תלמידים נגד משרד החינוך: "הבגרות במתמטיקה - יריקה בפרצוף הנבחנים"

חלק מהתלמידים טוענים כי השאלון היה ארוך מדי, ושהשאלות לא תאמו את הזמן שמוקדש עבורן בבחינה • גם המורים הציגו טענות דומות: "מי שכתבו את הבחינה הזו מנותקים מהתלמידים, צריכים להתבייש" • ממשרד החינוך: "בכל שנה יש תלונות, אך אם יימצא שהקושי היה חריג - נדרש לנושא"

בחינה במתמטיקה , צילום: יהושע יוסף

"מי שכתב את הבחינה במתמטיקה מנותק מהתלמידים": מבול של תלונות הנוגעות לקושי החריג של הבגרות במתמטיקה. אתמול ושלשום התקיימה הבגרות במתמטיקה שנחשבת לקשה מכולן. מדובר במועד חורף שאליו ניגשו עשרות אלפי תלמידים. יממה עברה מאז הבחינה ותלמידים רבים וגם מורים טוענים כי חלק מהשאלונים היו בעלי קושי חריג במיוחד. בבחינה במתמטיקה נבחנים התלמידים בשלוש רמות – 3/4/5 יחידות וכל בחינה מורכבת ממספר שאלונים.

התלמידים טוענים כי חלק ההשאלות היו קשות במיוחד ותלמידים אחרים הלינו על שאלות ארוכות במיוחד, והזמן שניתן להם לא הספיק לפתור את כולן. חלק מהתלמידים אף החליטו לנקוט יוזמה ושלחו מכתב למפמ"רית (המפקחת על המקצוע) מתמטיקה, נרית כץ.

יהונתן (17) תלמיד יב' מקריית גת שניגש לבחינה ברמת חמש יחידות, סיפר: "התכוננתי לבגרות באופן יסודי. כבר חמישה חודשים שאני מתרגל מתמטיקה באופן יומיומי ומוגש על מגן 100. הגעתי למבחן וחשכו עיניי לגלות את הבעיה המרכזית והיא האורך המזעזע של השאלות. אחת השאלות (מספר 3) לכל הדעות הייתה קשה ולא הייתה דומה לה בבגרויות בעבר". הוא טוען כי משרד החינוך עשה מניפולציה על התלמידים: "משרד החינוך ידע שרוב התלמידים בארץ יגשו לשאלה זו בגלל המיקוד הנוח שנותר ממועדי הקורונה והסתיים בחורף 23 וכנראה בשל כך החליט לכתוב שאלה קשה, ארוכה, שכלל לא תואמת את הזמן הנתון לכל שאלה (45 דקות). אני כתלמיד מרגיש שהבחינה הזו היא בבחינת 'יריקה בפרצוף' לכל המאמץ שהשקעתי בחודשים האחרונים".

בחינה במתמטיקה (ארכיון), צילום: יהושע יוסף

התלמידה שירי ול, תלמידת יב' שגם ניגשה לאותה בחינה, סיפרה: "היו שאלות שלא היו ניתנות לפתרון באופן הוגן. השאלה בגיאומטריה, תחום שאני אוהבת הייתה ארוכה ומייאשת. השאלה הייתה כרוכה בהרבה מאוד בניות עזר, הרבה מאוד שרטוט גדול ובלגן לעיניים כשמורים אפילו לא יכולים לפתור במידה והיו ניצבים מול הלחץ שהיינו בתוכו בעת בחינת הבגרות. לקח לי שעה וחצי לפתור את השאלה, בתחום שאני מאוד אוהבת וטובה בו. בנוסף, יתר השאלות היו גם הן ארוכות ומתישות".

גם מורה בתיכון שמגישה למתמטיקה הודתה: "היו הרבה שאלות שהיו סבירות, חלקן אולי דרשו חשיבה מעמיקה, אבל לפי הקבוצות של המורים אחד מהשאלונים של הבחינה בשלוש יחידות לימוד היה קשה במיוחד וכך גם אחד השאלונים של חמש יחידות לימוד – ברמה הקשה ביותר".

"מי שכתבו את הבחינה במתמטיקה צריכים להתבייש, הם מנותקים טוטאלית מהתלמידים. גם מורים שמגישים למתמטיקה לא היו מצליחים לפתור את הבחינה בזמן כזה חבל שאף אחד לא שומע את הקול של התלמידים". אומר עובד לב ארי, מורה ותיק למתמטיקה ובעל ערוץ יוטיוב להכנה לבגרות: "בשנים האחרונות כותבים בחינת בגרות ארוכה מאוד, בקורונה נתנו תוספת זמן ובתגובה לכך שאלות ארוכות. עכשיו תוספת הזמן ירדה אבל השאלות נותרו ארוכות. גם תלמיד טוב מאוד מסיים את הבחינה על הקשקש. שנית, יש בעיה עם רמת הקושי. התלמידים לומדים מספרים ישנים אך הבגרויות כוללות גם אלמנטים של חשיבה וניתוח שתלמיד לא בהכרח נחשף אליהם בכיתה או בבחינות החזרה למבחן".

ממשרד החינוך נמסר: "בכל שנה עולות טענות באשר לרמת הקושי בבחינות הבגרות בעיקר במתמטיקה. ככל שיימצא שאכן היה קושי בבחינה המשרד ייתן את המענה הנדרש באופן שלא ייפגעו בציוני התלמידים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר