"שנייה לפה או לשם - ויש פגיעה בבלתי מעורבים": האתגר במחנה הפליטים ג'נין - שהפך לפצצה מתקתקת

בעוד שבוצעו מתקפות אוויריות, כולל מתקפה נדירה בסוף השבוע האחרון, הפעם מדובר במבצע קרקעי ורחב במיוחד במעוז הטרור • סא״ל (במיל') ע', טייס מסק"ר, מבלה מאז 7 באוקטובר את רוב זמנו באוויר • "זה משהו שלא עשינו הרבה מאוד שנים - מדובר באזור מאתגר, מכיוון שהוא מתרחש בסביבה אזרחית" • עוד סיפר ע': "דמיין צלף שצריך לפגוע במטבע בתנועה ממרחק 500 מטר - יש לך 'וואן שוט'"

תקיפות צה"ל בג'נין, אתמול. צילום: אי.אף.פי

המשימה ג'נין: לראשונה מאז דצמבר 2023, נכנסו מאות לוחמים בשעות הבוקר המוקדמות של יום שלישי לתוך מחנה הפליטים הקיצוני והפתיעו את המחבלים ששהו במקום. בעוד שבוצעו מתקפות אוויריות בג'נין, כולל מתקפה נדירה בסוף השבוע האחרון, הפעם מדובר במבצע קרקעי ורחב במיוחד, שצפוי להימשך לפחות עד הערב.

תיעוד: חמוש מגיע לבית החולים בג'נין ופעילות הכוחות במרחב // דובר צה"ל

המבצע לסיכול הטרור באזור ג'נין מתנהל תוך חילופי אש. בצה"ל אומרים שהמחבלים הופתעו לחלוטין. אחת מהפתעות המבצע הייתה התחלתו בשעות הבוקר, לעומת מבצעי עבר שהחלו בלילה. כבר בשעות הראשונות חוסלו שבעה מחבלים במהלך חילופי האש.

לחימה במעוזי הטרור במחנות הפליטים

בצה"ל ציינו כי המבצע מתנהל בעקבות מידע מודיעיני של שב"כ, המעיד על פעילות מחבלים חמושים המזוהים עם ארגוני הטרור חמאס וגא"פ והימצאות תשתיות טרור רבות במרחב. בין היתר ניצלו בצבא את הכניסה להריסת ביתו של המחבל אחמד ברכאת, שביצע שני פיגועי ירי, שבאחד מהם נרצח מאיר תמרי. הוא חוסל בתקיפה אווירית במרץ האחרון.

צעירים פלשתינים בג'נין, אמש, צילום: אי.אף.פי

בתקופה האחרונה החלו בצבא להפנות כוחות לטובת לחימה במעוזי הטרור במחנות הפליטים בצפון השומרון. בשבוע שעבר בוצע מבצע רחב היקף בטול כרם וכעת הם מתמקדים בקן הצרעות בג'נין.

בסוף השבוע האחרון בוצעה תקיפה חריגה במיוחד במחנה הפליטים, במסגרתה ביצעו מטוס "אדיר" ומסוק אפאצ'י תקיפה מדוייקת ומתוזמנת היטב, בהכוונה מודיעינית של שב"כ, על חמ"ל מבצעים של תשתית הטרור בג'נין. במבנה הסתתרו מספר מחבלים מרכזיים, ביניהם כאלו שהיו מעורבים בפיגועי ירי ותכננו לממש פיגועים נוספים בתקופה הקרובה. בין היתר חוסל בתקיפה אסלאם חמאיסה, מבוקש מרכזי במחנה הפליטים ג'נין, שהיה אחראי לשורה של פיגועים במרחב.

כוחות צה"ל בפעילות בג'נין, צילום: אי.אף.פי

סא״ל (במיל') ע' הוא טייס מסק"ר ותיק ומנוסה, ומשרת בחיל האוויר מאז 1998. באזרחות הוא מנכ"ל של חברת הייטק, אך מאז 7 באוקטובר הוא מבלה את רוב זמנו באוויר. ביום שישי האחרון הוקפץ מביתו לטייסת, ומשם לג'נין.

מספקים פתרון ייחודי

"הייתי בבית לקראת ארוחת שישי, הזמנו מלא אורחים הביתה, אבל בחמש בבוקר הוקפצתי ויצאתי לדרך. הודעתי לאורחים שיבואו לבשל", הוא צוחק.

פעילות צה"ל בג'נין, צילום: אי.אף.פי

את הסמטאות של ג'נין הוא מכיר כמו כף ידו, מהחיסולים הממוקדים באינתפיאדה השנייה. קודם למלחמה לא הייתה סיטואציה שבה תהיה תקיפה מהאוויר ביו"ש וגם כעת מתקפה של מסוק קרב או מטוס קרב אינם דבר שבשגרה, לא כל שכן ביחד.

"זה משהו שלא עשינו הרבה מאוד שנים", אומר ע'. "אנחנו מספקים פתרון מאוד ייחודי, שבמסגרתו אנחנו מביאים לפגיעה מאוד מדוייקת במקום רווי באזרחים".

פעילות צה"ל במרחב ג'נין, צילום: דובר צה"ל

את התוכנית הייחודית, שכללה באופן נדיר ביותר תקיפה משולבת של מסוק קרב ומטוס קרב, תכנן סרן ג', מטייסת מטוסי אדיר. "היו עד כה תקיפות בודדות של מטוסי קרב ביו"ש. מדובר באזור מאתגר, מכיוון שהוא מתרחש בסביבה אזרחית. בזכות המקצוענות של אנשי המודיעין ושב"כ, אנחנו יודעים לפגוע במבנה היעד ולא בבית אחר, שבו יש אזרחים, במרחק של עשרות מטרים בודדים".

דרושה רמת דיוק קריטית

"זו הייתה תקיפה מאוד מיוחדת", מוסיף ג'. "יש תקיפות מסונכרנות בין מטוסי קרב שונים, אבל לא קורה הרבה שמבצעים תקיפה עם מסוק קרב ומטוס קרב. יש צורך לבצע תקשורת מדוייקת ולפגוע במטרה ברמת שניות, מכיוון ששנייה לפה או לשם גורמת לפספוס".

משורייני צה"ל בדרך לג'נין, לפי דיווחים פלשתינים // רשתות ערביות

ביום שישי בשעה 23:00 שוגרו הטילים ממסוק הקרב וממטוס הקרב בו זמנית. "אנחנו יודעים לעשות סיכולים ממוקדים בשטחים, אבל לא עשינו את זה הרבה מאוד זמן. זה צפוף מאוד, ממש על המטר. צריך לפגוע במשקוף של דלת, כי מטר אחר כך זה בית של בלתי מעורבים", מסביר ע'.

"דמיין לעצמך צלף שצריך לפגוע במטבע בתנועה ממרחק 500 מטר, בזמן שצלף נוסף יורה. יש לך 'וואן שוט' ואם לא – היעד יברח. לכן רמת הדיוק קריטית במיוחד".

משורייני צה"ל בפעילות בג'נין,

מאז 7 באוקטובר דורשים המתיישבים שימוש נרחב יותר במטוסי קרב, לעומת כלי הטיס המאויישים מרחוק שבהם נעשו כמה עשרות תקיפות במהלך המלחמה ביו"ש. ג' אומר מבלי לפרט כי הוא לא רואה משמעות גדולה בהבדלים בין כלי הטיס, למעט חימושים מסוגים שונים שמשמשים לפגיעות שונות, ולכן הדבר מבחינתו אינו רלוונטי.

"לכל כלי יש את היתרונות שלו, כשרוב ההבדלים נוגעים לחימוש שונה. כל פעם יודעים להתאים את החימוש למטרה ומשתמשים בסד"כ בהתאם".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר