תחקיר התקרית שבה נהרג בר-אל חדריה שמואלי ז"ל: "היה נכון לפרוס את הכוחות באופן שונה"

מסקנות הביניים של בדיקת האירוע שהתרחש בגבול רצועת עזה הוגשו למשפחתו של לוחם משמר הגבול, שנפל בהיקלות עם מחבל חמוש • במשפחתו של שמואלי זועמים: "לא קיבלנו תשובות מספקות"

בר-אל חדריה שמואלי ז"ל // צילום: מתוך אינסטגרם

צה"ל הציג הבוקר (שישי), את עיקרי התחקיר הראשוני למשפחתו של סמ"ר בראל חדריה שמואלי ז"ל והביע השתתפות בצערה.

במוצאי השבת, 21 באוגוסט 2021, התפתחה התפרעות אלימה סמוך לגדר בצפון הרצועה, במהלכה מחבל ירה לעבר לוחם מג"ב, סמ"ר בראל חדריה שמואלי ז"ל ופצע אותו באורח אנוש. לאחר מספר ימים נקבע מותו בבית החולים "סורוקה".

מהתחקיר בשלב זה עולה כי נוהל הקרב וההערכות המבצעית להתפרעויות האלימות בוצעו בצורה יסודית ומקיפה וכללו תגבור של כוחות כשירים ומאומנים ובהם קלעים וצלפים.

עוד עולה כי נכון היה לפרוס ולהפעיל את הכוחות באופן שונה מרגע הגעת ההמון האלים לקיר המגן. לצד זאת, לא נמצא כל פער ביחס להוראות הפתיחה באש, והן לא שונו בשום שלב לפני האירועים או במהלכם. הרמטכ"ל קבע כי ההוראות אפשרו את ביצוע המשימה המבצעית והסרת כל איום מסכן חיים. עוד נמצא כי גם באירוע זה בוצע ירי משמעותי בתגובה להתפרעויות.

במהלך האירועים המפקדים נכחו בקו המגע ופיקדו על הכוחות מלפנים. הרמטכ"ל הדגיש כי "מפקדי צה"ל הולכים בראש חייליהם ומובילים אותם בקרב, כך גם באירוע זה."

הרמטכ"ל הנחה להמשיך בתהליכי התחקור, עד להשלמת התחקיר המלא. כמו כן, הנחה ליישם את הלקחים שהופקו בשלב זה ולהנחילם עד לאחרון המפקדים והלוחמים בשטח.

"שאלנו שאלות קשות ולא קיבלנו תשובות"

עו״ד רן כהן רוכברגר, הפרקליט המלווה את משפחתו של בראל ז״ל הגיב למסקנות הביניים בשם המשפחה וכתב: "לפני זמן קצר שמעה המשפחה את הסקירה של התחקיר שנערך בצה״ל מאת אלוף הפיקוד, מפקד האוגדה והמח״ט הגזרתי. המשפחה הציגה שאלות קשות למפקדים - ולא קיבלה תשובות מספקות.

"המשפחה בסערת רוחות גדולה - מאוכזבת, פגועה ומתוסכלת מהתחקיר. המשפחה לא מקבלת את התחקיר - לא את הממצאים, לא את המסקנות ולא את השורה התחתונה שבה אין כוונה לנקוט צעדים פיקודיים נגד מפקד כלשהו. בר-אל ז״ל לא נפל בפעילות מבצעית בעזה במבצע מול מחבלים. הוא נפל במסגרת הפרת סדר - כשהיערכות מקדימה ראויה של המפקדים ופקודות מתאימות באירוע עצמו היו יכולות למנוע את הטרגדיה הנוראה. המשפחה תמשיך לדרוש, לתבוע, שהצבא יערוך בדיקה ראויה, ביקורתית ושקופה, לא מצד הדרג הפיקודי שבודק את עצמו - אלא במסגרת ועדת חקירה צבאית מקצועית ואובייקטיבית", כתב עורך הדין.

האירוע הפתיע את הצבא

מהתחקיר עולה כי האירוע היה חריג ובלתי צפוי. קיר המגן הוקם בסך הכל ב-2019 וכמות המתפרעים בסמוך לו מאז רק הלכה וירדה.  מעבר קרני תמיד מוקד בעייתי, זו הסיבה שצה"ל נערך בצורה שונה. עוד נכתב כי מדובר באירוע ראשון מסוגו בגזרה זו מזה זמן רב וכי לא הייתה ציפיה שהוא יתנהל בצורה שהתנהל.  

עוד עולה מהחקירה כי ההיערכות להתפרעויות הייתה מסיבית, הכוחות תוגברו ונקבע נוהל קרב מסודר. באירוע עצמו זוהתה קבוצה גדולה של פלשתינים שמתחילים לרוץ לגדר. יחידת הצלפים של הימ"ס בעמדות, המח"ט מפקד מלפנים ועומד קרוב לחוליה של בראל. לקיר המגן מתקרבים בין 100 ל-200 אנשים, חוליות שלנו מדלגות קדימה, שאר הכוח מאחור. ב-1800 בערך מתחילים לזהות נסיונות למשוך נשקים. בראל עצמו ירה באירוע הזה והמחט עמד לידו ואישר לו, הוא גם לא צריך היה לאשר לו, הוא ירה באירוע הזה. היו נסיונות למשוך נשק גם לבראל עצמו.

בחלק מההפגנות נכון למקם את הכוחות בעמדות קדמיות בחלק אחוריות. זה מיקרוטקטי, בפועל מי שניהל את זה מלפנים היה המח"ט, גם המאו"ג היה בחזית.

באשר להוראות הפתיחה באש, נכתב בתחקיר כי הרמטכ"ל סיכם שהוראות הפתיחה באש לא הסתיימו והן מאפשרות לבראל ולחבריו גם באירוע הזה לבצע את משימתם באופן נכון במקרה של סכנת חיים, בהתאם למה שקובעות ההוראות.

מהתחקיר עולה כי הבעיה איננה סוגיית הפתיחה באש אלא הקרבה לקיר המגן ושינויי ההערכות שהיו צריכים להתבצע מיד לאחר שהלוחמים בחוליות הרגישו שאין להם יתרון יחסי להיות קרובים וצמודים לחרך עצמו. בתחקיר נכתב כי היה נכון לדלג, לשנות היערכות, לפתוח זווית, אולי ללכת 20-10 מטר אחורה, לתפוס עמדה נוחה יותר, אבל זה ימשיך וייבדק. עוד ניתן ללמוד מהתחקיר כי הירי לעבר חדריה הפתיע את הצבא.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר