"זה כמו משחק מחשב": הטכנולוגיות המפתיעות שצפויות להגיע לבתי הספר

יזמים פיתחו אפליקציות ותוכנות, שמסייעות לתלמידים לפתח מיומנויות רגשיות-חברתיות • הטכנולוגיות ישולבו בעשרות בתי ספר נוספים, בדגש על אזורי פריפריה • איך זה עובד? כל הפרטים

יסייע למערכת החינוך להתמודד עם האתגרים הניצבים בפניה. צילום: אייל מרגולין - ג׳יני

אחד הפרויקטים של מערכת החינוך הוא אתגר SEL, מדובר ביוזמה של עמותת בוגרי 8200, קרן עזריאלי ומשרד החינוך. במסגרתו יזמים ואנשי חינוך ישראלים פיתחו אפליקציות ותוכנות, שמסייעות לתלמידים לפתח מיומנויות רגשיות-חברתיות כמו אמפתיה, הקשבה, ויסות רגשות, ניהול עצמי ועוד, לצד לימוד ותרגול של חומרי הלמידה הרגילים בכיתות.

"הטכנולוגיות שפותחו במסגרת אתגר SEL ישולבו בעשרות בתי ספר נוספים, בדגש על אזורי פריפריה", אומר ניר למפרט, יו"ר עמותת בוגרי 8200, "זאת, כדי לאפשר לעוד תלמידים ליהנות מלמידה מותאמת אישית (פרסונלית) ורכישת מיומנויות רגשיות-חברתיות שהן חיוניות לחיים המודרניים. בית שאן כבר החליטה לשלב את הפיתוחים הטכנולוגיים בכל בתי הספר בעיר בשנה הבאה, ורשויות מקומיות נוספות נמצאות בתהליכים דומים. אנחנו שואפים לשלב טכנולוגיות חדשניות ופורצות דרך בכמה שיותר בתי ספר בישראל, ולסייע למערכת החינוך להתמודד עם האתגרים הניצבים בפניה".

פרוייקט פיילוט לשימוש באפליקציה ללימוד אנגלית בית ספר גלבוע בית שאן, צילום: אייל מרגולין - ג׳יני

הטכנולוגיות שולבו השנה בכ-60 בתי ספר בפריפריה, ובשנה הבאה ישולבו בבתי ספר נוספים. למשל, בבית הספר גלבוע בבית שאן הכניסו בשנה האחרונה את אפליקציית SPEAKINGPAL, במטרה לעזור לילדים לתרגל דיבור אנגלית, ולנצל את השימוש המוגבר של התלמידים בטלפונים החכמים לטובת לימוד.

הטכנולוגיות צפויות לעלות כיתה, צילום: אייל מרגולין - ג׳יני

האפליקציה תוכננה לפתח מיומנויות רגשיות במהלך תקופת הקורונה, מאפשרת לילדים לתרגל מול שחקנים שצולמו בסיטואציות, כך הילד בוחר את תחומי העניין שלו, ואת השיחה שבה הוא רוצה להתקדם. המורים מקבלים עדכון מהאפליקציה על התקדמות התלמיד והקשיים שבהם נתקל.

תלמידים משתמשים באפליקציה, צילום: אייל מרגולין - ג׳יני

המערכת משקפת למורה את מידת הביטחון העצמי של כל אחד מהתלמידים, האם יש בעיות במצב הרוח שלהם או בביצועים שלהם בקבוצה. המורים מקבלים גרפים עם ההתקדמות של כל תלמיד בחומר הנלמד, איפה הם מתקשים. מה שמאפשר למורים לחזק את הנקודות הדורשות חיזוק אצל התלמידים.

יעל אורן, מורה לאנגלית בבית הספר, "במקום לטעות מול כל הכיתה, התלמיד מקבל פידבק ומתקדם בקצב שלו באמצעות מורה וירטואלי. לילדים יש משמעות עצמית".

התלמידה אוריה לוי, סיפרה: "זה חיזק לי את הביטחון באנגלית ואני מדברת עם מתנדבת פרויקט מסע, באופן שוטף". אורי פרץ חברתה לכיתה הוסיפה, "אני מגיעה עכשיו לשיחות ומבינה מה אומרים בהן. זה ממש ממכר. זה כמו משחק מחשב, ואנחנו כל הזמן במשחקי מחשב רק שעכשיו יש לזה משמעות".

לדברי גלית גל, מנכ"לית פילנתרופיה בקרן עזריאלי ישראל: "תלמידים רבים עדיין מתמודדים עם השפעות משבר הקורונה והבידוד, שפגעו משמעותית בכישורים החברתיים והרגשיים שלהם. במסגרת אתגר ה-SEL, ביקשנו לחזק מחדש את הכישורים האלו וללמד אותם מיומנויות כמו ביטחון עצמי, יכולת לעבוד בצוות, הקשבה ועוד. התגובות מהשטח היו מצוינות, והן מוכיחות עד כמה חשוב להמשיך לחזק את התלמידים בהיבט הזה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר