תאונת ירי קטלנית בבקעת הירדן: שני קציני צה"ל נהרגו מירי כוחותינו כתוצאה מטעות בזיהוי

הקצינים, שני מפקדים ביחידת הקומנדו אגוז, יצאו לפטרול מסביב למחנה, ביצעו נוהל מעצר חשוד שכלל ירי באוויר לדמות שראו - וזוהו בטעות כמחבלים • אחד החיילים מהכוח שלהם פתח עליהם באש, וגרם למותם • הרמטכ"ל בדרך למקום האירוע כדי לתחקר את המקרה באופן אישי • דובר צה"ל, תא"ל רן כוכב: "שני המפקדים - מטובי בנינו, נחבק את הקצין שירה וננסה להבין איפה הייתה הטעות"

שני קצינים באגוז נהרגו מאש כוחותינו בבקעת הירדן // צילום: יוני ריקנר

טעות קטלנית בזיהוי: שני קציני צה"ל נהרגו אתמול בסביבות השעה 23:00 בלילה (רביעי) מאש כוחותינו סמוך לבסיס צה"ל בבקעת הירדן. השניים, מפקדי פלגות ביחידת הקומנדו אגוז, נהרגו כתוצאה מטעות בזיהוי שהובילה לירי דו-צדדי. בהודעה של דובר צה"ל נמסר כי הודעה מסודרת נשלחה למשפחות הקצינים ושנסיבות המקרה נבדקות.

על פי דובר צה"ל, תת-אלוף רן כוכב, התאונה התרחשה באזור המטווחים של נבי מוסא. התאונה הקטלנית לא התרחשה במהלך אימונים או במסגרת מבצעית. מדובר בירי של לוחם על לוחמים שלנו. יצוין כי שני הקצינים ביצעו את הפטרול לאחר שיום קודם לכן התרחשה גניבה של אמצעי ראיית לילה מהמתחם, ובשל כך היו התרעות לניסיונות גניבה נוספים. כמו כן, יש להזכיר כי לאחרונה הקלו את הוראות הפתיחה באש בכל הקשור לגנבי אמל"ח.

מפרטים ראשוניים עולה כי שני מפקדים מהכוח יצאו למשימת אבטחה לא רחוק מהמאהל, כשבשלב מסוים הם זיהו דמות חשודה וביצעו נוהל מעצר חשוד, הכולל ירי באוויר. אותה דמות חשודה - שהתבררה בהמשך כלוחם מאותה היחידה - זיהה את הירי באוויר כפעילות חבלנית עוינת שבוצעה לעברו וירה בתגובה.

תא"ל כוכב התראיין הבוקר ברשת גל"צ ואמר כי "הרמטכ"ל בדרך למקום האירוע כדי לתחקר באופן אישי. בהמשך היום נודיע על האופן שבו הדבר ייחקר. בדרך כלל מקימים ועדת חקירה במקביל לחקירת מצ"ח, בראשות מפקד בכיר. נחבק את אותו קצין, וננסה להבין איפה הייתה הטעות".

בראיון נוסף שהעניק לרשת כאן, דובר צה"ל הוסיף פרטים על הטרגדיה. "לילה קשה, כואב ומצער", אמר כוכב והוסיף כי "בסיומו של אימון של אחת היחידות המיוחדות, בשטחי האש של נבי מוסא במזרח מדבר יהודה, שני מפקדים מהכוח יצאו לסיור, ביצעו נוהל מעצר חשוד וירו באוויר. לוחם מהיחידה מזהה את הפעילות כפח"ע. כתוצאה מהירי נהרגו שני מפקדים. שני המפקדים - מטובי בנינו, זו אבדה כואבת. אחת לכמה שנים קורה אירוע כזה בשוגג. כשמדובר בלוחמים וקצינים ביחידה מובחרת זה כואב שבעתיים. בעבר היו יותר אירועי ירי דו-צדדי. נדע להקטין את המספרים".

תת-אלוף עופר וינטר, המשמש מפקד עוצבת האש, הוסיף פרטים נוספים: מדובר בשני קצינים משמעותיים ביחידת הקומנדו, שסיימו אימון בשטחי היחידה בנבי מוסא. האירוע מתרחש אחרי סיום האימון. שני המפקדים מהכוח יצאו לפטרול מסביב למחנה, וכשזיהו דמות חשודה, ביצעו נוהל מעצר חשוד שהסתיים עם ירי באוויר. הלוחמים מהיחידה מזהים את האירוע ואת הירי כפעילות של מחבלים, ואחד הלוחמים שחשב שירו לעברו, פתח באש. החייל שירה הוא חלק מהיחידה שבה שירתו הקצינים.

רק בשבוע שעבר נהרגו שני טייסי חיל האוויר, סא"ל ארז שחייני ורס"ן חן פוגל, בהתרסקות מסוק עטלף שאירעה מול חופי חיפה. באירוע נפצע סרן רון בירמן, קצין סיור של חיל הים שהיה במסוק עימם והספיק להיחלץ ממנו לאחר שהמסוק פגע במים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר