הפדיחה בבגרות במתמטיקה: הטעות בשאלה וה"טיפים" שאינם נכונים

במשרד החינוך בודקים כיצד שאלה בבחינת הבגרות פורסמה עם טעות בגללה נאלצו לפסול אותה • בנוסף, עוד קודם למבחן, המשרד פרסם נקודות חשובות לתלמידים – אך חלק מהן התבררו כלא נכונות • מורה שהגיש לבגרות: "יומיים לפני הבחינה ראינו שיש טעות ופנינו למשרד החינוך, אך הוא סירב להוריד את הפרסומים"

תלמידים בבחינת בגרות (אילוסטרציה). צילום: יהושע יוסף

מניין המתמטיקה שלהם? בחינת הבגרות במתמטיקה שהתקיימה אתמול (רביעי) הייתה מלחיצה עבור רבים מהתלמידים, השנה אפילו עוד יותר בשל המלחמה ומיעוט הלמידה. אלא שאת הטעות הגדולה מכולן עשה דווקא משרד החינוך. טעות התגלתה באחת השאלות, מה שאילץ את המשרד לפסול את השאלה שהוא עצמו כתב.

טיפים לקראת מבחן הבגרות במתמטיקה, צילום: .

בהודעה שהוציא המשרד נכתב: "בבחינת הבגרות במתמטיקה, סמלי שאלון 35581 ו-35571, שאלה 5 סעיף ד' מבוטל. לתלמידים תינתן תוספת זמן של 15 דקות לזמן הבחינה. אנא הביאו הודעה זו לידי התלמידים הנבחנים".

אף אחד לא נותן דין וחשבון על טעויות

מדובר בתקלה חמורה ביותר בשל העובדה שאת בחינות הבגרות כותבים צוותים של מורים ורכזים יחד עם המפקחת על המקצוע, נרית כץ שנמצאת בתפקידה כבר שנים רבות. גם לאחר שהיא נכתבת הבחינה אמורה לעבור מספר בדיקות וביקורת כדי לבדוק שאין בה שאלות מכשילות או טעויות.

בגרות במתמטיקה (ארכיון), צילום: יהושע יוסף

וזו לא הפדיחה היחידה של משרד החינוך. עוד קודם לבחינת הבגרות משרד החינוך פרסם טיפים לתלמידים, אלא שלפחות אחד מהם היה שגוי והיה עלול להטעות.

באחד הסעיפים נכתב כי: "נקודות הקצה נחשבות כנקודות קיצון מוחלטות". אך כאמור המשפט אינו נכון ובמשרד החינוך הודו כי "אכן נפלה טעות בסעיף האחרון בפוסט שפורסם והוא הוסר". פרט לכך במשרד החינוך טעו גם במספר השאלון שבמסגרתו פרסמו את הטיפים לבחינה.

"מאה אחוז זכאות לחמש יחידות". בגרות במתמטיקה, צילום: יהושע יוסף

מורה שמגיש לבגרות אמר: "יומיים לפני הבחינה המשרד פרסם את הטיפים באינסטגרם ובטיק-טוק, ראינו שיש טעות ופנינו אליו, אך הוא סירב להוריד את הפרסומים, זה חומר שמטעה תלמידים. זה מתווסף לטעות בשאלה בבגרות בטריגונומטריה כשתלמידים בזבזו זמן יקר על פתירת שאלה שאינה שנפסלה. יש תחושה שבמשרד הזה אפשר לטעות אבל אף אחד לא נותן על זה דין וחשבון".

ממשרד החינוך נמסר: לאור פניות שהגיעו למטה המשרד במהלך הבחינה, הוחלט לבטל את הסעיף המדובר ונשלחה הודעה לכלל בתי הספר וניתנה תוספת זמן של רבע שעה. דרך הפתרון שהובילה לטעות היתה מאוד לא שגרתית ולכן לא ניתן היה לצפות זאת מראש. לכל בחינה נחשפים כ 10 מורים, עורך מדעי ומתמטיקאי - אף אחד מהם לא פתר בדרך זו ולכן לא צפו זאת. בנוסף, מאות מורים פתרו את הבחינה בשעה וחצי הראשונות , גם הם לא הצביעו על הבעיה. היחידים שהצביעו על הבעיה היו התלמידים שהתקשו בפתרון. המשרד פתח בהליך לבירור הנושא.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר