את הילד שלו בכל מחיר ובכל מצב, זה יתהפך עליו".
"כדי להצליח במערכת, צריכים להיות שותפים. ההורים צריכים להיות שותפים עם המשרד, עם צוותי החינוך. בכל מקום עבודה יש בוס אחד. פה למורים יש מפקחים, מחוזות, הורים, רשויות וכו'. תראו כמה בעלי בית יש להם. ההתמודדויות הן מאוד קשות".
"גם האלימות בבתי הספר. אלה הדברים שגורמים למורים להישחק. מעבר לכך שמקצוע ההוראה מאוד מורכב ומאוד שוחק. חייבים לתת תנאים ראויים ולתת לעובדי ההוראה גיבוי. כל אדם רוצה להגיע למקום העבודה בחיוך. הם עושים עבודה נפלאה, צוותי החינוך. אבל הם רוצה אמון וגיבוי".
"אבל אם יש סיטואציה של הורה שרוצה להתלונן - הוא בא למנהל? לא, הוא פונה ישר לשר. זה הולך לשר, זה הולך למנהל המחוז, ואז זה מתדרדר למטה. מהמורה למפקחת, למנהלת המחוז. למה לא הכי פשוט שברגע שמגיעה תלונה - קודם כל מנהל בית ספר? תנו לו גיבוי. תנו לו מרות. אי אפשר לתת אחריות בלי סמכות".
"מה היעדים שהוא מסמן? איפה הוא רוצה לראות את התלמידים? אני לא ראיתי תוכנית כזאת. תנו למורים, למנהלים ולגננות לנהל. אבל מה עושים? המשרד קובע את התוצאות והוא שופט".
איזה ציון את נותנת למשרד החינוך?
אני כבר מזמן לא מחלקת ציונים. אני רק רוצה לומר שהמצב לא טוב, בלשון המעטה.
מה חשבת על לקיחת ימי המחלה הפיקטיביים? האשימו אותך קצת. האם המשבר הזה מאחורייך?
"אני מזמינה אותך לסייר איתי בבתי הספר. אהבה אני מקבלת מהילדים והמשפחות. הערכה יש ותמשיך להיות. יכולתי לעשות הצגה. לומר נצא להפגנות וכו'. מה זה היה נותן למורים? למורים עדיין היה יורד מהשכר. אני לא עושה מה שרוצים. אני עושה מה שטוב לעובדי ההוראה. מה טוב? עשינו תיקוני חקיקה. אין לזה אח ורע. עשינו את זה מעל הראש של שר האוצר שמאוד כעס. הבאנו הסכם מאוד טוב".
"מה רצו? לצערי, זה לא רק המורים. נכנסו כל מיני גופים שרצו לעשות בלגן במערכת ולא הצליחו. עובדה שזה תוך יומיים דעך. יש הרבה דברים שצריך לשנות".
על ימי המחלה הפיקטיביים השיבה: "משרד החינוך קיזז בשכר לכל עובדי ההוראה גם לאלו שבתי הספר שלהם לא היו סגורים והם הגיעו ללמד. פנינו לקבל צו מניעה והשופטת קיבלה את עמדתנו. לא אגן על עובד הוראה שפשוט פעל בניגוד להחלטת בית הדין, איך נחנך את הילדים כשאנחנו מתנהגים בצורה כזאת?".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו