מחאה יצירתית בגני תקווה: "הומואים - רק במקומות המסומנים"

על רקע החשש מביטול זכויות של הקהילה הגאה - שלטים "מדירים" נתלו בכניסה להיכל התרבות במועצה • ראש המועצה ליזי דלריצ'ה: "דווקא בימים בהם עולות שאלות מהותיות על זכויות אדם, אני עומדת כאן ואומרת לכם - בחלקת האלוהים שלנו - זה פשוט לא יקרה"

הנחיות לישיבה באולם. הומואים רק במקומות מסומנים, צילום: דוברות גני תקווה

במועצה המקומית גני תקווה מביעים מחאה יצירתית נגד השיח האנטי להט"בי.  על רקע הדרישה ממשרד החינוך להקפיא את מסמך ההנחיות העוסק בתלמידים הרואים עצמם בקהילת הלהט"ב, וקריאות מצד חברי ממשלה להדיר את השיח על הנושא בבתי הספר, בגני תקווה הציגו היום בפני תלמידים ואנשי חינוך את ההצגה "את שאהבה נפשי" שמספרת את סיפור הרצח בבר נוער שהתרחש בשנת 2009. ההצגה שמה זרקור על סיפורו של נער דתי שנאלץ לצאת מהארון בעל כורחו ונשלח על ידי משפחתו לטיפול המרה בכפייה.

כאקט של מחאה נגד המתרחש במדינה והחשש מביטול זכויות של הקהילה הגאה והמיעוטים הציבה המועצה בכניסה להיכל התרבות בגני תקווה שלטים "מדירים" שמונעים את כניסתם של בעלי מוגבלויות, וכן דורשים מהומואים לשבת רק במקומות המסומנים, ומנשים לשבת בשורות שמאחורה. מטרתם של השלטים - להמחיש מעין מציאות עתידית שעלולה להגיע לישראל בתסריט הרע ביותר תחת האקלים הפוליטי הנוכחי. 

ראש המועצה המקומית של גני תקווה, ליזי דלריצ'ה, אמרה כי "דווקא בימים כאלו, בהם הלחץ בקרב אוכלוסיות רבות גובר, בהם עולות שאלות מהותיות על זכויות אדם ומקומה של האישה והקהילה הגאה בחברה הישראלית, אני עומדת כאן ואומרת לכם - בחלקת האלוהים שלנו - זה פשוט לא יקרה. בגני תקווה אנחנו אוהבים ומכבדים את כולן וכולם. אנחנו מהווים מקום בטוח ברמת הביטחון האישי והחופש לבחור כיצד לחיות את החיים כאן זה לצד זו".

נזכיר כי בעוד יומיים, לאחר דחיות, צפוי משרד החינוך להציג את עמדתו בעתירה אותה הגיש ארגון "לביא" לזכויות אזרח ועידוד התיישבות, נגד משרד החינוך. בעתירה דורש הארגון שלא ליישם בפועל את המסמך שנוגע לאופן שבו יש להתייחס לתלמידי להט"ב (הומואים, לסביות, טרנסג'נדרים וכדומה) אשר פורסם בסוף תקופת הכהונה של שרת החינוך הקודמת יפעת שאשא ביטון. כעת משרד החינוך נדרש לסוגיה בשנית ובארגוני הלהט"ב חוששים שבשל מינויו של יואב קיש במקום שאשא ביטון, משרד החינוך יחזור בו מהמסך ומתמיכה בו.

ליזי דלריצ'ה, ראש המועצה המקומית: "בחלקת האלוהים הקטנה שלנו - זה לא יקרה", צילום: דוברות גני תקווה

בין היתר מסדיר המסמך מענים לתלמידי להט"בים במערכת החינוך לגבי אופן הפניה לתלמיד שעובר שינוי מגדרי, וקובע כי יש חשיבות לשיח חינוכי מאפשר ולא שיפוטי המאזכר מגוון של הרכבים משפחתיים. דגש נוסף הושם על הקפדה על לשון פנייה רגישה במסמכים בית-ספריים ובשיח עם ילדים ובני נוער והורים.

בדיון קודם שנערך בעניין טען בתשובתו משרד החינוך כי סיכויי העתירה (להקפיא את הנהלים החדשים) נמוכים ביותר ודינה להידחות על הסף, בין היתר כי לא נעשו 'מיצוי הליכים', כלומר ארגון "לביא" לא פנה לגורמי המקצוע במשרד החינוך לבקש הבהרות בנוגע למסמך.

בארגון טענו מנגד, כי פרסום ההנחיות מנוגד לכל מדיניות של איפוק וריסון של ממשלת מעבר, אלא שבמשרד החינוך טענו כי פרסום מסמך הקווים המנחים אינו יוצר כל פגיעה של ממש אלא שתכליתו לסייע ביצירת אקלים סובלני ומוגן במוסדות חינוך כלפי תלמידי ותלמידות הקהילה הלהט"בית והוא מהווה עקרונות של כבוד האדם ושוויון.

כאמור, כעת לאחר הקמת הממשלה שהיא שמרנית יותר וקולות בה שיצאו נגד קהילת הלהט"ב חוששים גורמים בקהילה משינוי עמדה של משרד החינוך. ממשרד החינוך נמסר: "המשרד טרם מסר את תגובתו לבית המשפט".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר