77% מהסטודנטים שהיו במילואים: שירות נוסף ב-2024 עלול לגרום לנו להפסיק את הלימודים

כמו שאר התושבים בקריית שמונה ובסביבה, גם הסטודנטים שהתגוררו באזור, ובפרט במעונות המכללה, נעקרו מבתיהם • אלא שחלקם גילו כי על אף היותם תושבי קו העימות - הם לא זכאים למענקי האכלוס • תלם, סטודנט במכללה: "יש תחושת אטימות מצד הגורמים האמונים על הנושא"

סטודנטים בטכניון . צילום: רמי שלוש, דוברות הטכניון

38% מהסטודנטים שוקלים לפרוש מהלימודים בשל מורכבות התקופה, יותר ממחצית הסטודנטים חשים כי חל שינוי בתחושת הביטחון האישי שלהם בקמפוס - כך עולה מהסקר השנתי של התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הארצית שנעשה ברקע המלחמה.

היקף הלחימה בשבועות האחרונים יורד, עשרות אלפי מילואימניקים משוחררים ומנסים לחזור אל השגרה - שכוללת גם את לימודיהם האקדמיים והמסע אל התואר. אלא שהאתגרים שניצבים בפניהם אדירים וכוללים בין היתר מצוקות נפשיות, קריסה כלכלית, פערים לימודיים ועוד.

סטודנטים ששירתו במילואים, צילום: דודו גרינשפן

63% מהסטודנטים מעידים כי מצבם הנפשי החמיר מאז אירועי 7 באוקטובר; 48% מעידים כי פנו או יתכן שיפנו בהמשך לקבלת סיוע נפשי, מהם 25% ציינו שאינם יודעים למי לפנות. כמו כן, 48% מצפים כי מוסד הלימודים יסבסד טיפול רגשי.

שינוי בתחושת הביטחון

לאחר פרוץ המלחמה געשו קמפוסים רבים כאשר כמה סטודנטים ערבים הביעו הזדהות עם חמאס ומעשי הטבח הנוראים שלו. מהסקר עולה כי 53% מהסטודנטים מעידים כי חל שינוי בתחושת הביטחון האישי בקמפוס.

באשר לאתגר הכלכלי, שמהווה גם בשגרה נושא מהותי בקרב סטודנטים, 38% מהמשתתפים העידו כי חלה ירידה משמעותית בהיקף העבודה וההכנסות שלהם. 38% שוקלים לפרוש מהלימודים בשל מורכבות התקופה.

40% מאלו ששירתו במילואים טוענים כי הם אינם מרוצים כלל מהמתווה למשרתי המילואים שפרסם מוסד הלימודים, תוך שרוב מובהק בקרבם, 77%, סבור כי שירות מילואים נוסף בשנת 2024 יקשה על יכולתם לסיים את שנת הלימודים האקדמית, כאשר 40% חוששים כבר כעת כי לא יצליחו לעמוד בדרישות לתואר. עד כמה המצב קשה? בקרב משרתי המילואים 42% שוקלים לפרוש מהלימודים.

פעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה, צילום: דובר צה"ל

בהיבט הפוליטי והמדיני, רק 12% מהסטודנטים סבורים כי הממשלה מתפקדת כראוי, לעומת 64% שסבורים כי היא נכשלה בתפקידה. 59% סבורים כי צריכות להתקיים בחירות כלליות במהלך שנת 2024; 16% חושבים כי על נבחרי הציבור הנושאים באחריות לאירועי 7 באוקטובר להתפטר באופן מיידי. 56% חושבים כי עליהם לקחת אחריות באופן פומבי כעת ולהתפטר רק לאחר הלחימה.

יו"ר התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הארצית אלחנן פלהיימר: "עדות מדאיגה נוספת למצב שבו נמצא הציבור הזה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר