מתפרעים באוניברסיטת טורינו, החודש. צילום: אי.פי.איי

האינתיפאדה בקמפוס בטורינו: במקום לגנות את הדמוניזציה לישראל, האוניברסיטה נכנעה למתפרעים

אוניברסיטת טורינו הייתה הראשונה באיטליה שהפסיקה את שיתוף הפעולה המדעי־טכנולוגי עם ישראל בתוכנית הלימודים • עולה השאלה מדוע "מגיני השלום וחיי האדם" הללו לא מחו באופן דומה נגד שיתוף הפעולה האקדמי עם רוסיה של פוטין? • טור של סטודנט מודאג

לא שקט באוניברסיטת טורינו: בניינים מרכזיים נכבשו על ידי מפגינים פרו-פלשתינים הדוגלים באינתיפאדה מתמדת. זה מעורר שאלות: מי האנשים האלה? האם אלה מסתננים שמטרתם היחידה היא להפיץ אנטישמיות בקרב הסטודנטים? וכיצד מאפשרים להם "לפוצץ" שיעורים של אלפים ששילמו את שכר הלימוד שלהם?

"אינתיפאדה". אוניברסיטת טורינו נכנעה לקבוצה קיצונית של מפגינים, צילום: אי.פי.איי

אוניברסיטת טורינו, הגדולה ביותר במחוז פיימונטה, הייתה הראשונה באיטליה שהפסיקה את שיתוף הפעולה המדעי־טכנולוגי עם ישראל בתוכנית הלימודים. החלטה זו התקבלה על רקע שיבוש מושב הסנאט האקדמי על ידי מפגינים אוהדי חמאס, שאילצו להצביע על הפסקת שיתוף הפעולה עם ישראל. האירוע הוביל להפגנות נרחבות ולכיבוש הבניינים המרכזיים של האוניברסיטה, כולל הפקולטה למדעי הרוח והנהלת האוניברסיטה. הדבר הוביל לאינתיפאדה כללית בקרב סטודנטים.

חוסמים את בניין ה"טכניון" בטורינו - ומפריעים לסטודנטים אחרים, צילום: אי.פי.איי

עולה השאלה מדוע "מגיני השלום וחיי האדם" הללו לא מחו באופן דומה נגד שיתוף הפעולה האקדמי עם רוסיה של פוטין, במיוחד אחרי יותר משנתיים של מלחמה נגד העם האוקראיני תחת הנשיא היהודי זלנסקי. "אקטיביזם סלקטיבי" כזה מרמז על הטיה בסיסית. העמדה הקיצונית של אוניברסיטת טורינו היא חסרת תקדים באיטליה, במיוחד בהתחשב בכך שמוסדות אקדמיים צריכים להישאר ניטרליים מבחינה פוליטית. הכניעה של האוניברסיטה לקבוצה קטנה וקיצונית של מפגינים, שפורצים לבנייני האוניברסיטה ומפריעים לשיעורים - מערערת את העיקרון הזה.

מפגינים אלו, המונעים על ידי אנטישמיות עמוקה, מיישרים קו עם מבצעי הטבח הנוראי ב-7 באוקטובר. החרם האקדמי המדובר, מעמת עוד יותר את האוניברסיטה האיטלקית עם עמדות אנטישמיות. מוסד בסדר גודל כזה לא צריך לקבל החלטות פוליטיות או לתמוך בקבוצות שהאידיאולוגיות שלהן אינן משקפות את רוב תלמידיו. 

את מי המפגינים האלו מייצגים? מי "בחר" בהם? איך הם יכולים להצדיק חסימת בניינים ושיעורים, ובכך להפריע להתקדמותם האקדמית של אלפים ששילמו את שכר הלימוד שלהם? האם האוניברסיטה לא צריכה לעודד דיאלוג במקום לקחת צד? איזה מסר זה מעביר לסטודנטים יהודים באוניברסיטת טורינו? מדוע האוניברסיטה לא מפסיקה הסכמים עם איראן, סין ורוסיה, במקום לעשות דמוניזציה לישראל? מתי רקטור האוניברסיטה יתייחס למצב הזה בפומבי?

הכותב הוא סטודנט לתואר שני בלימודי תרבות השוואתית באוניברסיטת טורינו, איטליה

תרגם והביא לפרסום: סהר אברהמי

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו