לא רק התלמידים, עלינו להסתכל גם על המורים. צילום: גדעון מרקוביץ'

לא לשכוח לתת את הכבוד גם למורים: שר החינוך יואב קיש בטור מיוחד לכבוד פתיחת שנת הלימודים

כל הורה מייחל שילדיו יפגשו את המורה הנכון, המתאים, המכיל והאכפתי • בשנים האחרונות אנחנו שומעים יותר ויותר על פגיעה במורים, על זלזול והתייחסויות לא מכבדות, ובמקרים קיצוניים – אף על אלימות, אותה יש למגר

"שליחותו של המורה. אין מקצוע מיוחס יותר. לעורר באדם אחר כוחות וחלומות מעבר לאלה של האדם, לגרום לאחר לאהוב את שאתה אוהב, להפוך את ההווה הפנימי של אדם לעתידו. זוהי הרפתקה משולשת שאין כמוה".

את הדברים האלה כתב פרופ' ג'ורג' שטיינר, מבקר ספרות, פילוסוף ומחנך יהודי-אמריקני. במשפטים אלו הוא מתמצת את הקסם והייחודיות שבתפקיד המורה והמחנך. הוא מביא את מגוון הרבדים והתחומים שבהם משפיע המורה על התלמיד ושמעצבים את התלמיד לגדול ולהיות בוגר אחראי, שמממש את הפוטנציאל שלו ואת החלומות שלו, ומתוך כך, הופך גם לאדם תורם ומועיל לעצמו ולחברה שבה הוא חי.

תלמידים בבית הספר המדעי אמי"ת, רעננה (ארכיון), צילום: יהושע יוסף

בדרך כלל בפתיחת שנת לימודים חדשה אנחנו מייחדים את תשומת הלב לילדים, מתרגשים איתם על השלב החדש בחייהם, מתמקדים בחלומות ובשאיפות שלהם ומאחלים להם שתהיה שנה טובה. ובאותה נשימה אנחנו מייחלים גם לזה שכשיבואו לכיתה יפגשו את המורה הנכון, המתאים, המכיל, האכפתי. המורה שרואה אותם, את צורכיהם, את יכולותיהם. המורה שמאפשרת להם באמת להגשים את מי שהם.

בשנות הקורונה התגלו המורים, המורות, הגננות וצוותי החינוך בכלל במלוא כוחם, תפארתם, יכולותיהם. הם היו אי של יציבות בעולם שאיבד את הוודאות, את השלווה, בעולם שבו אין לימודים, אין עבודה, כמעט שום מסגרת אינה פועלת כשגרתה, וכשפחד גדול מפני הבאות שולט בכול. אנשי החינוך התאימו עצמם במהירות רבה למצב המשתנה, והצליחו לספק לילדים מקום בטוח.

שר החינוך יואב קיש הצטרף לצוות המו"מ בבית הנשיא \\ צילום%3A דוברות שר החינוך

שנת תשפ"ג הייתה שנה מאתגרת לאנשי החינוך. בעיקר כיכבו בכותרות השנה המחסור במורים, הקשיים בחתימת הסכמי השכר עם ארגון המורים והשחיקה הרבה במעמד המורה.

בלי זלזול, רק בכבוד

עם היכנסי לתפקיד שר החינוך חרטתי על דגלי כמה וכמה ערכים ועניינים, ואני פועל בכל הכוח לקדם אותם. אחד המרכזיים שבהם הוא חיזוק מעמד המורה. בשנים האחרונות אנחנו שומעים יותר ויותר על פגיעה במורים, על זלזול והתייחסויות לא מכבדות, ובמקרים קיצוניים – אף על אלימות כלפי מורים.

מורידים שוב את הכיסאות מהשולחן, צילום: עמי שומן

אנו שומעים ורואים גם אווירה של חוסר כבוד באופן כללי בבתי הספר. השיח הלא מכבד ולעיתים האלים שרווח ברשתות החברתיות ובחברה הישראלית בכלל גולש לא אחת לכיתות ולהפסקות בבתי הספר, ומוביל להתנהגויות שאין להן מקום במסגרות חינוך.

אחד הערכים החשובים ביותר בחברה שלנו הוא "כבד את האדם באשר הוא אדם". בכל מקורותינו יש רמזים ודרישות לכבד כל אדם, לראות את החיובי בכל אדם, לא לנהוג בגזענות או אלימות כלפי איש או אישה. בראי הערכים האלה אני רואה חובה מיוחדת להוביל שינוי באווירה ובאקלים הבית ספרי. אני רואה חובה לשפר את מעמד המורה, ליצור הבחנה בין מעורבות חיובית וטובה של הורים ובין התערבות יתר, הפוגעת במעמד המורה ולעיתים אף מובילה בעצמה לאלימות מיותרת.

יואב קיש משיק את תכניתו למערכת החינוך (ארכיון), צילום: משרד החינוך

אקלים בית ספרי נעים ואווירה בטוחה גם למורים בבתי הספר יובילו לשיפור במעמד המורה בכלל, ומתוך כך גם למשיכה של כוח אדם איכותי למערכת החינוך. כך נבטיח מערכת חינוך ראויה, שווה לכול, מכבדת ובעיקר – ממלאת את תפקידה – לחנך, ולא רק ללמד.

שנה טובה ומוצלחת לכולכם

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...