בני נוער שותים אלכוהול | צילום: אילוסטרציה: יהושע יוסף

בדידות והתמכרויות: מצוקות הנוער נחשפות

ממחקר חדש עולה כי מצבם הנפשי של בני הנוער נותר רעוע גם לאחר הקורונה • כמו כן, נראה כי התלמידים מרותקים למסכים יותר מתמיד וכי רבים מהם מעשנים סיגריות וצורכים משקאות חריפים

גם אחרי הקורונה מצבם של רבים מהתלמידים ממשיך להיות בכי רע: תחושת שביעות הרצון מהחיים בקרב הנוער ירדה משמעותית בשנה האחרונה ושיעור התלמידים שדיווחו על מצוקות נפשיות זינק מכ־25% לפני פרוץ המגיפה ל־32%.

הנתונים המדאיגים מתבססים על מחקר שבו לקחו חלק כ־2,700 תלמידים מכיתות ו', ח' ו־י', שהוא חלק ממחקר בינלאומי של ארגון הבריאות העולמי, הנתמך בידי משרד החינוך.

מהבדיקה עלה בין היתר כי בקרב בנות, בייחוד במגזר היהודי, יש שיעור גבוה של תלמידות המדווחות על מצוקות נפשיות, סימפטומים גופניים ותחושת בדידות. בכל מדדי הרווחה הנפשית והגופנית, ניכר כי תלמידי המגזר היהודי דיווחו על תחושות קשות יותר ביחס למגזר הערבי.

שיעור גבוה של תלמידות המדווחות על מצוקות נפשיות, סימפטומים גופניים ותחושת בדידות. בית ספר, אילוסטרציה, צילום: הרצי שפירא

כמו כן, נראה כי הקורונה ריתקה את התלמידים למסכים עוד יותר, בין היתר בגלל שיעורי זום. בעקבות זאת, אצל רבים מהם נוצר דפוס שימוש בעייתי.

משתמשים בעייתיים

על פי המחקר, בקרב כלל התלמידים ישנה עלייה משמעותית בשיעור המסווגים כמשתמשים בעייתיים במדיה החברתית. גם שיעור הבנות המדווחות על שימוש בעייתי במדיה החברתית עלה באופן ניכר לעומת שנת 2019.

כמו כן, היעדר המסגרות והמתיחות שנגרמה בבתים רבים עקב אובדן פרנסה של ההורים, הביאו לעלייה בשימוש בחומרים ממכרים.

בקרב כלל התלמידים ישנה עלייה משמעותית בשיעור המסווגים כמשתמשים בעייתיים במדיה החברתית.,

על פי המחקר, ברוב מדדי השימוש בחומרים ממכרים ניכרת מגמת עלייה בצריכה עם הגיל, ובנים צורכים יותר מבנות. מדאיג במיוחד הזינוק המשמעותי בשיעור בני הנוער המדווחים על שתייה מופרזת לפחות פעם בחודש - שעלה מכ־7% לפני פרוץ המגיפה ל־14% אחרי החזרה למסגרות ב־2022.

יתרה מכך, בהשוואה לשנים קודמות, בשנת הסקר הנוכחי ניכרת מגמת עלייה בעישון סיגריות, צריכת אלכוהול ושכרות. עם זאת, ישנה ירידה קלה בשיעור התלמידים הצורכים קנאביס.

נתון מעודד שעלה מהמדגם הוא שבשנת הסקר התרחשה ירידה מתונה בשיעור המעורבים באירועי אלימות. הירידה בממדי האלימות קיימת בעיקר בחברה הערבית. בנוסף, סיום הלמידה מרחוק עם חלוף הקורונה הובילה לירידה בממדי הבריונות ברשת - מ־16.8% בשנת 2021, ל־9.9% בשנת 2022.

שר החינוך, ח"כ יואב קיש: "מחקר חשוב. יידרשו שנים של עשייה להתמודד עם נזקי המגיפה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו