הסתדרות המורים הכריזה: מחר אין לימודים בכל הארץ; בן דויד: "זאת שעת חירום לאומית"

לאחר שלושה ימים שבהם הלימודים ברחבי הארץ החלו בשעה 10:00, ההסתדרות הודיעה כי הלימודים ביום רביעי לא יתקיימו כלל • הלימודים בחינוך המיוחד יתקיימו כרגיל • מזכ"לית ההסתדרות : "קוראת לליברמן להיפגש למו"מ רציני כבר מחר" • משרד החינוך לא מתכוון יפעל להוצאת צווי מניעה נגד השביתה • משרד האוצר: "התנהלות ההסתדרות על גב ההורים והתלמידים לא ברורה לנו" • שרת החינוך נגד האוצר: "הסחבת שלכם פוגעת בכולנו" • הצהרונים בירושלים יפעלו כרגיל

לא חוזרים ללימודים // צילום אילוסטרציה: יהושע יוסף

הסתדרות המורים הכריזה הערב (שלישי) כי הלימודים לא יתקיימו מחר ברחבי הארץ, זאת במסגרת החרפת העיצומים של הארגון. עם זאת, הלימודים במוסדות החינוך המיוחד יתקיימו כרגיל.

על פי הודעת ההסתדרות, הלימודים לא יתקיימו בגני הילדים, בבתי הספר היסודיים ובאולפנים. על פי מזכ"לית ההסתדרות יפה בן דויד, בכוונת הארגון להמשיך בעיצומים "עד שתונח הצעה קונקרטית של האוצר. אני קוראת לשר האוצר אביגדור ליברמן לא להמתין ליום ראשון, אלא להיכנס למשא ומתן רציני כבר מחר. כבר חצי שנה שאנחנו מנהלים משא ומתן עם פקידי האוצר, אבל טרם קיבלנו אפילו הצעה קונקרטית אחת. אני קוראת שוב לליברמן להגיע באופן אישי ולשבת עם שרת החינוך יפעת שאשא ביטון, מנכ"לית המשרד הממונה על השכר ואיתי - כבר מחר".

עוד אמרה בן דויד: "זאת שעת חירום לאומית וסכנה מוחשית לעתיד מדינת ישראל. רק הסכם שכר ימנע את הנטישה שמובילה לקריסת מערכת החינוך".

מעיריית ירושלים נמסר כי למרות הודעת ההסתדרות על השבתה כללית של מערכת החינוך, הצהרונים בבירה יפעלו כרגיל בכל שלושת המגזרים.

ליברמן: "אני בעד המורים"

הנהגת ההורים הארצית דורשת מהסתדרות המורים לעצור לאלתר את השביתה מחר, בטענה כי זו תפגע קשות בילדים ובהורים: "אנו תומכים בדרישות המורים להעלות את שכרם, אבל ממש לא מובן מדוע הם פועלים להשבתות פראיות בעיצומו של מו"מ שאף עומד להתקדם. הנהגת ההורים הארצית קוראת למשרד החינוך לפעול מיידית להוצאת צווי מניעה כנגד הסתדרות המורים ולעצור את השביתה הפראית המתוכננת למחר". עם זאת, משרד החינוך הודיע כי אין בכוונתו להוציא צווי מניעה נגד השביתה.

בתגובה להודעת ההסתדרות, אמר ליברמן כי הוא נפגש היום עם מורים על מנת לשמוע את מה שעובר עליהם. "התשובה שקיבלתי היא פשוטה וחד-משמעית – 'צריך להשקיע בצמצום פערי השכר ובמורים איכותיים'", אמר. "אמרתי להם שאני מסכים מאוד עם העקרונות שלהם ושמח לשמוע מהשטח דברים שלא תמיד מוצגים בפרסומות של הסתדרות המורים בטלוויזיה. מורים יקרים, אני בעדכם ובעד שיפור משמעותי של תנאי ההעסקה שלכם – יש לנו הזדמנות לעשות שינוי גדול שאסור לפספס אותה".

ממשרד האוצר נמסר: "נמשיך להתעקש על הסכם שישפר את שכר המורים, יביא להקלה להורים ולמשק באמצעות התאמת החופשות ויקדם מצוינות. התנהלות הסתדרות המורים על גבם של ההורים והתלמידים בשעה זו, אינה ברורה לנו כלל וכלל".

לאחר פרסום דבר השביתה, שרת החינוך יפעת שאשא ביטון תקפה את משרד האוצר: "המשרד יכול היה למנוע את השביתה, אבל הם לא מצאו השבוע פנאי אפילו לא לפגישה אחת כדי לקדם את המשא ומתן. מדובר בזלזול, אטימות ופגיעה חמורה במורים, בהורים ובעיקר בתלמידים. באוצר חייבים להתעורר, הסחבת שלכם פוגעת בכולנו. אני קוראת לשר האוצר לפעול באופן מיידי לחידוש המשא ומתן כדי להביא ביחד לפתרון המשבר".

יפה בן דויד מגיעה להפגנת המורים, בחודש שעבר // צילום: נועם (דבול) דביר

כזכור, רצף השביתות שהחל ביום ראשון, שבמסגרתו הלימודים ברחבי הארץ החלו בשעה 10:00, החל בעקבות טענות המורים כי שכרם נמוך עד כדי כך שעובדי הוראה נוטים לעזוב את מערכת החינוך ואין מי שילמד בכיתות. במקביל, בגלל השכר הנמוך של מורים מתחילים, לא מגיעים צעירים איכותיים ללמוד במוסדות להכשרת מורים.

ראוי להזכיר כי מדי יום בשבוע שעבר, שבת מחוז אחר בארץ - בו התחילו הלימודים בשעה 10:00.

בן דויד בהפגנת עובדי ההוראה, בחודש שעבר, צילום: קוקו

בהסתדרות המורים אמרו כי נציגיהם מוכנים לשבת "עד שייצא עשן לבן" ומקווים שליברמן ינחה מחר את פקידי האוצר "להגיע סוף-סוף עם טבלאות שכר והצעות קונקרטיות לתוספות שכר לכל עובדי ההוראה בשירות המדינה".

משרד האוצר, שאמור לאשר את העלאת שכר עובדי ההוראה, מתנה את המהלך בכמה דרישות. אחת מהן היא סנכרון ימי החופשה של המורים מול ההורים, כך שהחופש הגדול לא יחל ביולי אלא באוגוסט, ויימשך אל חגי תשרי (שלרוב חלים בספטמבר). בהסתדרות המורים לא מוכנים כלל לדון בכך.

העניין הציבורי במאבק המורים ייפגע?

בפורומים שונים של עובדי הוראה, וגם בשיחות שקיימו עימם ב"ישראל היום", חוששים משחיקה בתמיכה שלה הם זכו בתחילת המאבק. "לתחושתי, השיבושים האלה לא תורמים שום דבר פרט לכך שהם מקימים עלינו את ההורים", אומרת מורה בבית ספר יסודי. לדבריה, "ברור שאני רוצה שהשכר יעלה ויש דרכים להיאבק, אבל שיבוש של שעתיים בבוקר לא מביא כלום חוץ מעצבים של הורים. אני ועוד רבים כמוני מרגישים שהציבור מאבד עניין במאבק, והתמיכה בנו כבר לא כזו גדולה. השביתות האלה לא יועילו בעיניי, הן פוגעות בכולם ולא יניבו כלום".

גם בקבוצות רשת שבהן חברים עשרות אלפי עובדי הוראה נשמעה ביקורת על השביתה, כשחלק מהביקורת מגיעה מארגונים מקבילים להסתדרות המורים.

המורה טל לוריא, בעל הבלוג "יומנו של מורה" ומייסד קבוצת "מורים מובילים שינוי", טוען כי "ההסתדרות, בהתעלמותה ממצוקת ההורים, מציבה את המורים כצד במאבק מול ההורים. שביתה זו פוגעת במורים ובתלמידים, ולא משרתת את האינטרסים של המורים ושל מערכת החינוך. משחקי הכוח של הסתדרות המורים גורמים לעיכוב וכל עיכוב פוגע במורים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר