איך מסבירים לילדים שחבריהם לכיתה נרצחו? האתגר הגדול של מערכת החינוך

משרד החינוך מתמודד עם אתגר הטיפול בתלמידים שחבריהם לכיתה נרצחו בהתקפה • השירות הפסיכולוגי מפעיל מתווה חירום שכולל ביקורי בית ותמיכה רגשית • מומחית מסבירה: יש להחזיר לילדים את תחושת המוגנות

זירת הנפילה הקטלנית בבת ים. צילום: אי.פי

המערכה מול איראן הותירה לפחות שלושה תלמידים הרוגים - שני ילדים בבת ים ותלמידה בת 13 מטמרה - מה שמציב אתגר מורכב במיוחד בפני מערכת החינוך לטיפול בחבריהם לכיתה. משרד החינוך מפעיל מתווה חירום לתמיכה רגשית ולימודית, אך האתגר מתעצם כשבתי הספר נשארים סגורים והתלמידים מפוזרים. מנהלת השירות הפסיכולוגי הייעוצי במשרד החינוך מסבירה כיצד מתמודדים עם אובדן שפוגע בתחושת הביטחון הבסיסית של הילדים.

במהלך הלילה נהרגו שלושה ילדים - שני תלמידי בית ספר בעיר בת ים ותלמידה נוספת בת 13 מטמרה. הדיווחים מבת ים מדברים על ילד בן 10 וילדה נוספת כאשר לא ידוע אם יש ביניהם קשר משפחתי. מדובר במכה אנושה ואסון אדיר לא רק למשפחתם אלא גם לחבריהם לכיתה - שיצטרכו להתמודד עם האובדן והחששות בעקבותיו.

מתווה חירום לתמיכה רגשית

משרד החינוך מפעיל בעקבות המלחמה מתווה חירום לתמיכה רגשית ולימודית בתלמידים שנפגעו - תלמידים שאיבדו הורים, אחים או חברים קרובים, או נפצעו. האתגר הופך מורכב במיוחד לאור העובדה שמוסדות החינוך נשארים סגורים והתלמידים לא מרוכזים במוסדות החינוך.

על פי מסמך ההנחיות שפורסם, כל תלמיד שבן משפחתו נהרג או נפצע קשה מקבל ליווי אישי ממערכת החינוך. גם תלמידים שמשפחתם פונתה או מתמודדת עם מצב נפשי קשה בעקבות האירועים זכאים לסיוע רגשי ולימודי. בתי הספר נדרשים לדווח על תלמידים שנפגעו, ליצור קשר עם המשפחה ולהפעיל תוכניות חוסן ותמיכה אישית. תכנית הסיוע כוללת גם ביקורי בית, התאמות בלמידה וליווי מתמשך מהשירות הפסיכולוגי הייעוצי.

כוחות פיקוד העורף בזירת האירוע בטמרה, צילום: דובר צה"ל

"זה אסון נוראי, מאז תחילת חרבות ברזל אנחנו מתמודדים עם הרג של ילדים, עם ילדים חטופים, דברים שהלב מתקשה להכיל", אומרת עינב לוק, מנהלת אגף בכיר שפ"י (שירות פסיכולוגי ייעוצי) במשרד החינוך.

"אנחנו נמצאים בשלבים של איתור וזיהוי כל מעגלי הפגיעה, לצערנו יש תלמידים שנהרגו, תלמידים שקרובי משפחה שלהם נהרגו, תלמידים מפונים - יש לנו מעגלי פגיעה רבים. עוד בתחילת המלחמה הקמנו מנהלת נפגעים שמאתרת את כל מעגלי הפגיעה ומתחילה לזהות את הצרכים ולתת להם מענים על פי הצורך. אם זה ליווי ותמיכה גם לתלמידים וגם למוסדות החינוך".

איך מעדכנים תלמידים על מות חבריהם

מה אומרים לתלמידים שחבריהם לכיתה נרצחו? "במצב כזה אנחנו קודם כל מוודאים שיש לנו מידע מדויק, כי לפעמים לצערנו יש מידע שגוי ואנחנו יודעים שחשוב לומר את הדברים בצורה ברורה ומסודרת", מסבירה לוק. "אחרת, ילדים ניזונים מכל מיני שמועות וממידע שמקשה עליהם מאוד את היכולת להתמודד. הדברים צריכים להיאמר בצורה ברורה עם המידע האמין ביותר שיש לנו, כמובן הכל בתיאום ובשיתוף עם ההורים".

הבית בטמרה שנהרס בתקיפה, צילום: ללא

"זה שבתי הספר סגורים זה אתגר מאוד גדול. אני מזכירה שיש ילדים שמפונים למרכזים או לבתי מלון, וגם לשם יגיעו שירותים פסיכולוגיים. יגיעו פסיכולוגים ויוכלו לתת מענה מקרוב גם לילדים שזקוקים".

לדבריה, אירוע של רצח חברים במתקפה "פוגע בדבר הבסיסי ביותר - המוגנות הבסיסית והאמונה שהכל בסדר ושששומרים עלינו ושהממ"ד מגן עלינו ושהמדינה מגינה עלינו. יש משהו בדבר הזה שהוא באמת מערער איזושהי תחושת ביטחון בסיסית, ולכן התפקיד שלנו כמבוגרים זה כל הזמן להיות שם עבור הילדים, גם ההורים, גם הצוותים החינוכיים - להחזיר את הביטחון".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר