סקר: 73% מאנשי האקדמיה יעזבו את הארץ אם הרפורמה לא תבוטל

הסקר בוצע מטעם האקדמיה הצעירה הישראלית • הנתונים הוכפלו מאז שנה שעברה • סיכויי העזיבה בולטים יותר אצל חברי סגל צעירים

חברי האקדמיה מאיימים לעזוב, צילום: גדעון מרקוביץ'

סקר שבוצע בקרב כאלפיים אנשי אקדמיה קובע כי כ73% שוקלים לעזוב את הארץ בעקבות הרפורמה המשפטית. הרפורמה במערכת המשפט גוררת לא מעט אמוציות וגם חשש בקרב חלק מהסקטורים בחברה הישראלית. סקר שנערך בקרב חברי וחברות סגל במוסדות האקדמאים הראה כי 73%, שיעור גבוה מאוד, דיווחו על עליה בסיכוי שיעזבו את ישראל והרוב הגדול מצהיר שהסיבה המרכזית לכך היא תהליכי החקיקה המשפטית שהחלו בחודשים האחרונים. מדובר על הכפלת הנתון ביחס לשנה שעברה שעמד על 35%.

את הסקר ערכה האקדמיה הצעירה הישראלית מטעם האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים. הסקר בחן האם חל שינוי בעמדת חברי וחברות סגל בדבר הנכונות לעזוב את הארץ. הסקר נשלח לכל הרקטורים של האוניברסיטאות בישראל והופץ דרכם ודרך הדקנים לחברי וחברות הסגל בארץ. מספר המשיבים והמשיבות עמד על  כ1948, מתוכם 1916 חברי וחברות סגל בכיר שאליהם מתייחסים הנתונים. לכן, יש להדגיש כי הסקר נעשה בקרב קהלים ספציפיים.

הרוב הגדול מצהיר שהסיבה המרכזית לעזיבה היא תהליכי החקיקה המשפטית, צילום: קורנית דיגיטל

בפילוח התוצאות לפי גיל ניתן להבחין בעלייה בסיכויי העזיבה בכל הגילים, אך הבולטת ביותר היא בחברי סגל צעירים יותר. עוד נמצא מתאם שלילי מובהק בין הגיל הממוצע של הילדים של חברי וחברות הסגל לעלייה בסיכויי העזיבה. 77% מההורים לילדים קטנים (מתחת לגיל 5) דיווחו על עלייה בסיכויי העזיבה לעומת 65% בלבד מההורים לילדים גדולים (מבוגרים מגיל 15).

כמו כן, לטענת עורכי הסקר בכל המוסדות נרשם שיעור גבוה של חברי וחברות סגל שדיווחו על עלייה בסיכויי העזיבה את הארץ: ברוב האוניברסיטאות שיעור המשיבים שדיווחו על עלייה בסיכויי העזיבה את הארץ נע בין 62% ל-81%, ובאוניברסיטת אריאל הוא 39%. בין תחומי המחקר לא נרשמו הבדלים גדולים.

מרבית החוקרים והחוקרות צופים פגיעה עתידית בפעילויותיהם, כגון יכולתם להגיש הצעות מחקר לקרנות בין-לאומיות, פגיעה בשיתופי מחקר בין-לאומיים וביטולים של ביקורי עמיתים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר