סערת הרפורמה המשפטית מגיעה לאוניברסיטאות - ותאי הסטודנטים בהתנגשות: "יריית הפתיחה למאבק ארוך"

הסרטון שבו תועד מרצה מאוניברסיטת תל אביב מקלל ומגדף סטודנטים שתומכים ברפורמה הוא רק ההתחלה • המחאות בקמפוסים כללו בעיקר סטודנטים שמפגינים אלה מול אלה והסגל המקצועי מאפשר להיעדר משיעורים כדי להפגין • סטודנט ופעיל מאם תרצו: "אין מקום לשיח לשתי דעות"

מרצה באוניברסיטת תל אביב תועד מקלל מפגינים // קרדיט: אם תרצו

ההפגנות והמחלוקת על הרפורמה במערכת המשפט מגיעות אל המוסדות האקדמיים - ומאיימות על היחסים בין הסטודנטים לבין המרצים וגם בתוך הקבוצות. בסרטון שנחשף היום ב"ישראל היום" תועד מרצה בכיר מקלל ומגדף סטודנטים שתומכים ברפורמה במערכת המשפט וקרא להם "פשיסטים מזוי***".

במהלך ההפגנה באוניברסיטת תל אביב הגיע לעבר הסטודנטים שתומכים ברפורמה מרצה באוניברסיטה, בני טרכטנברוט, שנחשב לאיש סגל אקדמי בכיר בביה"ס לפיזיקה ואסטרונומיה. לדברי הסטודנטים, הוא איים עליהם ואמר כי תיעד אותם וכי הם לא יקבלו מלגות. כשאחד המפגינים צילם אותו בחזרה וטען כי הוא מפלה על רקע פוליטי, המרצה עשה אצבע משולשת למפגינים. לאחר מכן הסתובב וצעק "אתם פשיסטים מזוי***, מקומכם לא באוניברסיטה".

כשנשאל טרכטנברוט שוב אם יפלה על רקע פוליטי, אמר "אתה לא יודע מה זה צחוק, יא מטומטם". כשהמרצה התבקש לחזור על מה שאמר, הוא תקף: "אימא שלך זו**". 

הפגנה נגד הרפורמה של הממשלה במערכת המשפט באוניברסיטה העברית בירושלים, צילום: יונתן זינדל/פלאש90
שר המשפטים יריב לוין, צילום: אורן בן חקון

ליישר קו עם המרצים

הימים האחרונים היו סוערים באקדמיה. בקמפוסים שונים נערכו הפגנות ביום שני שמוחות כנגד הרפורמה במערכת המשפט. מולם, בחלק מהמוסדות, התייצבו סטודנטים המזוהים עם ארגון "אם תרצו" מהצד הימני - שתומך ברפורמה ובשינויים במערכת המשפט.

עד כה המחאות בקמפוסים כללו בעיקר סטודנטים שמפגינים אלה מול אלה, אלא שהוויכוח כבר החל לזלוג אל עבר המרצים - מה שמסמן נקודת חיכוך חדשה בין המרצים לבין הסטודנטים שעלולים להרגיש שעליהם "ליישר קו" עם דעתם של המרצים.

המקרה בתל אביב הוא לא המקרה היחיד. לאחר פרסום מועדי ההפגנה שהתרחשה ביום שני, כתבה אשת סגל באוניברסיטת בר־אילן בקבוצה לחבריה כי "הממשלה החדשה מתכוונת לבצע בליץ חקיקתי, שתוצאתו שינויים שיפגעו פגיעה חמורה בדמוקרטיה. עלינו להתארגן ברמה הכלל־אוניברסיטאית ולפעול במשותף כדי לנסות לעצור את המהלכים המסוכנים של הממשלה".

מחאת הסטודנטים נגד המהפכה באוניברסיטת תל אביב, צילום: מחאת הסטודנטים

היא קראה להם להצטרף למחאת הסטודנטים ולאפשר לחלק מהם להיעדר מהשיעור לצורך ההפגנה. אלא שהיא זכתה לביקורת חריפה של חלק מחברי הסגל שדווקא תומכים ברפורמה: חלק כתבו כי העלאת נושאים שכאלה היא דבר "חמור ביותר", אחרים מחו על הכנסת תכנים פוליטיים לקבוצה. בתגובה לכך מחק מנהל הקבוצה את ההודעה של אשת הסגל.

סגן הרקטור אף כתב לאנשי הסגל: "אני מבקש מכם להכיל את רצונם של הסטודנטים להביע את עמדתם באופן פומבי. אם סטודנט בוחר לצאת מהכיתה כדי להפגין, יש לאפשר זאת. אנא הימנעו מהערות שעשויות ללבות את הרוחות".

מי שמובילים את המחאה וההפגנות נגד הרפורמה הם קבוצה בשם "מחאת הסטודנטים". שלשום השביתו חברי הקבוצה את הלימודים במשך כשעה בחלק מהמוסדות האקדמיים ויצאו להפגין כנגד מה שהם מכנים "ההפיכה המשטרית". לטענתם, התוכנית הנוכחית "מאיימת לחסל את הדמוקרטיה ולפרק את הפרדת הרשויות בישראל".

בני טרכטנברוט, מרצה בכיר באוניברסיטת תל אביב שקילל סטודנטים, צילום: אם תרצו

לטענתם, ההפגנות אתמול מהוות את יריית הפתיחה למאבק ארוך, נחוש ובלתי מתפשר, אשר צפוי לכלול פעולות מחאה רבות ומגוונות בתקופה הקרובה בתוך הקמפוסים ומחוץ להם.

שירת התקווה משותפת

שיר ליסק, דוקטורנטית בטכניון: "אנחנו לא נגד רפורמות אלא נגד הרפורמות הנוכחיות, משום שאנחנו מאמינים שזה יגרום לחוסר שוויון ולהחלשת מערכת המשפט. אם לא נראה נסיגה מהרפורמות הקיימות, נמשיך במאבק. זה מרגש לראות שבתקופה עמוסה סטודנטים עצרו את הכל ובחרו לבוא". היא סיפרה: "ההפגנה חולקה לשני צדדים - תומכים ומתנגדים לרפורמה. בסוף ההפגנה הזמנו את האנשים שמחו מולנו לשיר את ההמנון, והם נענו".

ההפגנות הביאו למתחים מול סטודנטים שדווקא כן תומכים ברפורמה. סטודנטים ופעילים של אם תרצו קיימו מפגני תמיכה תחת הכותרת "המרד לא יעזור - הרפורמה חייבת לעבור". הם הפגינו באוניברסיטת ת"א ובאוניברסיטה העברית בירושלים, ואף תיעדו סטודנטים שהפגינו מולם והניפו דגל אש"ף ושלטים נגד הכיבוש.

סטודנטים באוניברסיתת בן גוריון מפגינים נגד הרפורמה, צילום: דודו גרינשפן

שי רוזנגרטן, ראש אגף חינוך בתנועת אם תרצו וסטודנט לתואר שני באוניברסיטת תל אביב: "אני ספציפית לא פוחד ולא נרתע - לא מסטודנט ולא ממרצה, אבל יש סטודנטים שחוששים להגיע ולהשתתף בהפגנות שלנו. הם מסבירים שזה בעייתי להם כי האקדמיה ורבים מהמרצים רואים בכל מי שתומך במהלכים של הממשלה כמחריב דמוקרטיה. אין מקום לשיח לשתי דעות".

נציין כי המרצה בני טרכטנברוט מסר שהוא מתנצל שהוא נגרר לאמירות לא הולמות, ואומר שהוא יותר משמח שבשיעורים שלו משתתפים סטודנטיות וסטודנטים מכל מגדר ומכל מגזר, ללא כל הבחנה כלשהי.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר