אירוע זיכרון, "פורום המשפחות השכולות הישראלי־פלשתיני". צילום: יהושע יוסף

המחוזי קבע: פורום המשפחות השכולות הישראלי-פלשתיני ישוב לבתי הספר עוד השנה

בית המשפט קיבל עתירה שיצאה נגד החלטת שר החינוך לפסול תכנית "מפגשי דיאלוג" של הפורום ממאגר התכניות החיצוניות המוצעות לתלמידים • "המשרד מתנגד ויתנגד להעברת תכנים הפוגעים במדינת ישראל ובערכי צה"ל לילדי ישראל" • יואב קיש הגיב גם כן: "ההחלטה היא שגויה ומיותרת בהחלטות הדרג המקצועי"

התכנית "מפגשי דיאלוג" של פורום המשפחות השכולות הישראלי-פלשתיני תחזור לכיתות מיד עם תום החג: כך קבע בית המשפט המחוזי בירושלים ביום שני. ההחלטה התקבלה בעקבות עתירה של האגודה לזכויות האזרח ופורום המשפחות השכולות. 

המחוזי קבע כי יש לבטל את החלטת שר החינוך וועדת המכרזים במשרד לפסול את תכנית מפגשי הדיאלוג של פורום המשפחות השכולות ממאגר התכניות החיצוניות של משרד החינוך (גפ"ן), וכי התכנית תחזור לבתי הספר עוד השנה. בית המשפט פסק כי פסילת התכנית התבצעה ללא כל תשתית עובדתית מינימלית שתצדיק זאת.

תיכון (אילוסטרציה), צילום: יהושע יוסף

שר החינוך יואב קיש אמר בתגובה לדברים: "החלטת בית המשפט המחוזי, שהודלפה לתקשורת עוד בטרם הובאה לידיעת משרד החינוך, היא מזעזעת. היא התערבות גסה, שגויה ומיותרת של בית המשפט בהחלטות הדרג המקצועי של משרד החינוך".

עוד הוסיף: "משפחות מחבלים לא יכנסו לכיתות הלימוד של ילדינו, וילמדו אותנו איפה טעינו. 
אפעל בכל האמצעים שברשותי על מנת לוודא שזה לא יקרה. כעת הזמן לשיקום החוסן של תלמידנו ולתקומה - ואת זה אנחנו נעשה ולא הפלשתינים".

גם במשרד החינוך התייחסו לדברים: "המשרד מתנגד ויתנגד להעברת תכנים הפוגעים במדינת ישראל ובערכי צה"ל לילדי ישראל. לאחר שנקבל את פסק הדין המשרד ילמד את החלטת בית המשפט ויחליט על המשך פעולותינו בהתאם".

בחודש ספטמבר האחרון עתרו האגודה לזכויות האזרח והקליניקה למשפט ולמדיניות החינוך באוניברסיטת חיפה נגד החלטת משרד החינוך, וטענו כי פסילת התכנית נעוצה בשיקולים זרים ופסולים, ומונעת מתפיסת עולמם של הגורמים הפוליטיים במשרד. 

יואב קיש, צילום: גדעון מרקוביץ

על פי העותרים, בניגוד לטענת משרד החינוך, בחוק חינוך ממלכתי אין כל בסיס לפסילת התכנית ממאגר גפ"ן. החוק מונה בין מטרותיו את חיזוק כוח השיפוט והביקורת בקרב תלמידים, טיפוח מחשבה עצמאית, יוזמה וחתירה לצדק חברתי, לשלום ולסובלנות ביחסים בין בני אדם ובין עמים, ופיתוח יחס של כבוד לזכויות האדם, לערכים דמוקרטיים, לתרבותו ולהשקפותיו של הזולת. "התכנית הולמת למופת מטרות אלה, ואת הוראותיו של חוזר מנכ"ל המשרד המעודד שיח בנושאים שנויים במחלוקת", נכתב בעתירה.

משרד החינוך, צילום: גדעון מרקוביץ'

בעתירה נטען עוד, כי אין כל שחר לטענת המשרד שהתכנית מבזה את צה"ל ומשפחות שכולות, ואף לא לתפיסה שעמדה בבסיס פסילת התכנית לפיה לא ניתן להשוות בין שכול וכאב פלשתיני וישראלי. עוד נטען בעתירה, כי פסילת התכנית מתאפיינת גם בשימוש בררני ופסול בסמכות. 

עו"ד טל חסין מהאגודה לזכויות האזרח שייצגה את פורום המשפחות השכולות מסרה בתגובה לפסק הדין: "בית המשפט עצר את מסע הרדיפה, הביזוי וההשתקה שהוביל השר קיש נגד פורום המשפחות השכולות. ככה זה כשממהרים לקבל החלטות שמונעות מאידאולוגיה לאומנית וצרת אופקים, שסותרת את מטרות חוק חינוך ממלכתי. זה ניצחון לליברליות, לסובלנות ולפלורליזם".

ארגון "עד כאן" הגיב גם הוא לפסיקה: "מדובר בעוד ליקוי מאורות של בית המשפט שמאפשר למשפחות מחבלים לבצע שטיפת מוח לתלמידי ישראל. בית המשפט שוב מתבלבל בין אויב לאוהב ומאפשר את החרפה הזו. ליברליות כן- שטיפת מוח של משפחות מחבלים - ממש לא".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו