"צלצול לשינוי", ועידת החינוך של "ישראל היום", נערכה היום (שני) במעמד שר החינוך יואב קיש, מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד, מנכ"ל רשת החינוך "עתיד" יוסי ממו, יו"ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס, שר התרבות והספורט לשעבר ח"כ חילי טרופר, ראשי רשויות, המנכ"ל והמייסד של ארגון "השומר החדש" יואל זילברמן ומנכ"לית עמותת "נירים" נורית טל שמיר.
שר החינוך יואב קיש: "ממשלת ישראל צריכה לפעול ולציית לפי לשון החוק"// ועידת "צלצול לשינוי"
לאחר נאומי הפתיחה, כתב החינוך של "ישראל היום", נועם (דבול) דביר, אירח את שר החינוך יואב קיש לשיחה שבה השתתפה גם נאיה סגיב, תלמידת תיכון עתיד למדעים בלוד.
"אני רוצה לשאול אותך - היום אמור להיות שימוע ליועמ"שית. אתה לא מתבייש קצת באמירות של חברי כנסת ובאופן שבו הם מתבטאים?"
קיש: "נעשה הפרדה. הליך השימוע הוא הליך חוקי לחלוטין. אין קשר לסייפא של דבריך. אבל אני מסכים איתך. אני שומע בכנסת, גם מהצד של הקואליציה וגם מהצד של האופוזיציה. אפשר לנקוב בכל מיני שמות, בין אם חברי כנסת או… אני מקפיד, שממני לא יצאו דברים כאלה. גם במקומות שמאוד מפריע לי, אני מתבטא נגד. בסוף אתה מוצא מקומות להעביר את המסר. חשוב מאוד ולדעתי, ההידרדרות של השיח, זה לא רק אצל נבחרי הציבור. רואים את זה בכל מקום. השיח מתדרדר למקומות מאוד נמוכות. מקווה שזה ייעצר באלימות מילולית".
-אתה טייס קרב, אפילו דיברת על הרצון שלך לחזור לתא הטייס. אולי מגיע להם התנצלות?
קיש: "לא מסכים עם האמירה הזו. הייתה טענה קשה, גם אני טענתי, נגד הסרבנות. להגיד שהטייסים סרבנים זה לא נכון. אני מגנה בכל לשון את הסרבנות. מדובר בפגיעה דרמטית בביטחון המדינה. הכוונה הייתה ביקורת קשה כלפי אלה שמשתמשים בסרבנות ככלי פוליטי".
-כשמדברים על אי ציות, איזה מסר זה מעביר?
קיש: "אני מסכים שהמתח שקיים בין הרשויות הגיע למצבי קיצון. אני מציע לכולם לקיים את לשון החוק. אנחנו מחויבים לקיום לשון החוק.
-עדיין מתקיימת מלחמה. צריך לתת לתלמידים תקווה. התלמידים שעולים לי"ב היו בכיתה י' כשהתחילה המלחמה. הם גם יצטרכו להילחם בעזה?
"אני לא יודע...אני מקווה שלא. אנחנו נמצאים במציאות שכנראה תחייב הרבה שנים את מדינת ישראל ועם ישראל להיות חזקים עם צבא חזק. יש גורמים שרוצים להשמיד אותנו. אני לא שם סטופר על שום דבר. יש לנו שתי מטרות קריטיות בעזה, ואנחנו מחויבים אליהן. להחזיר את החטופים ולהכריע את חמאס. אנחנו בימים מאוד רגישים במו"מ. אני לא אוהב ששרים מתבטאים. אני מציע להשאיר את זה למי שמתעסק בנושא".
היו טענות שאתם משתיקים את הנושא בבתי הספר. מה דעתך? זה לא מדובר בסביבת החינוך
קיש: "דווקא ההפך. ביום ה-600 הייתה פעילות מאוד גדולה. אנחנו מתנגדים להוציא תלמידים לאירועים בזמני בית ספר. בזמנים שהם לא במסגרת הבית ספרית, בבקשה. אבל לא בזמן בית ספר. זה כולל הנחיות. איך להתחבר, איך לתמוך ועוד. מערכת החינוך במקום הזה מחבקת את המשפחות, נותנת להם מקום. בזמן לימודים להוציא תלמידים פיזית מהמסגרת, זה משהו שלא אישרנו".
אנחנו מדברים על כובד האחריות. אתה חושב שממשלת ישראל תיקח אחריות על 7 באוקטובר?
קיש: "לדעתי, אמרתי כבר שבוע או שבועיים אחרי המלחמה. אנחנו אחראים כממשלה. צריכים להפיק לקחים ויותר מזה - אני עושה את זה במשרד החינוך. אנחנו עובדים בצורה מאוד מאומצת בנושא הלקחים. כמובן, דרגי הביצוע וגם הממשלה, מראש הממשלה ועד אחרון השרים, אנחנו אחראים. אנחנו כיהנו בתקופת האסון הזה".
בוא נדבר על חינוך. מדברים על מערכת חבולה, קורסת. אתה שלם על תחילת שנת הלימודים?
קיש: "תחילת שנה היא תמיד אתגר. אנחנו מתמודדים עם לא מעט קשיים. השנה נוספו הרבה מוסדות שנפגעו במתקפה האיראנית".
יותר מ-200 מוסדות חינוך
קיש: "נכון. הם לא יהיו פתוחים בספטמבר. אנחנו פועלים, בנוסף לאתגרים הרגילים. יש במערכת החינוך גם במחוזות, גם בהנהגה, אנשים מעולים שמתגברים על הקשיים ונפתח את שנת הלימודים בצורה הטובה ביותר".
בוא נדבר על המחסור במורים. כמה מורים חסרים במערכת?
קיש: "אנחנו בסדר גודל של 250 אלף עובדי הוראה. יש שני סוגים של באפרים. אחד, בנקודת הזמן הנוכחית, הוא מורים שלא משובצים במערכת. אנחנו מדברים על אלפים שחסרים. מהצד השני, דרך אגב, יש מערכת ניתוחית שבודקת שעות, כמות כיתות, שבודקת דרישה מול המלאי. הפער הוא 1700 מורים. זה מספר שצריך להתמודד איתו. זה בסוף הנושא היותר מורכב. הקושי היותר גדול הוא לשמר מורים טובים, להביא מורים טובים למערכת. הקמתי במל"ג וועדה שממש צריכה לתת את מסקנות הביניים. עוסקת בהכשרה של מורים במכללות. לשים רף מינימום שמתחתיו לא יתקבלו מורים. בעולם של חוסר זה מורכב, אבל לשם אנחנו מתקדמים".
נאיה: סיימתי כיתה י', אני עולה לי"א וכשהייתי בחטיבת הביניים המורה שלי למדעים היה מורה לתנ"ך אחרי שחצי שנה לא היה לנו מורה בכלל. מורים עוזבים, תלמידים נשארים ללא מענה. איך אפשר להפוך את המקצוע לכזה שרוצים להגיע אליו?
קיש: "זה האתגר הגדול. צריך לוודא שיש שכר ותנאים ומצד שני גם עבודה מספקת. אנשי חינוך יודעים שיש סיפוק. אבל כשנכנסים לכיתה של 30 ומשהו ילדים, עם ילדים שלא שמים גבולות ועם אלימות במקרים חריגים ללא גיבוי, בדברים האלה צריך לטפל. אני מפריד. אחד זה באמת האתגרים של המשרה, והשני הוא שלמות המורה. זה בדיוק לטפל בבעיות השורש האלה. אנחנו עושים חוזר מנכ"ל למעורבות הורים".
נאיה: דיברנו הרבה על המלחמה. אנחנו חיים במציאות בלתי נתפסת. בני נוער מתמודדים עם פוסט טראומה, חרדה וכו'. מה עושים כדי לסייע לנו?
קיש: "זו בעיה מאוד מורכבת, כל הנושא של החוסן. במקרה הקיצון, מערכת החינוך מטפלת בילדים שחזרו מהשבי. אנחנו מטפלים במקרים קשים ואנחנו תומכים ומחזקים. מצד שני, המאסה הגדולה של הילדים, מאז הקורונה לא הייתה סדירות. שיקול מרכזי לאפשר מגנים בכיתות יא ויב הייתה בדיוק זה. הבנה שבני נוער מתמודדים עם קושי".
יש כל מיני רפורמות שעשית. אתה לא קצת מטריף את המערכת? יש ניסיון לעשות טוב, אבל איך אפשר להתמודד עם כל כך הרבה שינויים?
קיש: "אתה צודק. אני שם דגש על הזהות יההודית וציונית. זאת השקעה בחוסן. דבר שני זה ישראל ריאלית. כל מה שיקפיץ אותנו קדימה ויחזיר לנו את המעמד הבינלאומי".
נאיה: בתור תלמידים זה מרגיש כאילו מחליטים עלינו בלי לדבר איתנו. איך מחזירים לנו את הקול?
קיש: "אני מאוד מתחבר לאמירה הזו. אני כל הזמן בשיח עם מועצת התלמידים, כולל עם אירוע הבגרויות. צחקו עליי ששיתפתי ועשיתי יותר מדי. אני מקבל את זה. בסוף, ההורים התלמידים והמורים זה המכלול של המערכת ודרך מועצת התלמידים ככלי מרכזי, זה המקום למי שרוצה להשפיע".
נאיה: אם היית צריך להעביר מסר לתלמידים, מה הוא היה?
קיש: "התקילה אותי. יש הרבה דברים אבל הדבר המרכזי הוא להאמין בעצמכם. אתם יכולים להשיג כל מה שאתם רוצים".
אתה עומד בראש המערכת שמכשירה את הדור הבא. אנשי צבא, אנשי מודיעין, אנשי סייבר. הרמה במערכת החינוך מספיק טובה?
קיש: "אני משפיע הרבה מאוד בשיפור, כמו שאמרת. אני מסתכל על מערכת החינוך ורואה את היכולת להתמודד עם שינוי. המציאות שלנו מחייבת מהמערכת להיות גמישה. אנחנו משתדלים להגיב מאוד מהר. למשל, הבינה המלאכותית. בעולם נורמאלי היינו צריכים לחכות. אבל נכנסו לבינה המלאכותית. עשינו טעויות, תיקנו תוך כדי. זה מה שאני מנסה להכניס ל-DNA של המערכת".
מי הדמות החינוכית שהכי השפיעה עליך?
קיש: "אני אגיד לך, חוג התנ"ך. אני חושב אפילו לחזור למסורת הזאת. לא מהרקע האישי שלי. לי היה מורה מדהים לפיזיקה, אבל זה נושא אחר".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו