נשיא אונ' ת"א על המרצה ששיבחה את וליד דקה: "לא עשתה פעולה בלתי חוקית - לא נפטר אותה"

פרופ' אריאל פורת שיגר מכתב ליו"ר ועדת החינוך בעניינה של ד"ר ענת מטר, שקראה לרוצח החייל משה תמם "אציל נפש" ו"מקור השראה" • במכתב הוא מציין: "הנהלת האוניברסיטה גינתה את התנהלותה, אך חופש הביטוי מגן גם על התבטאויות מקוממות, כואבות וחסרות רגישות, בין אם הדבר מוצא חן בעיניך ובין אם לאו"

"מקור השראה". ד"ר ענת מטר ווליד דקה. צילום: יוסי זליגר/דודו גרינשפן

אריאל פורת, נשיא אוניברסיטת תל אביב הודיע כי אינו מתכוון לפטר את דר' ענת מטר שספדה למחבל וליד דקה וכינתה אותו "אציל נפש", "אינטלקטואל" ו "מקור השראה". זאת, לאחר שדבריה עוררו סערה, מחאות וקריאה לפטרה.

כוחות משטרה הורסים את סוכת האבלים של וליד דקהכוחות משטרה הורסים את סוכת האבלים של וליד דקה

מחר (שני), תדון ועדת החינוך של הכנסת בראשות ח"כ יוסף טייב בנושא תחת הכותרת "דברי ההסתה של המרצה באוניברסיטה העברית".

"חופש הביטוי מגן גם על התבטאויות מקוממות"

פורת, נשיא האוניברסיטה הוזמן לדיון אך כבר היום (ראשון), שיגר מכתב לראש ועדת החינוך שם כתב לו: "הנהלת האוניברסיטה גינתה את התנהלותה של ד"ר מטר. עם זאת אף הוסיפה, שהיא לא עשתה כל פעולה בלתי חוקית ואין לנו על כן כל כוונה לפטר אותה. בניסוח אחר: על פי החוק במדינת ישראל חופש הביטוי מגן גם על התבטאויות מקוממות, כואבות וחסרות רגישות, בין אם הדבר מוצא חן בעיניך ובין אם לאו".

פרופ' אריאל פורת. נשיא אוניברסיטת תל אביב. תומך בחופש הביטוי של ד"ר ענת מטר ששיבחה את הרוצח וליד דקה שהלך לעולמו בכלא בישראל, צילום: יהונתן צור דובדבני

נזכיר כי דר' ענת מטר כתבה על החברות שלה עם וליד דקה שהלך לעולמו בכלא הישראלי לאחר שהיה מעורב בחטיפתו ורציחתו של החייל משה תמם ב-1984 ונידון למאסר עולם. הוא היה מוותיקי האסירים הביטחוניים הכלואים בישראל. מטר אף טענה, כי "מסע השיסוי נגדו, ממשיך גם אחרי מותו הטרגי".

פורת ליו"ר ועדת החינוך: "אתה המסית"

פרופסור פורת כינה את ההזמנה לדיון מצד ח"כ טייב "מכתב ההסתה שלך" והוסיף: "הרשה לי לתקן אותך: החל מ-7 לאוקטובר הקמפוס של אוניברסיטת תל אביב, ולמיטב ידיעתי גם של האוניברסיטאות האחרות, רגוע באופן מיוחד במינו (מקרי הסתה בודדים שקרו ממש ב-7 לאוקטובר טופלו מיידית).

"לשמחתנו, החששות שהיו לרבים מאיתנו ממתחים בין יהודים לבין ערבים שעלולים חס וחלילה להתפתח לפעילות אלימה לא התממשו, בין היתר בשל צעדים רבים שנקטנו כדי להקדים את פני הרעה. לכן, דבריך על הסתה כביכול בקמפוס הם עצמם הסתה מרושעת ומסוכנת. מקנן בי חשש שהסתה זו אינה מקרית".

עוד הוא ביקר את הדיון ואמר: "אנחנו מצויים בעיצומה של מלחמה נוראה. היא גובה מאיתנו מחיר דמים כבד. חיילינו נהרגים בשדה הקרב, אלפי פצועים מאושפזים בבתי החולים, עשרות אלפי מפונים הם פליטים בארצם, ו-133 חטופים וחטופות עדין מוחזקים בתת-תנאים בעזה. מי באמת יודע כמה מהם עדין בחיים".

הפגנת סטודנטים באוניברסיטת תל אביב, צילום: אם תרצו

"מדינתנו מבודדת בזירה הבינלאומית כפי שלא הייתה מעולם. יותר ויותר מאזרחי מדינת ישראל רואים בקואליציה שאתה חלק ממנה אחראית לאסון הנורא ביותר שקרה לעם היהודי בארצו, והמדינה בוערת בהפגנות כנגד הממשלה, אשר הופכות להיות אלימות ומסוכנות יותר ויותר. והכנסת כידוע בפגרה. ובמצב דברים זה, אינך מתבייש לזמן דיון בכנסת על פוסט חסר חשיבות, של מרצה אחת ויחידה, המייצגת את עצמה בלבד. הטחו עיניך מראות את האבסורד שבדבר? אפילו התלקחות מלחמה עם איראן לא הביאה אותך לבטל את הפגישה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר