צה"ל פותח בית ספר להכשרת כוחות האוויר המיוחדים

בית הספר יכשיר ויאמן את לוחמי היחידות המיוחדות של חיל האוויר: שלדג, 669 ויחידת ההנחתה הקדמית • מפקד החיל, האלוף נורקין אמר כי "הכוחות המיוחדים שלנו יקחו חלק בכל משימה או מבצע"

לוחמי היחידות המיוחדות של חיל האוויר, צילום: אורן כהן

בטקס שנערך היום (ראשון) בבסיס חיל האוויר בתל נוף, צה"ל הודיע כי בית הספר האחוד לכוחות אוויר מיוחדים של כנף 7 החל את פעילותו.

בית הספר לכא"ם יכשיר ויאמן את כלל לוחמי היחידות המיוחדות של חיל האוויר, ביניהם לוחמי יחידת שלדג, לוחמי היחידה לחילוץ 669 ולוחמי יחידת ההנחתה הקדמית (יה"ק). בנוסף לכך, יוכשרו בבית הספר, בשיתוף היחידה לשיתוף פעולה של חיל האוויר, קציני אוויר "סופה" האמונים על הסיוע האווירי לתמרון היבשתי.

בית הספר לכוחות אוויר מיוחדים, הוקם כחלק משינוי תפיסתי בחיל האוויר להפעלת כוחות מיוחדים, שהחל בהקמת כנף 7 ביולי 2020, במטרה להעלות את האפקטיביות המבצעית של היחידות. ביה"ס יאפשר את חידוד המיקוד המבצעי, ישפר את רמת ואיכות ההדרכה, יאפשר למידה רוחבית וישמר את מאפייני היחידות.  

טקס חנוכת בית הספר התקיים בראשות מפקד חיל האוויר, אלוף עמיקם נורקין ובהשתתפות מפקד כנף 7, אל״ם ע׳ ומפקד בית הספר, סא״ל ד׳.

"לכוחות המיוחדים יתרונות רבים", צילום: אורן כהן

מדברי מפקד חיל האוויר, אלוף עמיקם נורקין: "בעידן בו הכח האווירי מקבל על עצמו יותר ויותר משימות, בשנים בהן המזרח התיכון משתנה לנגד עינינו, בעת כזו - לכוחות המיוחדים יתרונות רבים. עתה, לאחר שהקמנו את כנף 7, אנו מקימים את בית הספר ומשלימים מהלך של הכשרת הלוחמים, הגדרת משימותיהם וכשירותם, וסיכום ייעודן של היחידות. בשנים הקרובות החיל ישלים את תהליכי בניין הכח, התשתיות והאמל״ח והכוחות המיוחדים שלנו יהיו כח מיוחד ויטלו חלק בכל משימה או מבצע".

מדברי מפקד כנף 7, אל״ם ע׳: "היום, אנו מקימים באופן רשמי את בית הספר לכוחות אוויר מיוחדים. לאחר עשרות שנים בהן היחידות פועלות מבצעית ומסמיכות לוחמים, יש לנו הזדמנות ליישר קו הכשרה ללוחמי כוחות האוויר המיוחדים. השותפות בין היחידות להקמת בית הספר ולתפעולו כיום, מעידה על אופיין ועל אופי משרתיהן. מקצועיות, אחריות, מימוש החזון, שותפות הגורל, גמישות ויכולת התאמה - הם התכונות והערכים אותם אתם יוצקים מעצמכם למיסוד היחידה החדשה". 

מדברי מפקד בית הספר לכא״ם, סא״ל ד׳: "אנו מתחילים היום מעגל חדש עם היחידות המבצעיות, במהלכו הלוחמים והמפקדים הטובים ביותר יכשירו את דור העתיד של הלוחמים ביחידות, מעגל שנשען על שיח ואמון. מלאכה רבה עוד לפנינו ואנו נלמד ונשתפר מיום ליום, בזכות האנשים הרתומים להכשרת לוחמי העתיד של כוחות האוויר המיוחדים".

היחידות המיוחדות של חיל האוויר

יחידת שלדג, היא יחידה מיוחדת בחיל האוויר ונחשבת לאחת מיחידות העילית של צה"ל היחידה כפופה למפקד כוחות האוויר המיוחדים (מכא"ם) בחיל האוויר ורוב פעילותה מסווגת. 

בשנת 1991 השתתפו אנשי שלדג במבצע שלמה להעלאת יהודי אתיופיה לישראל. בשנות ה-90 פעלו רבות בלבנון, בעיקר במהלך מבצעי "דין וחשבון" בשנת 1993 ו"ענבי זעם" בשנת 1996.

במהלך מלחמת לבנון השנייה בשנת 2006, הובילה היחידה את מבצע "חד וחלק", במסגרתו פעלה בעומק לבנון, לכדה מספר מחבלים וחטפה אותם לישראל. כך השיגה מידע רב על פעילות חיזבאללה.

מפקד יחידת שלדג, צילום: אורן כהן
"יחידת החילוץ והפינוי הקרבי בהיטס 669"


"יחידת הנחתה קדמית"
, היא יחידה לאפשור נחיתה בשטח לכלי טיס של חיל האוויר. היא נחשבת לאחת מהיחידות הטקטיות המיוחדות של חיל האוויר. היחידה כפופה לכנף 7. בסיס האם שלה הוא נבטים. יעוד היחידה הוא לאתר ולהפעיל שדות תעופה קדמיים ומנחתים ברי שימוש לכלי טיס, אשר אינם שדות קבע של חיל האוויר.

התפקיד מתבצע על ידי "מנחית סער קדמי" והוא כולל איתור מנחתים, בחינת התאמתם למשימה, סימונם והפעלתם. המאתר מהווה את הסמכות המקצועית המאשרת את הנחיתה במקום. העבודה מתבצעת עם מטוסי התובלה "קרנף" ו"שמשון" וכלי טיס שונים ומחייבת ידע בתקשורת ופיקוח טיסה ויכולות ח"יר, ניווט וניוד.

מטוס הרקולס, צילום: דודו גרינשפן
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר