חשש בישראל: רוסיה תעביר לאיראן יכולות סייבר מתקדמות

ההתקרבות בין המדינות בתחום מטרידה מאוד את מערכת הביטחון • בחודשים האחרונים: עלייה של מאות אחוזים במתקפות סייבר משמעותיות בארץ • טכנולוגיה מעצמתית בידי איראן עלולה לשנות את התמונה

האקר. כרגע אין שינוי ברמה הטכנולוגית. אילוסטרציה. צילום: iStockphoto

הידוק היחסים בין איראן לרוסיה הוא בין המגמות השליליות באזורנו, שמטרידות מאוד בתקופה האחרונה את מערכת הביטחון. עד כה דווח בעיקר על סיוע נרחב של איראן לרוסיה - בעיקר בדמות מכירת מל"טים שמשמשים את הרוסים במלחמתם עם אוקראינה. אך היחסים הביטחוניים, הכלכליים והאסטרטגיים בין המדינות התהדקו מאוד וניכר כי המחויבות הרוסית לאינטרסים האיראניים במזרח התיכון הולכת וגוברת, וכמובן אין לכך השפעות חיוביות מבחינת ישראל.

ראש המוסד: חוששים שרוסיה תעביר נשק לאיראן (ארכיון) // גו לייב

מעבר לרצון האיראני לקבל מרוסיה בתמורה מטוסים, מסוקים, מכ"מים ואמצעי לחימה נוספים, בין הנושאים שמטרידים את מערכת הביטחון הישראלית הוא התקרבות בין איראן לרוסיה בתחום הסייבר, ובפרט העברת יכולות סייבר מעצמתיות (שפותחו על ידי ממשלות בכספי משלמי המיסים - בניגוד להאקרים ללא אמצעים) מרוסיה לאיראן.

איראן ידועה כמדינה בעלת תשתיות סייבר לא רעות, אך רוסיה היא מעצמת סייבר, ואחת מהמדינות הבודדות בעולם בעלת יכולות סייבר מעצמתיות. גם ישראל, אגב, נחשבת למדינה בעלת יכולות כאלו.

לפי גורם המעורה בפרטים, "למעצמות כמו רוסיה יש יכולות שאין לגופי טרור או למדינות אחרות. יש לרוסיה כלים אחרים, שיכולים לייצר פגיעה משמעותית באויביה". לדבריו, "מערך הסייבר עוסק בהגנה, וההגנה כל הזמן עובדת. אנו נערכים גם למתקפות משמעותיות".

פוטין וחמינאי בפגישה קודמת באיראן, צילום: איי.פי

מאז תחילת המלחמה בשבעה באוקטובר נרשמה עלייה של מאות אחוזים במתקפות הסייבר המשמעותיות על ישראל, ולמעשה הן עלו פי 3-2.5. היעדים העיקריים למתקפות הללו הם תשתיות מערכת הבריאות, האקדמיה, גופים שאמונים על שירות ואינטגרציה ותשתיות נוספות. בישראל נערכים לניסיונות תקיפה גם על מערכת החשמל, המים ותשתיות קריטיות נוספות.

החשש הוא עתידי

מאז ראשית המלחמה בוצעו אלפי תקיפות לעבר יעדים בישראל, כ-1,000 מהן כוונו כלפי גופים משמעותיים ופוטנציאל הנזק מהן היה חמור. נכון לשלב זה, הנזק "הוכל", ובפועל, הודות למערך ההגנה, לא נגרם נזק משמעותי.

לפי בכיר המעורה בפרטים, "היקפי התקיפות חסרי תקדים, כל הקבוצות האיראניות עובדות קשה. האיראנים מחוברים לרוסים ומשתפים איתם פעולה בהעברות אמצעי לחימה וכטב"מים, וההבנה היא שהם גם מקבלים כלי תקיפה בסייבר". לפי גורם נוסף, המערכת האזרחית שלקחה את האיום ברצינות היא מערכת הבריאות, שבנתה תרחיש ייחוס ונערכת להגנה מפני סייבר וכן ליכולת התאוששות מהירה, יתירות וחליפיות.

כיום מותקפות בעיקר חולשות מפורסמות במערך האבטחה, צילום: רויטרס

יחד עם זאת, חשוב להרגיע ולציין כי נכון לרגע זה במערך הסייבר הלאומי לא מזהים השתנות ברמה הטכנולוגית, וההיערכות היא בעיקר עתידית. "רוב התקיפות כיום מתבצעות בטכנולוגיות שלא מצריכות יכולות מעצמתיות. כיום מותקפות בעיקר חולשות מפורסמות במערך האבטחה, ולכן חשוב לעדכן את האבטחה, ויש חברות במשק שלא עושות זאת מספיק. החשש הוא עתידי".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר