יירוט מל"טים ע"י מטוס קרב מסוג "אדיר" במרץ 2021 // צילום: דו"צ

כך נראה יירוט המל"טים האיראניים על ידי חיל האוויר | תיעוד דרמטי

שני המל"טים שיורטו על-ידי מטוסי הF-35 במרץ אשתקד היו מסוג "שאהד 197" • מיקום היירוט נותר עדיין תחת איפול • בארבע השנים האחרונות שוגרו לעבר ישראל לפחות ארבעה כלי טיס בלתי מאוישים איראניים, בשלושה מקרים שונים • כל הפרטים שהותרו לפרסום

צה"ל התיר היום (שני) לפרסום פרטים חדשים על יירוטי המל"טים האיראניים לפני כשנה, כולל סרטון המתעד את היירוט הדרמטי. מהפרטים עולה כי שני המל"טים שיורטו על-ידי מטוסי הF-35 ב-15 במרץ אשתקד היו מסוג "שאהד 197", ושוגרו מאיראן בשני נתיבי טיסה שונים - האחד ממזרח לישראל, והשני מדרומה. השניים יורטו פחות או יותר במקביל, האחד בשעה 02:19 לפנות בוקר והשני ב-02:16.

היירוט התבצע באמצעות מטוסי קרב מסוג F-35 מטייסות 116 ו-140 של חיל האוויר, שרשמו היסטוריה עם יירוט מבצעי ראשון בעולם. מיקום היירוט נותר עדיין תחת איפול. שרידי שני כלי הטיס שיורטו מעל שמי אותם מדינות נאספו והועברו לישראל לצורך חקירה, שבסופה קבעו בישראל כי הם נועדו להעביר אמצעי לחימה לרצועת עזה. במבט רחב יותר, ניתן להניח כי מדובר היה ככל הנראה בניסיון לבדוק את נתיב הטיסה.

באדיבות דו"צ,

במשך שנה שלמה איפלה הצנזורה את עצם יירוט אותם כלי טיס בלתי מאוישים, בין היתר כדי לגרום לאיראנים לתהות מה עלה בגורלם של אותם כלים ששוגרו למרחק של אלפי קילומטרים לעבר ישראל. ה"שאהד 197", הוא מל"ט המיוצר על-ידי התעשייה האיראנית, בעל מוטת כנף של כ-7 מטרים. טווח הטיסה שלו כ-2,000 ק"מ, מהירות הטיסה היא כ-200 קמ"ש, ובסך הכל הוא יכול לשהות כ-20 שעות באוויר.

יירוט שני כלי הטיס הבלתי מאוישים ששוגרו מאיראן הוא חלק ממערכה כוללת ומתפתחת של שיגור כטב"מים לעבר יעדים שונים במזרח התיכון בכלל, ולעבר מדינת ישראל בפרט. השימוש הגובר של האיראנים בכלי טיס בלתי מאוישים נובע מעצם היותם יעילים מאוד, פשוטים להפעלה ולייצור, ולא יקרים במיוחד. הם מדויקים, קשה מאוד לגלות אותם בשל היותם קטנים יחסית ונוכח מהירות טיסתם הנמוכה, ואיראן יכולה לשגרם לא משטחה, ובכך לנסות ולטשטש את מעורבותה.

יירוט מל"ט במהלך מבצע 'שומר החומות' // צילום: דו"צ

הפריצה האיראנית לכלי טיס בלתי מאוישים החלה ב-2011, אז נפל לידיה מל"ט אמריקני, שאותו היא בחנה ובדקה לעומק, עשתה לו "ריברס אנג'ניר", והצליחה לייצר כמה דגמים שלו. איראן פיזרה את המל"טים אצל שלוחותיה, ונכון לעת הזו ישנם מל"טים איראניים גם בעיראק, בתימן, בסוריה, בלבנון ואפילו ברצועת עזה. איראן פועלת מאזור דרום המדינה לטובת פגיעה במטרות בים, ומפתחת יכולות אופרטיביות מול ישראל שבהן תוכל להשתמש מאזור מערב איראן ביום פקודה. בדרום מזרח איראן פעלה טהרן בעיקר מאזור ש'אהבהאר וקשם.

באדיבות דו"צ,

האיראנים עושים שימוש בכלי טיס בלתי מאוישים למגוון מטרות, בהן איסוף מודיעין, העברת אמצעי לחימה ופגיעה ברכוש ונפש. בישראל לא מפרטים הרבה מעבר לכך, אך מודים כי במסגרת פעילות המערכה שבין המלחמות (המב"מ) הותקפו מטרות הקשורות לאיום המל"טים האיראניים. רגע המפתח שהציב את כלי הטיס הבלתי מאוישים של איראן על סדר היום העולמי היה בספטמבר 2019, אז השתמשו באיראנים בכלי טיס בלתי מאוישים ובטילי שיוט ששוגרו למרחק של כ-1,000 ק"מ לתקיפת אתרי נפט סעודיים בארמקו, באופן ששיבש את יכולת הפקת הנפט של הממלכה למשך חודשים רבים.

מאז השתמשה איראן בכלי טיס בלתי מאוישים לפגיעות חוזרות ונשנות במטרות של הקואליציה במרחב עיראק וסוריה, לרבות תקיפה בבסיס האמריקני בטנף שבסוריה באוקטובר האחרון. לאחרונה, התקיימו מספר ניסיונות העברת אמצעי לחימה איראני באמצעות מל"טים, כשלעיתים מטרת הטיסה הייתה העברת מל"טים לשימוש שלוחות איראן במזרח התיכון.

יירוט מל"ט איראני בפברואר 2018 // צילום: דו"צ

בארבע השנים האחרונות שוגרו לעבר ישראל לפחות ארבעה כלי טיס בלתי מאוישים איראניים, בשלושה מקרים שונים. המקרה הראשון, שנחשף בעבר, התרחש בפברואר 2018, אז יורט מל"ט איראני ששוגר משדה התעופה T4 בסוריה וחדר לשטחה האווירי של ישראל מסוריה. כלי הטיס ששוגר היה מסוג 'שאהד 141', המיוצר על-ידי התעשייה הצבאית האיראנית, ומסוגל לטוס במהירות של 185 קמ"ש. על פי ההערכות, מטרתו הייתה להעביר TNT לארגוני הטרור ביהודה ושומרון, אך הוא יורט באזור בית שאן באמצעות מסוק קרב ששיגר לעברו טיל מסוג הלפייר.

מלבד שני כלי הטיס ששוגרו לעבר ישראל במרץ אשתקד, שוגר לעבר ישראל מל"ט איראני נוסף במאי 2021, במהלך מבצע "שומר החומות". אותו כטב"ם ששוגר מעיראק הופל ב"אמצעים רכים", קרי, לוחמה אלקטרונית, ונפל לתוך בריכת דגים במעוז חיים. הפעם מדובר היה במל"ט מסוג 'צמאד', המיוצר גם הוא על-ידי התעשייה הצבאית האיראנית, ומסוגל לטוס בגובה מקסימאלי של כ-18 אלף רגל. טווח הטיסה שלו עד 1,400 ק"מ.

באדיבות דו"צ,

ראש אגף המבצעים, אלוף עודד בסיוק, אמר: "בשנים האחרונות היינו עדים לשימוש של איראן במל"טים למטרות שונות. צה"ל קידם פעילות מבצעית משמעותית למול האיום וכל ניסיון כזה לעבר ישראל נכשל. למול ניסיונות אלו, צה"ל למד וחקר את ניסיונות שיגור המל"טים וגיבש מענה מתאים, אנו נדרשים להמשיך וללמוד כל עוד האיום קיים ומתמשך".

שיתוף הפעולה האזורי - מביא להצלחה מבצעית

מילה על שיתוף הפעולה האזורי שאיפשר את ההצלחה המבצעית במרץ אשתקד. מאז "הסכמי אברהם" ישראל מחזקת מאוד את שיתופי הפעולה שלה עם מדינות שונות במזרח התיכון – בין אם באופן גלוי כמו עם איחוד האמירויות, מרוקו ובחריין, ובין אם באופן סמוי - כפי שמעידות טיסות של ראשי המדינה בחודשים האחרונים מעל שמי סעודיה. בשל הידוק הקשרים של ישראל עם מדינות האזור התחזק מאוד גם שיתוף הפעולה בין ישראל לבין מצרים וירדן, ורק לאחרונה פורסמה באופן חריג תמונה משותפת של קציני צה"ל עם מקביליהם בצבא מצרים.

שיתופי הפעולה הללו, שחשיבותם לא תסולא בפז, מאפשרים לישראל גם התרעה מוקדמת על התקרבות מל"טים לשטחה, וגם, כפי שראינו במרץ אשתקד, פעולה שלא בשטחה לטובת סיכול איומים לפני שהם חודרים לשטחה האווירי. כך או אחרת, במערכת הביטחון יוצאים מתוך נקודת ההנחה שאין מדובר בניסיון האיראני האחרון לשגר כלי טיס בלתי מאוישים לעבר ישראל, והאיום צפוי ללוות אותנו עוד שנים קדימה. למרות שבמערכת הביטחון מדברים במונחים של הצלחה היסטורית, גם בחיל האוויר לא מוציאים מכלל אפשרות שהפעם הבאה תסתיים אחרת.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו