טורקיה סגרה את המרחב האווירי, רשות התעופה: "הכל מתנהל כרגיל"

בהצהרה התקשורתית שנתן, טען כי אנקרה "החליטה לנתק את הקשרים הכלכליים והמסחריים עם ישראל באופן מלא" • ההצהרה מגיעה לאחר שרה"מ נתניהו הכיר ברצח העם הארמני, מה שעורר זעם בטורקיה • כך הגיבו חברות התעופה הישראליות

שר החוץ הטורקי האקן פידאן. צילום: אי.פי

שר החוץ הטורקי האקן פידאן הודיע היום (שישי) בדיון מיוחד בפרלמנט הטורקי שאנקרה ״החליטה לנתק את הקשרים הכלכליים והמסחריים עם ישראל באופן מלא״ וסגרה את המרחב האווירי שלה בפני מטוסים ישראליים.

במקביל, הוא הבהיר שטורקיה לא מאפשרת יותר לספינות טורקיות להגיע לנמלים בישראל. ״אין מדינה בעולם שנקטה צעדים נחושים יותר מטורקיה״, אמר פידאן על רקע הביקורת הפנימית לאורך המלחמה על כך שאנקרה המשיכה בקשרים כאלה ואחרים עם ישראל.

״עצרנו לגמרי את הסחר עם ישראל, לא נותנים לספינות הטורקיות שלנו להגיע לנמלים הישראליים ולא מרשים למטוסים הישראליים להיכנס למרחב האווירי שלנו״, הוסיף.

החל מהשבוע שעבר רשויות הנמלים בטורקיה דורשות מחברות הספנות וסוכנויות השילוח הצהרות כי הספינות שלהן לא קשורות בשום צורה לישראל ולא נושאות ציוד צבאי, חומרי נפץ, חומרים רדיואקטיביים או כל חומר מסוכן אחר שמיועד לישראל. המכתבים צריכים לציין במפורש שבעלי הספינות, המנהלים והמפעילים שלהן לא קשורים לישראל, כך לפי דיווח של "רויטרס".

פידאן כינה את ישראל ״מדינת טרור שמתגרה בסדר הבינלאומי״ ו״רוצחת״. הוא הוסיף כי בזכות המאמצים הטורקיים ״הלגיטימציה של ישראל שנבנתה במשך שנים ארוכות קרסה לגמרי, והאשליה שהיא יצרה נפלה״.

השר גם התייחס למצב הפוליטי באזור וטען שישראל לא רוצה לראות מדינה סורית חדשה וחזקה שתקום מהמהפכה , והוסיף כי ״טורקיה לא תיתן לה להמשיך עם המדיניות הזאת״.

בחודש יולי השתתפה טורקיה בוועידה של קבוצת האג, קבוצה דיפלומטית ששמה לה למטרה להיאבק בישראל, שהתקיימה בבוגוטה שבקולומביה. שם הוחלט על אימוץ של שורת סנקציות מתואמות נגד ישראל, כולל איסור על מכירת נשק ומניעת מעבר ספינות הקשורות לישראל דרך נמלים שלהן. טורקיה אז ביקשה להסתייג מחלק מההחלטות המשותפות.

בהמשך להצהרתו של שר החוץ הטורקי הקאן פידאן, לפיה טורקיה החליטה לסגור את המרחב האווירי בפני מטוסים ישראליים - בישראל עוקבים בדריכות לראות האם מדובר בהצהרה בלבד או במהלך מעשי.

טורקיה הודיעה כמה פעמים לאורך המלחמה על ״ניתוק היחסים הכלכליים״ עם ישראל. ההיבט הכלכלי החשוב ביותר של היחסים הוא היותה של טורקיה תחנת ביניים לנפט המיובא לישראל מאזרבייג׳ן. בשל ביקורת פנימית בטורקיה, באקו החלה להפסיק לדווח באופן פומבי על היקפי הייצוא לישראל.

איסור טיסה בשמי טורקיה

איסור טיסה בשמי טורקיה עלול להשפיע באופן משמעותי: כמעט כל הטיסות מישראל למזרח אירופה עוברות מעליה, וגם חלק מהטיסות למערב, בהתאם לעומס האווירי באזור אתונה. השאלה המרכזית היא האם מדובר בסגירה שתוגבל לחברות ישראליות בלבד או בצעד שיחול על כלל הטיסות היוצאות מתל אביב, כולל של החברות הזרות.

אם ההגבלה תחול על מטוסים ישראליים, הקווים שעלולים להיסגר הם בעיקר היעדים בגאורגיה (טביליסי ובאטומי) ובאקו שבאזרבייג׳ן, אליהם פועלות חברות ישראליות. טיסות צפונה יותר, כמו לבולגריה ולליטא, יידרשו לנתיב עוקף דרך יוון – הארכת זמן טיסה של כ-15 עד 30 דקות.

המרחב האווירי הטורקי משמש את החברות הישראליות בעיקר לטיסות לגאורגיה, עד כה לא התקבלה כל הודעה רשמית מטורקיה על סגירה - מלבד ההצהרה הפוליטית. גם ברשות התעופה האזרחית מבהירים כי המטוסים הישראליים מתנהלים כרגיל בקשר ישיר עם השלטונות באנקרה, ומדגישים שסגירת מרחב אווירי אינה צעד פשוט.

חברת אל על וארקיע מסרו כי נכון לעכשיו הטיסות מתקיימות כסדרן
מישראייר נמסר גם כן שהטיסות מתקיימות כסדרן ואין כל שינוי. "אנו נמצאים בקשר שוטף עם רת״א, ואם יחול שינוי - נעדכן".

"טורקיה שווה חמאס"

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, פרסם בחשבון X שלו (טוויטר לשעבר) תגובה לדבריו של שר החוץ הטורקי, וכתב: "טורקיה=חמאס".

ח"כ עמיחי שיקלי פרסם גם הוא תגובה ברשת X: "זה ציר הרשע החדש שמשלב שתי חזונות אימפריליסטים מסוכנים מאין כמותם: ניאו עותמניות בהובלת ארדואן ורעיון החליפות הסלפי בהובלת מנהיג אלקעידה בסוריה והאחים המוסלמים בקטאר. מי שלא רואה ולא מבין את זה לא מבין לא את האסלם הפונדמנטליסטי ולא את המזרח התיכון".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר