חוסר של 6,000 גננות ומורים: "משבר שמסכן את עתיד מערכת החינוך"

בחינוך המיוחד לבדו חסרים 1,100 מורים וגננות, אין מספיק מחנכי כיתות, ומורים מלמדים מקצועות שלא הוכשרו ללמד • משרד האוצר: "הנתונים מדגישים את הצורך בתגמול המורים הצעירים" • מזכ"לית הסתדרות המורים בן דויד: "אם לא ייחתם הסכם שכר בקרוב - לא תיפתח שנת הלימודים"

מחסור במורים במערכת החינוך (ארכיון), צילום: דוד כהן/ג'יני

כמעט 6,000 מורים וגננות חסרים במערכת החינוך - כך עולה מנתונים שמפרסם היום (ראשון) משרד החינוך, שמתבססים על דיווחים של מנהלים. המספר המדויק של עובדי הוראה שחסרים לשנת הלימודים הקרובה (תשפ"ג) - 5,671. 

בגני הילדים יש מחסור של 117 גננות, בבתי הספר היסודיים 2,351 מורים, בחטיבות הביניים חסרים 855 מורים, ובתיכונים 1,245 מורים. באשר לחינוך המיוחד, אולי הסקטור הרגיש והחשוב ביותר במערכת החינוך, יש מחסור של 1,103 מורים וגננות.

פירוט החוסר בעובדי הוראה לפי שכבת גיל, צילום: באדיבות משרד החינוך

נוסף על כך, יש מחסור של 1,295 מחנכי כיתה. יש לציין כי כל מורה במערכת החינוך יכול להפוך מחנך, אך רבים לא מעוניינים לעשות זאת. בהסתדרות המורים כבר הודיעו כי לא יאפשרו למחנך אחד להיות מופקד על שתי כיתות. כמו כן, בבתי הספר היסודיים יש מחסור של 424 מורים לאנגלית ו-251 מורים למדעים.

פירוט החוסר בעובדי הוראה לפי מקצוע, צילום: באדיבות משרד החינוך

דיווחי המנהלים מתייחסים לשני סוגים של מחסור: מחסור אמיתי, שמשמעותו היא שאין מורה שיאייש את התפקיד, ו"מחסור איכותני", כלומר כשמורה שמלמד אנגלית, למשל, לא הוכשר ללמד אנגלית.

במשרד החינוך אומרים כי הנתונים נאספו במסגרת הצורך בגיבוש תוכנית לאומית אסטרטגית להתמודדות עם המחסור ולהשבחת איכות ההוראה. אבל הנתונים האלה ממש לא נופלים על משרד החינוך כרעם ביום בהיר: דו"ח מבקר המדינה כבר משנת 2019 הראה את החוסר במורים איכותיים שממנו סובלת המערכת.

פירוט המחסור בעובדי הוראה לפי מחוז, צילום: באדיבות משרד החינוך

המיפוי נערך בקרב מנהלי מוסדות החינוך והוא נכון לעת זו. במשרד החינוך ציינו: "המשרד ממשיך במיפוי ובעדכון הנתונים שיצטברו, לקראת פתיחת שנת הלימודים הקרובה".

"שיאו של משבר חמור"

שרת החינוך, ד"ר יפעת שאשא ביטון: "הנתונים מוכיחים מעל לכל ספק שאנחנו בשיאו של משבר חמור בכוח אדם, שהתעצם בשנים האחרונות ומסכן את עתידה של מערכת החינוך. המשבר אינו נקודתי, או במקצועות בודדים, אלא מקיף ועמוק בכלל המקצועות במערכת.

"המאבק להעלאת שכרם של צוותי ההוראה ושיפור מעמדם הוא מאבק על החינוך של הילדים שלנו, שלהם אנו שואפים להבטיח את החינוך הטוב והמסור ביותר. הסכם שכר משמעותי הוא אינטרס של מדינה השואפת להצלחה ולמצוינות, לצד תהליכים מקצועיים נוספים שאנו מקדמים במערכת. אין לכלכלה ולחברה שלנו עתיד ללא מערכת חינוך חזקה, יציבה ומתקדמת".

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "הנתונים שמפרסם היום משרד החינוך מדגישים את הצורך בתגמול משמעותי של המורים הצעירים, במתן אפשרות לחוזים אישיים במקצועות מבוקשים, ובהסכם שיצעיד קדימה את מערכת החינוך".

מהסתדרות המורים נמסר: "מערכת החינוך בישראל נמצאת בקריסה. כבר שנים שאנחנו זועקים את זעקתנו על מחסור חמור בעובדי הוראה. המאבק להעלאת שכרם ושיפור מעמדם הוא מאבק ואינטרס לאומי של כולנו כחברה".

מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דויד: "אין מספיק עובדי הוראה במערכת, הם בורחים מהמקצוע בגלל השכר והתנאים המחפירים. אני קוראת לראש הממשלה יאיר לפיד ולשר האוצר אביגדור ליברמן להתעורר ולהתעשת במהרה. אם לא ייחתם הסכם שכר בקרוב - לא תיפתח שנת הלימודים, וציבור ההורים יידע טוב מאוד מי אחראי לגרירת הרגליים הזאת".

חיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי על המשבר במערכת החינוך:
"הנתונים על המחסור החמור בצוותי חינוך שפורסמו היום קשים מאוד, אך ידועים לנו זמן רב. כבר חודשים שאנחנו מתריעים על המחסור בסייעות וצוותים חינוכיים. הגיע הזמן שמקבלי ההחלטות יבינו שמערכת חינוך טובה היא הביטחון ואפודת המגן של המדינה. אם משרדי הממשלה לא יתעוררו ויתנו פיתרון שימשוך כח אדם איכותי, לא יהיה מי שיתן מענה ראוי לילדנו. הגיע הזמן להפסיק לדבר ולהתחיל לפעול על מנת להציל את מערכת החינוך בישראל ולהבטיח שגרת לימודים שפויה לילדינו".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר