3,000 שוטרים יוצבו בירושלים: מתיחות שיא לקראת תחילת הרמדאן

במערכת הביטחון מגבירים את ההיערכות • בנט ובר־לב הודיעו: נקצה סיוע חירום של 181 מיליון שקלים למשטרה • בכירים בסביבת המפכ"ל: "לא עשו כלום מאז שומר החומות, התוספת הנוכחית - רחוקה ממה שצריך"

עימותים בהר הבית (ארכיון) , צילום: איי.אף.פי

כוננות שיא: מחר (שבת) ייפתח חודש הרמדאן של המוסלמים, כשברקע התגברות אירועי הטרור ועלייה בולטת בהסתה ברשתות החברתיות ובמסגדים.

"אנו בעיצומו של גל טרור קשה ונתעב במדינת ישראל. תקופת הרמדאן המשולבת עם חגי ישראל היא תקופה מורכבת לכל המדינה", כך כתב מפכ"ל המשטרה, רב־ניצב יעקב שבתאי, באיגרת לשוטרים. מתחילת הרמדאן יתוגבר מחוז ירושלים בכ־3,000 שוטרים ולוחמי מג"ב, מתוך הנחת עבודה שפיגוע בירושלים יכול להצית אש ברחבי המדינה ובשטחים. "ירושלים היא מרכז הקשב לכל מה שיקרה בחודש הקרוב", אמר אתמול קצין בכיר ל"ישראל היום".

הרמטכ"ל כוכבי בהערכת מצב // צילום: דובר צה"ל

בניגוד לשנתיים האחרונות, שבהן כמות המתפללים בהר הבית ירדה משמעותית בשל הקורונה, השנה נערכים במשטרה לחזרה לתפוסה מלאה, עם כ־150 אלף מתפללים מוסלמים לפחות בהר הבית.

מפקד מחוז ירושלים, ניצב דורון תורג'מן, אינו מתכוון בשלב זה להציב מחסומים ברחבת שער שכם, אך הוא אומר כי אם הפרות הסדר יחזרו - הוא אינו שולל זאת, כולל שימוש ב"בואש" לצורך פיזור מפירי סדר. כאמור, במשטרה מזהים עלייה בהסתה ובקריאות של גורמים שונים לבצע פיגועים, ופעלו בימים האחרונים נגד כ־50 גורמים שכאלה - בין היתר בשיחות אזהרה, בעיכובים, בחקירות ואף בהוצאת צווים מנהליים כנגד 17 אנשים שהוגדרו ברמת סיכון גבוהה. "התגובה שלנו חייבת להיות מהירה", אמר מפקד המחוז תורג'מן.

"אתגרים רבים לפנינו"

בתוך כך, המשטרה נערכת לתרחישים הקיצוניים ביותר של התרחבות גל הטרור והמשך הפיגועים עד לכדי הפרות סדר נרחבות ברחבי הארץ, כמו המאורעות מלפני שנה. לאחרונה הציגה המשטרה פערים משמעותיים ביחס לאיומים. "לצערנו לא נעשו פעולות לחיזוק המשטרה, והרבה לא השתנה ממה שהיה במבצע שומר החומות לפני כשנה", אומרים בסביבת המפכ"ל. באיגרת לשוטרים שיבח המפכ"ל את התנהלותם בפיגועים האחרונים אך ציין כי "עוד אתגרים רבים צפויים לנו בעתיד". עוד הוסיף כי "התקופה הקרובה תחייב אותנו בהמשך העמידה מול הטרור, שמרים כרגע את ראשו באכזריות".

אחת מזירות הפיגוע בבני ברק, צילום: קוקו

המפכ"ל ציין כי פעילות המשטרה תימשך ברחובות הערים, ובפריסה רחבה שתאפשר תגובה מהירה לכל אירוע. "תקופת הרמדאן המשולבת עם חגי ישראל, חגי הנוצרים ומועדים לאומיים, היא תקופה מורכבת לכל המדינה ובייחוד לנו, השוטרים והשוטרות - 'חומת המגן' של אזרחי ישראל".

במסגרת היערכות השיא של המשטרה ובמסגרת הכוננות הגבוהה שעליה הכריז המפכ"ל, בקשתה של המשטרה שכ־3,000 משוטריה לא יידרשו לשירות מילואים עד ליום העצמאות כדי לשמר את הכוחות שברשותה, התקבלה בדיונים שקיימה עם צה"ל, עם משרד הביטחון והקבינט.

גם בצה"ל נערכים לאפשרות שהמתיחות הביטחונית תימשך כמה שבועות, ונכון לעת הזו היא קיבלה את השם "שובר גלים". הרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי, ביקר אתמול באוגדת יהודה ושומרון וקיים הערכת מצב עם מפקד פיקוד המרכז אלוף יהודה פוקס, מפקד אוגדת איו"ש תא"ל אבי בלוט, ראש המנהל האזרחי תא"ל פארס עטילה, ונציגי שב"כ, מג"ב ומשטרה. במהלך הדיון אמר הרמטכ"ל: "יש לכם את היכולת לדכא את ההשראה לרצף הפיגועים ולשלול את ההזדמנויות לפיגועים נוספים. עלינו לעצור את הגל הזה ואני סומך עליכם ועל יכולותיכם. נמשיך לתכנן ולבצע פעילויות ומעצרים ככל שיידרש על מנת לסכל טרור, לאפשר שגרת חיים ולהבטיח את ביטחונם של אזרחי מדינת ישראל בכל הגזרות - זה תפקידנו".

"פועלים בכל הכלים"

בתוך כך, ראש הממשלה נפתלי בנט, והשר לביטחון הפנים עמר בר־לב סיכמו על הקצאת תוספת התעצמות חירום בהיקף של 181 מיליון שקלים למשטרת ישראל. התקציב יושקע בהתעצמות המשטרה, בגיוס לוחמים ובהקמת חטיבת מג"ב על בסיס כוחות מילואים.

לדברי בנט, "במשך שנים ארוכות משטרת ישראל הוזנחה והצרכים המבצעיים שנדרשו לה לעמידה במשימותיה לא נענו. אנחנו מתקנים את זה ומקצים עכשיו משאבים משמעותיים לצורך עמידה במשימת העל - הגנה על ביטחון הציבור. משטרה חזקה שווה מדינת ישראל חזקה. זו המשוואה ואת זה אנחנו מיישמים. אנחנו בעיצומו של גל טרור המופנה נגד אזרחי ישראל, ופועלים בכל הכלים ובכל הזירות כדי להשיב את הביטחון ואת תחושת הביטחון. זוהי חובתנו. גם הפעם - נצלח זאת ביחד".

רה"מ בנט בסרטון לאחר הפיגוע בבני ברק, צילום: לע"מ

על רקע החלטה זו, בכירים במשטרה אמרו אתמול ל"ישראל היום" כי "זה צעד נכון בכיוון הנכון". לדברי בכיר במשטרה, "במציאות הביטחונית הנוכחית, כל שקל שמועבר למשטרה מסייע בחיזוק הביטחון". עם זאת, הדגישו במשטרה כי "התוספת הנוכחית – רחוקה ממה שצריך".

בהכנת הידיעה השתתפו איציק סבן, אפרת פורשר, אריאל כהנא ולילך שובל

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר