7 באוקטובר, מלחמת "חרבות ברזל", מבצע "עם כלביא" וגם המלחמה מול איראן - כל אלה הותירו חותם עמוק על תלמידי ישראל. עשרות אלפים פונו מבתיהם, חלקם חוו טראומה ישירה של לחימה, אובדן ושכול. מוסדות חינוך נסגרו, הלמידה הופסקה או התקיימה מרחוק בתנאים לא אידיאליים, ונפערו פערים לימודיים קשים – במיוחד בקרב תלמידי הדרום והצפון.
לצד ההשלכות הפדגוגיות, נרשמה עלייה במצוקות רגשיות: חרדה, קשיי ריכוז, בעיות שינה ותסמינים פוסט־טראומטיים. יועצות, פסיכולוגים וצוותים חינוכיים נדרשים להתמודד עם עומסים חריגים. למרות ניסיונות השיקום, ברור כי ההשפעה לא תסתיים עם תום הלחימה – והיא מחייבת תוכנית לאומית לטיפול, תמיכה וצמצום פערים.
ספר עיון קצר בשם "חינוך אחרי מלחמה", שכתבה לאחרונה ד"ר קרן רז־נצר, בדק כיצד השתקמו מדינות אחרי מלחמות שנחשבות מלחמות קיומיות. המלחמה החשובה, הרלוונטית והמעניינת ביותר היא מלחמת יום כיפור (1973). "בכל המדינות, כולל ישראל שאחרי כיפור, הבינו שלחינוך מקום מרכזי בתהליך השיקום של מדינה", אומרת ד"ר רז־נצר, לשעבר יו"ר המזכירות הפדגוגית במשרד החינוך וכיום ראש מינהל מו"פ חדשנות ורשויות ברשת החינוך "עתיד".
חינוך עושה חברה
"אני לא מדברת על איך אנחנו משפרים כיום את מערכת החינוך הישראלית, אלא איך מערכת החינוך הישראלית הופכת להיות קטר או מנוע של שינוי לשיקום חברה שמתאוששת משנות מלחמה".
לדבריה, הרבה רפורמות ותוכניות בישראל הגיעו אחרי מלחמת יום כיפור: הקימו פרויקטים מרתקים, תוכנית של"ח שרצה עד היום, יצרו תוכניות אוריינות מותאמות לכיתה ב' ואחר כך לכיתות גבוהות יותר, שהמטרה שלהן היתה להתמודד עם פערים ועם ילדים שחוו מלחמה. עשו הסכמים עם ארגוני המורים ויצרו מעבר של כוח אדם חזק של הוראה לפריפריה (מה שנקרא אז ערי עולים), ייסדו יום לימודים ארוך ומפעלי הזנה, נתנו הטבות דיור, ועוד כדי לקדם את החינוך".
ומה זה אומר לגבי היום? "המערכת חייבת לעשות זאת שוב, גם ברמה של הרשויות המקומיות שלהן יש כוח משמעותי, גם רשתות החינוך. בסוף, חינוך עושה חברה. אתה לא יכול לפתוח את שנת הלימודים הבאה בלי להבין את המשמעויות האדירות על ילדים, מורים, הורים.
"אני מאמינה שצריכה להיות הבנה ציבורית שחייבים שינוי חינוכי אשר מתעסק בשאלה איך משתקמים מהמלחמה במובן הכי מקיף. החל מתוכניות לימודים שחייבות להיכתב, מיזמים חינוכיים המקדמים חיבור לקהילה, תוכניות רגשיות, מעורבות חברתית, ועוד".
"צלצול לשינוי" - ועידת החינוך של "ישראל היום" - תתקיים ביום שני הקרוב (14 ביולי) בכפר הנוער "עתיד" מבואות ים במכמורת. הוועידה תשודר החל מהשעה 10:00 באתר ובאפליקציה של "ישראל היום".
"צלצול לשינוי" מתקיימת זו השנה השנייה במעמד שר החינוך יואב קיש, מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד, יו"ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס, שר התרבות והספורט לשעבר חילי טרופר, מנכ"ל רשת החינוך "עתיד" יוסי ממו, המנכ"ל והמייסד של ארגון "השומר החדש" יואל זילברמן ומנכ"לית עמותת "נירים" נורית שמיר.
נוסף על כך ישתתפו בפאנלים השונים אנשי מקצוע מתחומי החינוך, הפסיכולוגיה והעשייה הציבורית בישראל, לצד מנהלי בתי ספר, מורים, הורים, והכי חשוב - תלמידים.
נורית שמיר: "דווקא בעידן של חירום מתמשך, של חוסר ודאות ושל מציאות נפשית ופיזית מטלטלת, יש לנוער כוחות עצומים לפרוץ קדימה אם אנחנו, המבוגרים, נעמוד לצידם בעקביות ובאהבה ולא נוותר.
"אנחנו בנירים מאמינים שאם נדע לחבר בין טיפול רגשי עמוק, למידה מותאמת וחוויות משמעותיות של הצלחה – נוכל להפוך גם את התקופה המורכבת הזו להזדמנות לצמיחה".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו