פעילות צוות הקרב של חטיבה 7 במרחב ג'באליה || דובר צה"ל

מרוקנים את המלאי: בחמאס מנהלים כלכלת חימושים

המטח למרכז הוא צעד נוסף של חמאס, שסובל מהתמרון ברפיח • במקביל, בארגון הטרור האיצו את הלוחמה הפסיכולוגית המכוונת לציבור הישראלי ברשתות

חמאס מנסה לשדר שיעדי צה"ל לא הושגו בעזה. המטח למרכז אתמול (ראשון) הוא צעד אחד במאמץ של ארגון הטרור, שסובל משלוש השלכות של התמרון הקרקעי: ההשתלטות על מרבית ציר פילדלפי, השמדת חלק ניכר מתשתיות ייצור הרקטות ואובדן אדיר בכוח אדם.

על פי דיווחים זרים, צה"ל השתלט על יותר מ־70% מהגבול עם מצרים, כולל מעבר רפיח. מדובר בעורק החיים של הרצועה, מבחינה כלכלית וצבאית. מקורות בעזה דיברו בימים האחרונים על ירידה דרסטית במחירי הסחורות, שעליהן חמאס והמצרים היו גובים מיסים מופקעים. נוסף על כך, בישראל מדברים על כמה מנהרות הברחה בין חצי האי סיני לרצועה שנותרו פעילות, ואפשרו הכנסת אמל"ח וסחורות.

לוחם צה"ל במנהרת חמאס (ארכיון), צילום: דובר צה"ל

במקביל, בחודשים האחרונים הושמדו בעזה מפעלים לייצור רקטות ואמל"ח. ב"ישראל היום" פרסמה לילך שובל עוד בסוף ינואר כי לחמאס בכל זאת נותרו מאות רקטות, וכי בארגון מנהלים כלכלת חימושים. מטח הרקטות אתמול שוגר מרפיח, היכן שכוחות צה"ל עדיין לא השלימו את התמרון. מעבר לניסיון להפיץ ייאוש בישראל, נראה שבחמאס החליטו לנצל את המלאי כל עוד אפשר.

יתר על כן, חמאס מנסה לשחזר את יכולות הפיקוד והשליטה. מפקדי הזרוע הצבאית, עז א־דין אל־חדאד ורפעאת סאלמה, מובילים זאת בערים עזה וחאן יונס בהתאמה. הם ממנים מפקדים ומנהלים גיוסים, אבל אין זה מבטל את המכה שספגו.

לפי הערכת צה"ל, נהרגו יותר מ־14 אלף מחבלים בארגוני הטרור. אם על כל הרוג יש לפחות פצוע אחד שלא יכול לתפקד, הרי ש־28 אלף מחבלים נוטרלו. ערב המלחמה עמד הכוח של חמאס על 40 אלף איש, מלבד כמה אלפים בארגונים אחרים.

אמל"ח שאותר במנהרות, צילום: דובר צה"ל

מכאן שמנהיג ארגון הטרור, יחיא סינוואר, השליך את יהבו על סיום המלחמה בתמורה לעסקת חטופים או בדרך אחרת. הלשכה בחו"ל הבהירה אתמול שמדובר ב"נקודת התחלה" לכל מו"מ.

בהתאם לכך, חמאס האיץ את קצב הלוחמה הפסיכולוגית המכוונת לציבור הישראלי, ומזהה כי השסע החברתי צף על פני השטח. אנשי הארגון גם עוקבים אחר השיח ברשתות החברתיות בתוך ישראל, כדי לבדוק כיצד המסרים שלהם מתקבלים.

כך, למשל, פרשן מקורב מאוד לחמאס כתב: "בימים האחרונים הסלימו הסכסוכים בתוך מדינת הכיבוש והגיעו לשיא בסרטון של החייל הציוני שמאיים על שר הביטחון גלנט ועל הרמטכ"ל. החייל אומר שהוא יקבל פקודות רק מנתניהו. מה שנתן לסרטון חשיבות הוא שבנו של נתניהו פרסם את הסרטון. מעולם לא קרה בהיסטוריה של ישראל שחיילים ציונים מרדו במפקדיהם הצבאיים באופן פומבי כזה. הסכסוך (הפנימי) מקבל גם אופי מפלגתי - השרים של נתניהו תוקפים את הרמטכ"ל ומאשימים אותו בכישלון. יותר מזה - יש סירוב לגייס חרדים ולטפל במחסור בכוח האדם בצבא".

אבו עוביידה, צילום: דובר צה"ל בערבית

בה בעת, מסקירת הסרטונים והמסרים בערוץ הטלגרם של הזרוע הצבאית של חמאס ניכר שימוש גובר במסרים בעברית המאשימים את הממשלה בהפקרת החטופים. בשבת פורסמו ארבעה מסרים שונים בעברית משובשת, זאת בניגוד לשבוע האחרון, שכלל בעיקר תעמולה פנימית, שמתעדת בין היתר מחבלים בעזה משגרים פצמ"רים ויורים על טנקים.

הימור על משבר פוליטי

לדברי מקורב אחר לחמאס, בארגון הטרור מודעים היטב לכך שבתקשורת בישראל מסתירים את מרבית סרטוני הלוחמה הפסיכולוגית. על רקע זה בחמאס מסתמכים על הרשתות החברתיות. לא מדובר רק בטלגרם - פלשתינים, לבנונים ותימנים המזוהים עם הציר הפרו־איראני דואגים להפיץ את מסריו גם בטוויטר, בפייסבוק ובווטסאפ.

נראה שבחמאס מסיקים כעת כי סיום המלחמה לא יבוא דרך לחץ בינלאומי או עסקת חטופים, ומהמרים כעת על משבר פוליטי בתוך ישראל.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו