שמו של חיל האוויר הישראלי הולך לפניו מאז ומתמיד, אך באותו הלילה בין חמישי לשישי, מדינת ישראל והעולם כולו התוודעו ליכולות שומטות לסתות בתקיפה ההיסטורית באיראן. אבל מה שאתם כנראה לא יודעים, זה שמאחורי כל צוות אווירי מוצלח - עומדת מדריכת סימולטור.
96 שעות לפני מלחמת איראן: ביקור בסימולטור של טייסי הקרב / עדי נימרן
אני פוגשת אותן ארבעה ימים בלבד לפני התקיפה, בתמימות מלאה לקראת מה שעתיד לבוא באותו סוף השבוע. איך אמרה לי אחת המדריכות? "אנשים חושבים שאני מפעילה כפתור וזהו, פה התפקיד שלי נגמר". אבל אחרי שנכנסתי לנעליהם של טייסי חיל האוויר ליום אחד וחוויתי מקרוב את אחת המערכות המתקדמות ביותר בצה"ל - כמוני, גם אתם תורידו את הכובע בפני החיילות שמכשירות את טייסי הקרב העתידיים והוותיקים כאחד.
מפעל גיחות
בצהריי היום בבסיס חצור, מרכז ההדרכה כבר הפך למפעל של "גיחות" בשפתם, או במילים פשוטות - תרגולים בסימולטור. הלו"ז כה צפוף, שלא מתאפשרת לנו אפילו הצצה קטנה לפני שיגיע תורי המיוחל להיכנס לנעליים - או לסרבל - של טייסי וטייסות הקרב, ובצדק. על כתפיהן של המדריכות מוטלת האחריות לאמן בוגרי קורס טיס כחלק אינטגרלי בהכשרת הטייסים בשלב ההסבה הקרקעית, ובמקביל לבצע אימוני שמירת כשירות לטייסים ותיקים - במיוחד בזמן המלחמה.
במרכז ההדרכה ישנם שני סימולטורים מרכזיים - סימולטור חירום, המכשיר את הטייסים לתפעל תקלות במהלך הטיסה, ומל"מ - סימולטור המדמה משימות טקטיות, במטוסי ברק וסופה (F16) ובז ורעם (F15). כל משימה אורכת כ-45 דקות, ומלווה בתדריך מצד המדריכה טרם ביצוע הגיחה, ומתן הערות בסיכומה.
ההדמיה כולה מופעלת על ידי המדריכה מחדר בקרה נפרד ומותאמת למטרות ההכשרה הספציפיות לטייס/ת, כשבהתאם ליצירתיות שלה תוכל להשפיע על הסימולציה בזמן אמת כדי לדייק את האימון.
"20 צוותי אוויר יושבים מולך וזורקים עליך שאלות"
אם בשלב זה כבר חלפה מחשבה בראשכם שמדובר באחריות עצומה עבור חיילות צעירות בשנות ה-20, סמ"ר מ', מדריכת סימולטור חירום, מאששת את הלחץ מכובד האחריות שבהכשרה בזמן מלחמה: "זו אחריות ענקית להחזיר אדם לכשירות על מטוס שהוא לא טס עליו הרבה זמן ולגרום לו להכיר את כל מה שהכיר לפני חמש שנים, כשיש לך מספר גיחות מועט לפני שהוא חוזר לטייסת ומבצע את המשימה שלו. הוא פה ליום אחד - זה כלום זמן, ואז הוא צריך לצאת ולעשות את המשימה הכי חיונית שהיא - להגן על המדינה שלנו".
"עשיתי דברים שלא האמנתי שאני אצליח לעשות," מ' שיתפה בחיוך. "ניהול גיחה זה לא פשוט. העברת הדרכה ל-20 צוותי אוויר שיושבים מולך וזורקים עליך שאלות זה לא פשוט. כשאת רואה שדברים רבים שהתכוננו אליהם בסוף קורים, זה הזוי. זה הזוי להבין שהיה לך חלק בדבר שהייתה לו משמעות עצומה - גם אם אני לא יצאתי לתקוף את המטרה או להפיל את הכטב"מ".
נשאיר את זה למקצוענים
ולשאלת מיליון הדולר - עד כמה הסימולטור באמת מדמה את המציאות? מעבר לערובתה של קצינת הסימולטור סג"ן א' שמדובר בהדמיה ברמת דיוק גבוהה ביותר - תחושת הבחילה שעלתה בי בעת ביצוע הסימולטור מוכיחה את טענתה. במתחם מוצבים תאי טייס אמיתיים, המוקפים במסכי ענק שמדמים ללא רבב את השטח בו מתבצעת הגיחה, החל ממסלולי הטיסה ועד לטופוגרפיה המדויקת של השטח מדן ועד אילת, ואף אם כי אני לא זכיתי לכבוד - גם מעבר לגבולות המדינה.
גם אם לזמן מוגבל, לרגע העתיק אותי הסימולטור מקרקע יציבה לגיחה ב-30 אלף רגל, בעוד שא' מציינת נקודה מהותית שאינה באה לידי ביטוי באימון - כוח הג'י, הכוח המופעל על הטייסים בקוקפיט. בעודי משתדלת לציית להערותיה ולא להתרסק בתנאים משמעותית קלים יותר, הבנתי שאת הגיחות כדאי להשאיר למקצוענים - ולמקצועניות שמאמנות אותם.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו