סטודנטים באוניברסיטה העברית: לא מוכנים לקבל את חזרתה של הפרופסור שלהוב-קיבורקיאן

מאות סטודנטים חתמו על מכתב המביע את אכזבתם מההחלטה של ראשי המוסד היוקרתי לבטל את השעייתה של המרצה הבכירה • כזכור, לפני כמה שבועות היא הכחישה אירועים קשים מ-7 באוקטובר והאשימה את ישראל ברצח עם • הם דורשים לקבל ממנה התנצלות פומבית

קרוב ל-300 סטודנטים באוניברסיטה העברית בירושלים יוצאים נגד ההחלטה להחזיר את המרצה, פרופ׳ שלהוב- קיבורקיאן שהכחישה אירועים קשים ב-7 באוקטובר והאשימה את ישראל ברצח עם וטענה כי סטודנטים צריכים לפחד.

המכתב 

המכתב שנשלח לפרופ׳ תמיר שפר, רקטור האוניברסיטה העברית ופרופ׳ אשר בן-אריה, דיקן ביה״ס לעבודה סוציאלית ורווחה במוסד ובו נכתב: "אנו הסטודנטים הלומדים באוניברסיטה העברית, מכל קצוות המפה הפוליטית, מקבלים בצער את הודעת הרקטור על סיום השעייתה של פרופ' נדירה שלהוב-קיבורקיאן, וזאת מבלי שיצאה כל התנצלות או הודעה רשמית מפיה".

במכתב מביאים הסטודנטים המוחים ארבע דוגמאות להתבטאויות קשות של פרופ' שלהוב-קיבורקיאן. הדוגמא הראשונה המובאת הינה ראיון שנתנה הפרופ' לפודקאסט " Makdisi Street", במהלכו הכחישה בצורה ברורה וחד משמעית את מעשי הזוועה שהתרחשו בשבעה באוקטובר, ביניהם רצח תינוקות ואונס אכזרי, תוך שהיא מבדלת עצמה מהחברה הישראלית, בצורה שלא משתמעת לשתי פנים. להלן הציטוט: "הם ישתמשו בכל שקר, הם התחילו בתינוקות, הם המשיכו באונס, הם ימשיכו עם מיליון שקרים אחרים בכל יום. הפסקנו להאמין להם, אני מקווה שהעולם יפסיק להאמין להם".

פרופ' שלהוב קיבורקיאן, צילום: צילום מסך

בדוגמה השנייה המובאת במכתב טוענים הסטודנטים כי הפרופ', אשר מלמדת סטודנטים ישראליים במוסד ישראלי, קבעה "שהם (ישראלים) צריכים לפחד. ...כדאי להם לפחד".

אין לפרש משפט זה באופן אחר מאשר עידוד ותמיכה בהפעלת אלימות וכלי טרור נגד ישראלים באשר הם, כולל הסטודנטים באוניברסיטה. האם יעלה על הדעת שאשת סגל אקדמי, מכל מגזר ומכל כיוון פוליטי, תאיים על סטודנטים ותישאר בתפקידי הוראה, מבלי שתתנצל ותבהיר את דבריה כראוי?

הפגנה בקריאה לפיטוריה של פרופ׳ נדירה שילהוב-קיבורקיאן, האוניברסיטה העברית (ארכיון), צילום: אורן בן חקון

כמו כן, הוסיפו הסטודנטים במכתב כי ב-19 במארס השנה, כשבוע לאחר השעייתה של הפרופסור, ומספר ימים לאחר ההפגנה שנערכה בקמפוס הר הצופים לחיזוק השעייתה, הוציא דיקן בית הספר לעבודה סוציאלית ולרווחה, פרופ' אשר בן-אריה, מכתב בו נאמרו הדברים הבאים: "דרך אחת שאני מקווה שנשכיל ללכת בה... ברגע שפרופ' שלהוב-קיבורקיאן תודה שאכן, ב-7 באוקטובר היו מקרי אונס ורצח של נשים וילדים חפים מפשע... ההחלטה על הפסקת ההוראה תבוטל באופן מיידי.

הדרך השנייה, סירוב מצידה של פרופי שלהוב- קיבורקיאן להכיר באמת ולעמוד לצד הקורבנות, יקבע כי ההוראה של הפרופסור לא תחודש".

הפגנה בקריאה לפיטוריה של פרופ׳ נדירה שילהוב-קיבורקיאן, האוניברסיטה העברית (ארכיון), צילום: אורן בן חקון

כפי שעולה מן הדיווח הראשוני של כאן 11, הודיעה הפרופ' כי היא יילא הכחישה את העובדה שבוצעו מעשי אונס בעוטף עזה כחלק ממתקפת חמאס". הודעה זו, שמתכחשת לאמירותיה המוקלטות, מסרבת לקחת אחריות על דיסאינפורמציה, ואינה מזכירה כלל התנצלות על רצח התינוקות שהתרחש, או כל מעשי הזוועה האחרים שעלו מדבריה כי אותם היא מכחישה גם כן - היא אינה התנצלות ראויה. הפצת

נימוק נוסף שנכתב במכתב הסטודנטים מסביר כי  כפי שפרופ' שלהוב-קיבורקיאן ידעה כיצד להביע את דעתה בהסכת, אנו דורשים שכל הודעת התנצלות שהיא, בין אם היא חלקית ובין אם לא, תצא ממנה עצמה ולא מפי גורם שני או שלישי. דבריה של שלהוב- קיבורקיאן נשאו הרחק מעבר לגבולות המדינה, וראוי כי כך תהיה גם התנצלותה.

מחבלי נוחבה ב-7 באוקטובר (ארכיון), צילום: GettyImages

כבר בתחילת המלחמה, כתבו הסטודנטים, האוניברסיטה קראה לפרופ' שלהוב-קיבורקיאן למצוא בית אקדמי אחר, וכי "התבטאויותיה לוקחות את חופש הביטוי והחופש האקדמי לקצה ועושות בו שימוש ציני עד כדי שיסוי והסתה".

בדברי הסיום של דבריהם נכתב: "אנו קוראים לכם מכאן: אם נדמה לכם שהתנצלותה אינה כנה, וכי היא עתידה לחזור על אותן אמירות פוגעניות, אל תחזירו אותה לשורות האקדמיה". 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר