ביי עבודות - שלום מבחנים: שר החינוך ביטל את רפורמת הבגרויות של שאשא ביטון

סגירת חשבונות או צעד מקצועי? שבוע לאחר שהושבע לתפקיד, קיש כינס מסיבת עיתונאים שבה פירט את הרפורמה החדשה שלו המנוגדת לקודמתו לתפקיד • תלמידי כיתה י' ייבחנו בשנה הבאה בהיבחנות חיצונית ב-5 מקצועות, ובהם שפה, אנגלית ומתמטיקה • קיש: "ההחלטה תאפשר יציבות" • שאשא ביטון: "ממשלת באנו להרוס!"

שר החינוך יואב קיש. סתימת פיות למחנה שלם, צילום: אורן בן חקון

לא מבזבז זמן: שר החינוך יואב קיש הודיע היום (חמישי) על ביטול הרפורמה של שרת החינוך לשעבר, ד"ר יפעת שאשא ביטון.  

במסגרת ביטול רפורמת המח"ר של שאשא ביטון, תלמידי כיתה י', שהחלו כבר ללמוד השנה במסגרת הרפורמה החדשה, ייבחנו בשנה הבאה בחמש בחינות חיצוניות: בשפה, באנגלית, במתמטיקה, במקצוע הומני לבחירת בית הספר ובמקצוע מוגבר. בשלושת המקצועות ההומניים תהיה הערכה פנימית. כמו כן, עד חודש מרץ יגובש מתווה חדש שאליו ייכנסו כיתות ט' בשנה הבאה.

בד בבד, קיש הנחה את צוותי המקצוע של המשרד להתכנס כדי לגבש חלופה חדשה למתווה ההיבחנות במקצועות ההומניסטיקה. המנכ"ל הנכנס יציג את המתווה החדש עד לסוף חודש מרץ 2023.

תלמידים נבחנים, צילום: עמי שומן (ארכיון)

שר החינוך, יואב קיש, מסר: "מקצועות ההומניסטיקה תנ"ך והיסטוריה מהווים חלק משמעותי בעיצוב דמותו האישית והלאומית של התלמיד. אנו נשיב להם את מעמדם ואת המקום הראוי להם. ההחלטה החדשה תאפשר בראש ובראשונה להחזיר לבתי הספר ולמקצועות הללו יציבות ורציפות. בימים אלה יתחילו דיונים של אנשי המקצוע במשרד לגיבוש חלופה חדשה, שתוצא עם כל הגורמים הרלוונטיים ותוצג לציבור באופן מסודר".

יפעת שאשא ביטון ויואב קיש מחליפים תפקידים, צילום: אורן בן חקון

ח"כ יפעת שאשא ביטון תקפה את ההחלטה על ביטול הרפורמה: "ממשלת באנו להרוס! לא מעניין אותם הציבור, אלא רק מי מהם יהיה המצטיין. מערכת החינוך נמצאת על מסלול שיוציא אותה מהמשבר שהייתה בו בשנים האחרונות, בזכות רפורמות מקצועיות שאנחנו ביצענו בתוכן הרפורמה להתחדשות הלמידה שחיזקה את המקצועות ההומניים. עכשיו קיש רוצה לדרוס את מערכת החינוך ולמכור את עתיד ילדינו רק כדי להיות נגד, לעשות דווקא, להיות ההיפך, בקיצור 'שופוני'".

נציין כי ההחלטה של שר החינוך היא דרמטית. ברפורמה החדשה של שאשא ביטון הושקעו משאבים רבים ואף נחתם הסכם עם רן ארז, יו"ר ארגון המורים, שהיה צריך להתחיל מהלך של חלוקת מחשבים למורים. נראה כי חלק מהסיבות למהלך הוא סגירת חשבונות אישית עם שאשא ביטון בשל התנהלותה מול מפלגת הליכוד בזמן הקורונה.

בתוך כך, הדעות במערכת החינוך לגבי הרפורמה חלוקות: מצד אחד, יש קולות שקראו לבטל את הרפורמה וטענו כי אינה טובה - שהיא הופכת את מקצועות הרוח למקצועות סוג ב' וכי היא מסורבלת מדי; מנגד, יש הטוענים כי שיטת מבחני הבגרות היא שיטה מיושנת, שדוגלת בשינון ולא בלמידה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר