סערת הסרטון המקומם של אולפנת חורב: קיש הנחה לפתוח בבירור, הבנות פרסמו הבהרה - ולא התנצלו

בסרטון אותו צילמו בנות אולפנת חורב בירושלים, מוצגים מזרחים עם סטראוטיפים גסים וגזעניים • קיש: "נחרדתי לצפות בסרטון המזעזע שמציג גילויי גזענות נוראים שאסור לנו בשום אופן לקבלם" • אולפנת חורב: "מדובר בסרטון שטוב שלא היה בא לעולם, ובשגגה שנפלה תחת ידינו" • הבנות שצולמו בסרטון: "הסרטון הופק באופן הומוריסטי"

"טוב שלא היה בא לעולם". אולפנת חורב, צילום: אורן בן חקון

שר החינוך יואב קיש הנחה היום (חמישי) את מנהל מחוז ירושלים ומנהלת החמ"ד לזמן לברור מיידי את כל הנוגעים בדבר הסרטון הגזעני אותו צילמו בנו אולפנת חורב.

בהודעה אותה הפיץ שר החינוך כתב: "נחרדתי לצפות בסרטון המזעזע שמציג גילויי גזענות נוראים שאסור לנו בשום אופן לקבלם, בחברה כולה ובמוסדות החינוך בישראל בפרט".

"גילויי גזענות נוראים". קיש, צילום: אורן בן חקון

בסרטון, מציגות תלמידות באולפנה בהשתתפותן - תרחישים שונים של התנהגות בנות "מזרחיות" לעומת בנות האולפנה הרגילות. בכל פעם שהן מציגות את הבנות "המזרחיות" – הם מופיעות צבועות בצבע חום בפניהן והתנהגותן סטראוטיפית וצעקנית עם מחיאות כפיים גסות. לעומתן התלמידות ה"אשכנזיות" מוצגות מחונכות, צנועות ומיטיבות לכת.

"זעזוע וחלחלה". מתוך הסרטון אותו צילמו הבנות, צילום: אולפנת חורב

הבנות שצולמו בסרטון מסרו הבהרה בה לא התנצלו ואמרו: "לאור הסערה שיצר קטע הקישור שהעלינו במהלך חודש אדר בחלק מההכתרה שלנו - אנו, שמינית תשפ"ג מבקשות להבהיר מספר דברים: הסרטון הופק באופן הומוריסטי לחלוטין ומתייחס להומור פנימי של בנות האולפנה. נושא ההכתרה שלנו היה חינה מרוקאית. הדבר נעשה מתוך שמחה, אהבה וכבוד למסורת, למוזיקה, לתרבות ולדמויות המופת של העדה. רבנית פורים של האולפנה שנבחרה ברוב קולות היא תימנייה. הנושא העדתי אינו מהווה חלק מהשיח היום יומי באולפנה! הוא אינה מהווה שיקול או אישיו חברתי וחינוכי. אנו מרגישות שמפרסמת הפוסט מחפשת ליצור פרובוקציה מיותרת וללבות שנאת חינם, חבל!

"דווקא בימים אלו, של מחלוקת וקרע בעם, אנו מבקשות להרבות באהבת חינם. אל תגררו אותנו למחלוקת שנאה מיותרת!

"מתוך אהבה והערכה לכלל גווני עם ישראל, ללא הבדל דעות פוליטיות, עדה או קו דתי אנו יוצאות בתום שנה זו לשרת את העם והארץ בשירות לאומי וצבאי.
כולנו עם אחד! באהבה שמינית תשפ"ג אולפנת חורב".

"טוב שלא היה בא לעולם". אולפנת חורב, צילום: אורן בן חקון

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב לפרסום הסרטון וכתב: "דוחה על הסף את גילויי הגזענות מצד תלמידות באולפנה בירושלים, שלא מייצגות את הציבור הדתי לאומי. אין לאפליה ולגזענות שום מקום במדינת ישראל. כולנו עם אחד".

ראש האופוזיציה יאיר לפיד הגיב לפרסום הסרטון וכתב: "הגזענות של סמוטריץ׳ ובן גביר מחלחלת עמוק לתוך הציונות הדתית ומרעילה את החלקים הכי ערכיים בה. הסרטון הזה הוא חרפה ליהדות, חרפה לישראליות, וחרפה לא קטנה למגזר כולו".

בתגובה לפרסום הסרטון אמרו באולפנת חורב: "מדובר בסרטון שטוב שלא היה בא לעולם, ובשגגה שנפלה תחת ידינו. האולפנה מתנצלת ומצטערת על תוכנו על אף שנעשה על ידי תלמידות כסאטירה ופרודיה במסגרת אירועי פורים. כל מי שנחשף לפעילות האולפנא לאורך השנים יודע כי אינו משקף כלל את הנעשה באולפנא שמביאה לידי ביטוי באופן הרמוני ואמיתי את החיבור בין העדות והגוונים השונים בחברה הישראלית. צוות האולפנא יתכנס בשבוע הבא לדיון בו יופקו לקחים על מנת שדבר דומה לא יישנה. זאת, יחד עם עבודה חינוכית שתיעשה מול צווותי החינוך ותלמידות האולפנא".

"טוב שלא היה בא לעולם" מתוך הסרטון אותו צילמו בנות האולפנה, צילום: אולפנת חורב,

תגובת עיירת ירושלים: "האולפנה שייכת לרשת פרטית ואינה בבעלות עירונית. יחד עם זאת, העירייה ומינהל החינוך העירוני רואים בחומרה את הסוגיה ופועלים לבירור נסיבות המקרה אל מול הנהלת אולפנת חורב".

לסרטון הגיב גם יו"ר ש"ס אריה דרעי שכתב: "הסרטון שלועג לתלמידות מזרחיות, הכאיב לי מאד. גזענות עלובה ומקוממת, דעות קדומות, בוז ולעג לגדולי הרבנים שלנו. אני פונה לראשי האולפנה: זה לא סתם סרטון לפורים, זו גזענות טהורה נגד ציבורים גדולים מאד במדינה. עשו הכל כדי לעקור זאת מהשורש".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר