ביקורת נגד השר יואב קיש: "פרס ישראל ממלכתי ומורם מעם - ההחלטה שלא להעניקו פוגעת במדע"

החלטת שר החינוך להעניק פרס ישראל רק בקטגוריית "תקומה" מעוררת סערה • נשיא האקדמיה למדעים, פרופ' דוד הראל: "הפרס מייצג מה שחשוב למדינה: מדע, תרבות ורוח" • קיש: "ראוי שהטקס ייערך באופן שונה"

הטקס ב־2023. "צריך להיות מופקע ממשרד החינוך". צילום: אוליבייה פיטוסי

"שר החינוך יואב קיש מבצע השתלטות עוינת על פרס ישראל. החלטתו שלא להעניק השנה פרסי ישראל, אלא רק בקטגוריה של 'תקומה: גבורה אזרחית וערבות הדדית', היא פגיעה במדע, מפני שפרס זה הוא ההוקרה הגבוהה ביותר שהמדינה נותנת למדענים וליוצרים".

שר החינוך יואב קיש הגיע לבקר בבי"ס בת"א וסולק

כך, באופן נחרץ וברור, מגיב פרופ' דוד הראל, נשיא האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים, על החלטת השר קיש להעניק השנה, ביום העצמאות ה־76 למדינת ישראל, פרסים בקטגוריה אחת בלבד, ברוח המלחמה.

כל שאר הפרסים - בתחומי מדעי החברה, מדעי החיים ומדעים מדויקים, יצירה ויוצרים ומפעל חיים - יועתקו לשנה הבאה. דבריו החריפים של הראל, בעברו חתן פרס ישראל בחקר מדעי המחשב לשנת 2004, המשמש גם חוקר במכון ויצמן, מצטרפים לביקורת שמתחו חברי האקדמיה הלאומית למדעים במכתב שהעבירו לקיש, שבו ביקשו כי יחזור בו מהחלטתו.

פרופ' הראל, צילום: מיכל פתאל

"מעולם, גם בימים הקשים ביותר, לא בוטלה הענקת הפרס בתחומים המדעיים. אנו מפצירים בך לחזור בך מהחלטתך ולהודיע שפרסי ישראל יינתנו גם למדענים המצטיינים במדינה".

עבר כוחני

"לדעתי, ההחלטה הזאת מראה ששר החינוך אינו מתאים להיות האיש שאחראי על פרס ישראל, וייתכן שאף אינו מתאים כלל להיות שר החינוך", אומר הראל. "מה שעשה שר החינוך קיש בפועל הוא ביטול של פרסי ישראל השנה לגמרי, בכל הקטגוריות.

איני יודע לומר מה הסיבה, אבל אני כן יכול לומר שאם מסתכלים על התנהלותו מאז תחילת כהונתו - יש לו רקורד של ניסיונות השתלטות על כל מיני גופים. כך למשל, הוא ניסה באופן כוחני לעשות תיקון בחוק הספרייה הלאומית, ששומט ממועצת הספרייה את תפקידה העיקרי, שהוא מינוי דירקטורים. למזלנו זה לא צלח".

שר החינוך יואב קיש, צילום: אורן בן חקון

האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים על כלל חבריה יצאה נגד ההחלטה, שלדעתה נודף ממנה ריח פוליטי: "ההחלטה הנוכחית, להשמיט בחגיגות יום העצמאות הקרוב את כל הקטגוריות של הפרס, למעט זאת החדשה שהוא הציע, היא פגיעה במדע הישראלי, ברוח ובתרבות. ההחלטה על זוכי פרס ישראל אסור שתהיה מושפעת ממעשיו של מי שאינו מיישר קו עם השלטון".

מה הלך הרוח סביב ההחלטה בקרב חבריך לאקדמיה?

"ההחלטה שלא להעניק פרס ישראל בתחומים המדעיים ובתחומי היצירה, וכן במפעל חיים, כבר מעוררת תגובות נזעמות. יש קריאות לזוכי הפרס בשנים עברו להחזיר אותו. כמו כן, קיבלתי כמה פניות בבקשה שהאקדמיה למדעים תחלק השנה את פרסי ישראל במקום משרד החינוך או מדינת ישראל, אך לא מתפקידנו לכבות שריפות ולעשות את עבודתם של משרדי הממשלה בשל כשל של שרים.

טקס פרס ישראל בבנייני האומה בירושלים (ארכיון), צילום: ללא קרדיט

יש חשיבות עצומה למוסד שנקרא פרס ישראל. הוא לא נועד רק לכתוב צ'ק או להעניק תעודה, אלא מייצג את מה שחשוב למדינה: מדע, תרבות ורוח. "בפרס ישראל יש קטגוריות של חקר, כמו חקר ההיסטוריה, המתמטיקה , הספרות וכו'. יש פרסים שניתנים על יצירה, ויש פרס מפעל חיים בגין תרומה מיוחדת לחברה ולמדינה. אם החליט שר החינוך שהוא מעוניין להוסיף פרס לאנשים שהראו גבורה או ערבות הדדית בעקבות 7 באוקטובר - היה ראוי שיודיע שמתמודדים יוגשו תחת המעטה של פרס מפעל חיים, אבל בשום אופן לא במקום הפרסים האחרים".

במבט קדימה, איך לדעתך אפשר להימנע בעתיד ממה שאתם תופסים כהתערבות?

"לעניות דעתי, פרס ישראל צריך להיות מופקע לאלתר ממשרד החינוך, ולתמיד. הוא צריך להיות מנוהל לחלוטין (קטגוריות, מינוי חברי ועדה ובחירת זוכים) על ידי גוף שלא נשלט בידי פוליטיקאי מכהן שנבחר מתוך מפלגה, ואשר יש לו מחויבות אליה ולממשלה ספציפית.

טקס הענקת פרס ישראל ביום העצמאות ב-74 (05/05/23) // ערוץ הכנסת

"הדבר הנכון הוא לקבוע בחקיקה שהפרס יעבור לניהול מתואם של בית הנשיא והאקדמיה הלאומית הישראלית למדעים. פרס ישראל צריך להיות ממלכתי ומורם מהעם, ההחלטות בו צריכות להיות מקצועיות לגמרי, בוודאי בענפי המדע והיצירה הן לא צריכות להיות מושפעות מפוליטיקאים כלל".

מלשכת שר החינוך יואב קיש נמסר בתגובה: "בתקופת המלחמה שבה מתנהלים קרבות עזים שבהם נפלו גיבורי ישראל, טובי בנינו, ועודנו מתפללים לשובם של החטופים, החלטתי כי ראוי יהיה שטקס פרס ישראל ייערך באופן שונה ולא כבכל שנה. לכן הודעתי שהשנה הטקס יתמקד בקטגוריית תקומה, ערבות הדדית ועזרה לזולת בלבד, כאשר חלוקת הפרסים בשאר הקטגוריות תידחה לשנה הבאה.

משרד החינוך, צילום: אורן בן חקון

בנוגע לשאר טענותיו של פרופ' הראל, אדם שחתם בעבר על עצומות המאשימות את מדינת ישראל בסבל של תושבי עזה וקוראות להפסקת 'המצור על עזה' ולביטול ענישה לתומכי BDS - מוטב שלא יטיף מוסר".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר