הנמ"רים נשחקים: החום בנגמ"ש מגיע ל-60 מעלות - ומסכן את חיי הלוחמים | תיעוד חריג

בשל תקלה במערכת המיזוג ובעקבות החום הכבד, לוחמים נאלצים לוותר על המיגון • באחד המקרים, לוחמים ברצועה פתחו את הפתח העליון בנמ"ר כדי לנשום - ומחבלים ניצלו זאת והשליכו פנימה מטען, שהיה תקול • קצין בכיר: "12 לוחמים ניצלו, קרה לנו נס" • דובר צה"ל: "בגלל החום הכבד והאבק, קורות תקלות - הן יטופלו"

הנמ"רים נשחקים: סכנה לחיי הלוחמים. צילום: דובר צה"ל

"כמעט אסון" נמנע בחודש שעבר ברצועת עזה, בגלל מזגן שהתקלקל בנגמ"ש נמ"ר. ב־26 ביולי היתה באזור תחילתו של גל חום משמעותי, והטמפרטורות זינקו ל־35 מעלות. המזגן שאמור היה לקרר את הנגמ"ש התקלקל, וכשהחום בתוכו הגיע ל־60 מעלות הלוחמים פתחו את הפתח העליון כדי להתאוורר מעט.

תיעוד: המדף הפתוח והמטען התקול - מתוך הסרטון שהפיץ חמאס

בתיעוד שפרסם חמאס נראו מחבלים רצים לעבר הנמ"ר שהפתח העליון שלו היה פתוח. אחד מהם טיפס על הכלי, הפעיל את המטען וברח. בנס המטען היה תקול והלוחמים ניצלו. 

התופעה שבה הלוחמים בכלים הכבדים מוותרים על המיגון שלהם עקב החום הגבוה אינה נדירה, אומר קצין בכיר לשעבר ל"ישראל היום", זאת בגלל תקלות חוזרות ונשנות בנמ"רים, שבהם נעשה שימוש אינטנסיבי במיוחד בשנתיים האחרונות.

"כמו תינוקות ברכב"

"זה היה נס משמיים, ניצלו לנו שם 12 אנשים. זה היה אירוע בדיוק כמו האירוע של הפומה שנפגעה. דיברתי עם קצין והוא אמר לי 'אי אפשר להישאר בפנים'", אומר הקצין.

פומ"ה שהתפוצץ בעזה, צילום: ללא

"בכל קיץ אנחנו מדברים על כך שאסור להשאיר תינוקות ברכב סגור. כאן הלוחמים יושבים בכלי רק"מ, המזגנים לא עובדים כי כבר שנתיים הרק"מ הזה נוסע כמו מטורף, והם חייבים לפתוח 'מדף' (הפתח העליון בנמ"ר - ח"ג). הוא לא מקרר, אבל הוא לפחות מכניס אוויר. תדמיינו מה עובר על חייל שיושב עם שכפ"ץ וקסדה ב־30 מעלות חום, כשהטמפרטורה בפנים עולה פי שניים".

המזגנים של הנמ"רים, "מערכות תומכות חיים" כפי שהם מוגדרים על ידי צה"ל, מטופלים על ידי חברה חיצונית, אך העובדה שהכלים פועלים 24 שעות ביממה, שבעה ימים בשבוע, ברצועה, מצריכה טיפול מסוג אחר.

מאז תחילת המלחמה חיל הלוגיסטיקה מפעיל צוותי שטח, לוחמים לכל דבר, שפועלים תחת אש ומתקנים את הכלים. מערכות המיזוג מוחלפות בשטח כשמזוהה תקלה, והמערכת התקולה מועברת לתיקון.

לוחמים ברצועה, צילום: דובר צה"ל

בצבא, צריך לומר, עושים לא מעט בניסיון לפתור בעיות בכלי הרק"מ, אך התנאים אינם פשוטים, וזאת בלשון המעטה, בגלל הימשכות המלחמה, ונראה שאינם מצליחים למלא את המשימה.

יותר ויותר תקלות

חטיבת גבעתי, למשל, פועלת מאז תחילת המלחמה על גבי נמ"רים בתוך הרצועה, בחום הלוהט ובאבק של הקיץ ובבוץ ובגשם בחורף. חטיבת גולני הספיקה מאז 7 באוקטובר לתמרן גם בלבנון וגם בעזה.

הכלים, שמעולם לא נועדו לעמוד בעומס שכזה, ככל הנראה צוברים יותר ויותר תקלות עם הזמן.בצה"ל אומרים כי אינם מזהים תקלות נרחבות במערכת המיזוג, וכי כלי שבו מגלה תקלה במערכות תומכות החיים אמור להיות מושבת.

המדף הפתוח והמטען התקול. מתוך הסרטון שהפיץ חמאס, צילום: רשתות ערביות
המדף הפתוח והמטען התקול. רק בנס ניצלו חיי 12 לוחמים בעזה, צילום: רשתות ערביות
המדף הפתוח והמטען התקול. מתוך הסרטון שהפיץ חמאס, צילום: רשתות ערביות

בנוסף, פתיחת מדף עליון בכלי אינה תקינה, גם אם המזגן אינו פעיל. אך גם בצבא מודים שהם אינם שולטים בלוחמים שמחליטים להפעיל כלים שכאלו כשהמזגן תקול.

הכוחות בשטח צריכים לקבל החלטה בלתי אפשרית: להשבית כלי ולא לפעול בגלל קשיים של חיל הלוגיסטיקה, או לעבוד בניגוד להנחיות. מפקדים רבים מקבלים החלטה לצאת לפעילות חרף האתגר והסכנה.

"למבנים אסור לנו להיכנס כי הם ממולכדים, ולנגמ"שים אי אפשר להיכנס כי המערכות לא עובדות, אז מה אנחנו אמורים לעשות?", אמרו חיילים למכריהם.

"אנחנו לא דורשים פינוקים, אבל מדובר בצורך בסיסי ללחימה בחודשי הקיץ. אי אפשר להילחם ככה".

הקצין הבכיר סבור שמדובר בחלק ממודל מוכר בצבא היבשה, שבמסגרתו ניתן להפעיל חיילים בכל מצב, מבלי להבין שהדבר פוגע בכוח המבצעי.

"מדובר בתפיסה שגויה"

"מודל הרפיטות של היבשה סובר כי ככל שאתה מרפט את החייל יותר - כך הוא אמור להיות יותר קרבי. הוא לא אוכל, הוא לא ישן. זו תפיסה שגויה שכבר שנים נתפסת ככזו בעולם. ביבשה הכל אפשרי, לוחם יכול לא לישון שבועיים, הרק"מ שלו יכול לא להיות מטופל שבועיים.

נגמ"ש הנמ"ר. פועל בסביבה חמה ומלאה אבק, צילום: דודו גרינשפן

"זה מטומטם. בסוף יש רק כמה עשרות אלפי לוחמים קרביים בצה"ל, חוד החנית. הם צריכים לקבל מזגנים ניידים ואת הציוד הכי טוב שיש כדי לפעול".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "לאחר בדיקה בשטח, לא מוכרת בעיה במיזוג שלא טופלה, ולא הועברו מקרים פרטניים לטיפול. במידה וקיימות תקלות, הן יטופלו בזמן אמת. הכלים תחת בקרה ואחזקה בתדירות גבוהה.  בכל גדוד יש מערכות מיזוג נוספות למתן מענה. במקרה של תקלה, צה"ל פועל מול חברות אזרחיות לקבלת מערכות מיזוג מותאמות.

"בעקבות החום הכבד וסביבת הפעילות מלאת האבק והחול, ישנן לעיתים תקלות במערכת המיזוג. אין פער במרחב פיקוד דרום בזמינות מתן המענה ובכשירות המערכות. אנשי הטנ״א אחראים על ההחלפה של המערכות התקולות ואלו מתוקנות בתעשיה האזרחית".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר