ישראל עשויה לתקוף את מתקן ההעשרה הגרעיני התת-קרקעי פורדו בתוך ימים ספורים, עם או בלי השתתפות אמריקנית, כך דווח הלילה (בין חמישי לשישי) ב"איראן אינטרנשיונל" בהסתמך על שני מקורות ביטחון ישראליים בכירים.
תיעוד מאיראן זירת התקיפה של המתקן באזור אראכ / רשתות ערביות
לדברי המקורות, ישראל מעדיפה פעולה משותפת עם ארה"ב תוך 48-72 שעות, אך שוקלת לפעול לבדה כדי לא לאבד את היתרון הצבאי שצברה השבוע. "כדי שנוכל לאלץ את איראן לוויתורים שהיא לא הייתה עושה אחרת, וכדי להחזיר אותה לשולחן המשא ומתן, זו הדרך היחידה - אנחנו צריכים שארה"ב תנקוט פעולה", אמר אחד המקורות.
מקור ביטחוני נוסף הדגיש את דחיפות הזמן: "אנחנו צריכים שטראמפ יעשה זאת תוך יומיים-שלושה הקרובים. טראמפ הוא בלתי צפוי ביותר כרגע, כך שהכל יכול לקרות". המקורות הוסיפו כי מתקפה עשויה להתחיל כבר בלילה של יום שישי.
חלון הזדמנויות מתכווץ
מתקן פורדו, הקבור עמוק מתחת לאדמה, נותר ללא שינוי עד כה במערכה הצבאית הישראלית המתמשכת, שתפסה את איראן בהפתעה ביום שישי האחרון. אולם לדברי מקור ביטחוני ישראלי שני, חלון ההזדמנויות הולך ונסגר. "עד כה צה"ל פתח את נתיב הטיסה לאיראן והשמיים פתוחים, אך זה יהיה לזמן מוגבל", הסביר המקור. "לכן, אם ארה"ב תחליט להתערב, זו צריכה להיות החלטה שתתקבל במהירות האפשרית, אחרת ההזדמנות תחמיץ".
המקור הזהיר שכאשר המלחמה מתחילה להשפיע על הכלכלה העולמית, כולל מחיר הנפט הגואה, מעצמות העולם עלולות לאבד במהירות את הסבלנות כלפי הסכסוך. "ישנן סוגיות כלכליות על כף המאזניים - אם מחירי הנפט יעלו, מדינות עלולות להיות מעורבות עקב האינטרסים הכלכליים שלהן."
המקורות הדגישו את המגבלות הישראליות מול היכולות האמריקניות. "לישראל אין את היכולות הכבדות של B-52 להטיל פצצה במשקל 14 טון שתחדור ללב אתרי האטום האיראניים", הסביר מקור ביטחוני.
מטוסי ה-F-15 הישראליים נוסעים כמעט 2,000 קילומטרים עם מטענים של כ-400 קילוגרמים בלבד. "תעשו את החשבון - אמריקה יכולה לבצע את המשימה הזו תוך מספר ימים, אבל עבורנו, זו תהיה מבצע ארוך ומורכב הרבה יותר."
השמדת מתקן פורדו דורשת נכס צבאי אמריקני שמעולם לא נעשה בו שימוש במלחמה - ה-GBU-57, המכונה "חודר התחמושת המסיבי". הנשק נועד לקרוע דרך 200 רגל של סלע הררי לפני שיתפוצץ. לארצות הברית יש כ-20 יחידות כאלה, המסופקות באמצעות מפציצי חמקן B-2.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו