אילוסטרציה | צילום: GettyImages

הגננות לא שמו לב: שני ילדים בני חמש הכינו מפה וברחו מגן עירייה בכפר סבא

השניים נמצאו כשהם עומדים לחצות את הכביש • בזכות ערנותה של מ' הם הוחזרו לגן על ידי המשטרה • אף אחד מצוות הגן לא ידע שחסרים להם ילדים עד שקיבלו טלפון מהאחראית על הגנים מטעם הרשות וביצעו ספירה

"הכנו מפה ושיקוי, עשינו קסם וברחנו מהגן", כך אמרו ל־מ' (השם המלא שמור במערכת) שני ילדים בני חמש שברחו אתמול (רביעי) עצמאית מגן "רעות" בכפר סבא. איש מצוות הגן לא הבחין בהם, ומ' מצאה אותם להפתעתה עומדים לחצות כביש ראשי וסואן באור אדום.

"יצאתי מהבית לכיוון אזור התעשייה, ובצומת מאוד ראשי - מרחק כשמונה דקות הליכה מהגן - הבחנתי בשני ילדים קטנים לבדם מחזיקים יד ביד ועומדים לחצות מעבר חצייה באור אדום", היא מספרת. "עצרתי את הרכב ושאלתי אותם 'עם מי אתם פה?', והם ענו לי 'ברחנו מהגן'.

"החניתי את הרכב בצד, ביקשתי מהם להתלוות אלי, הם הסכימו, והתיישבתי איתם בתחנת אוטובוס קרובה. ואז התקשרתי למשטרה, שהגיעה במהרה. הם היו ילדים מאוד יצירתיים. הופתעתי שהם הכינו מפה, כך שברור שהם תכננו מראש את הבריחה, שלצערי הרב הצליחה להם".

עמדו לחצות באור אדום. אילוסטרציה, צילום: דודו גרינשפן

זה קרה בסביבות השעה 10 וחצי בבוקר. הילדים הצליחו בשיתוף פעולה לטפס על השער וללחוץ על המנעול המגנטי מבחוץ תוך שאחד מהם פותח אותו. על פי גורמים בעיר, המכירים את פרטי המקרה, הם שהו מחוץ לגן במשך כחצי שעה.

מדובר בגן טרום-חובה וחובה, ואף אחד מצוות הגן, לא הגננות ולא הסייעות, שם לב שחסרים להם ילדים עד שהם קיבלו טלפון מהאחראית על הגנים מטעם הרשות וביצעו ספירה.

"כל מה שהצלחתי לחשוב עליו הוא איזה נס היה פה ועל כך שהבן שלי אמור ללמוד בשנה הבאה בגן הזה", מוסיפה מ'. "אילו הייתי מוצאת את הבן שלי ברחוב מחוץ לגן - אני לא יודעת איך הייתי מגיבה בסיטואציה הזאת. זה היה חמור ביותר. אני מכירה את מערכת החינוך, ואת הגנים באופן קרוב. מכירה גם בריחות של ילדים מהגן - אבל המחדל הוא שלא שמו לב לכך. יש פה גם עניין בטיחותי שהשער לא היה נעול כראוי, כי עובדה שהם הצליחו לצאת והסתובבו לבדם בדרך מסוכנת ובאזור שהוא מלא בפועלים".

"לא סומכים"

הילדים הוחזרו לגן על ידי המשטרה ואנשי מחלקת החינוך בעירייה. בהודעה משותפת להורים שהוציאו פיקוח משרד החינוך, אגף החינוך ועיריית כפר סבא נכתב: "היום, יום רביעי ה־14 בדצמבר 2022, התרחש אירוע חריג של יציאת שני ילדים מהגן בשעת הפעילות. מוגנות ילדי הגן בראש סדר העדיפויות, ואנו מתייחסים לאירוע בחומרה רבה ובכובד ראש.

"האירוע בבדיקה על ידי צוותי הביטחון, הפיקוח והרשות, והצוותים מתודרכים לשמירה על מוגנות, בטיחות וביטחון הילדים בגן. תהליך הפקת הלקחים יחד עם כלל הצוות מתבצע, על מנת שאירוע מסוג זה לא יחזור על עצמו. השירות הפסיכולוגי מלווה את הגן, ומתקיים שיח רגשי עם הילדים והילדות בנושא זה".

גורמים בוועד הגנים בעיר זועמים על כך שהבוקר, יום חמישי, צוות הגן המקורי ממשיך להפעיל את הגן - למרות המחדל שקרה. "אנחנו לא סומכים על ניסים יותר", אמר אחד הגורמים והוסיף: "ביטחון ילדינו אינו הפקר".

יו"ר ועד הגנים, עדי סרנגה פוקס, מסרה בתגובה: "המקרה תוחקר אתמול מרגע היוודעו ועד לשעות הערב המאוחרות. התחקור והכשלים ממשיכים לצוף ככל שבודקים לעומק. המקרה הזה חמור מאין כמותו - להלן הפקרה של חסרי ישע - ולא ניתן לאף גורם לצאת נקי מהסיפור. בנוסף, אנחנו דורשים טיפול שורש יסודי וחשיבה מחדש של כל נושא ביטחון ובטיחות הילדים על כל המשתמע מכך".

מהמשטרה נמסר שהטיפול הועבר לעירייה. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו