בעוד פחות מחודשיים תיפתח שנת הלימודים תשפ"ו והיא תהיה מאתגרת עוד יותר מקודמותיה. הסיבה: במהלך המלחמה מול איראן נפגעו מירי הטילים יותר מ־200 מוסדות חינוך, וקיים חשש שחלק מהמבנים כלל לא יהיו ניתנים לשיקום - ושוב יצטרכו הגנים או בתי הספר למצוא מקום חלופי.
בקרב עובדי הוראה, אנשי חינוך, תלמידים והורים רבים ניכרות תחושות שחיקה, בלבול וחוסר אמון. עם זאת, דווקא מתוך הקושי עולה קריאה ברורה למהלכים שיכללו טיפול יסודי בכל נקודות התורפה של המערכת - המחסור במורים, ההישגים הנמוכים, מענה לבעיות הרגשיות והחברתיות שנוצרו עקב היעדר מסגרות ומצבי קיצון, ועוד.
הנושאים הללו יעלו לסדר היום ב"צלצול לשינוי" - ועידת החינוך של "ישראל היום" שתיערך ב־14 ביולי בכפר הנוער "עתיד" מבואות ים שבמכמורת, במעמד שר החינוך יואב קיש, מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דוד, שר התרבות והספורט לשעבר ח"כ חילי טרופר, יו"ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס, מנכ"ל רשת החינוך "עתיד" יוסי ממו, ראשי רשויות, מנהלי בתי ספר, מורים, תלמידים והורים - כולם ייפגשו שם כדי לדון בחולשות ובחוזקות של מערכת החינוך.
לפאנלים ולראיונות שיתקיימו בוועידה יצטרפו אנשי מקצוע ובהם מנהלת מחלקת שפ"י במשרד החינוך עינב לוק, מפקדת "מיטב" אל"ם יפעת יגר אשר, הפסיכולוג הקליני עמוס מיתר, הפסיכולוג הקליני־חינוכי ד"ר רונן יעקובסון, מנכ"ל ומייסד "השומר החדש" יואל זילברמן, ראש מינהל חינוך בעיריית ראש העין גלית בר־אל, ראש מנהל מו"פ חדשנות וליווי רשויות מטעם רשת "עתיד" ד"ר קרן רז־נצר, והסופר ואיש החינוך אלון ארד.
מוסד של חוסן לאומי
השביתה שהוכרזה בשנה האחרונה על ידי הגננות והמורים והוצאת "אישורי המחלה", הציפה את סוגיית המחסור במורים ובאנשי צוות במערכת החינוך כולה. במהלך הוועידה תעלה לדיון דמותו של המחנך הישראלי, כיצד היא עוצבה לאורך השנים ואיך השתנה מאזן היחסים במשולש מורה־הורה־תלמיד.
פאנלים נוספים יעסקו במצב הרגשי־נפשי של תלמידי ישראל, שחלקם מתמודדים עם חרדות ופוסט־טראומה בעקבות המלחמה, ויהיו גם האנשים שקובעים את החינוך הלכה למעשה - ראשי הרשויות והשלטון המקומי, שני הגופים הראשונים שבאים במגע עם התושבים: הם דורשים חינוך איכותי, ולא כל שכן פעילות רציפה והפעלה של מוסדות חינוך - גם בשעות משבר.
ומעל הכל, עדיין נמצאות הרשתות החברתיות - מקור של הרבה תלמידים לרכישת ידע, אבל גם להרגלים שליליים. המומחים ינסו לענות על השאלה: האם ההיצמדות למסכים מעודדת ניוון ומסכנת את בני הנוער, או שבמקום להיאבק יש לנצל את הכלים חדשים.
יפה בן דויד, מזכ"לית הסתדרות המורים: "תפקיד עובדי ההוראה בעידן הזה דורש הרבה יותר מאשר העברת ידע, הנחלת ערכים ופיתוח מיומנויות. הוא דורש גמישות מתמדת, יצירתיות, חוסן, מסוגלות להכיל שגרה רוויית אתגרים ומשברים לאומיים חסרי תקדים. בעת חירום הופכים עובדי הוראה לעמוד תווך של שגרה, זהות ותחושת שייכות בעבור התלמידים. הודות לכך, בתי הספר אינם רק מוסד ללמידה, אלא גם מוסד של חוסן לאומי".
הוועידה תועבר באתר ובאפליקציה של "ישראל היום" ביום שני, 14 ביולי, החל משעה 10:30 - במשדר מיוחד וחשוב לעתידם של ילדי ישראל.
