בלי נשק ובתוך התאים: חיילות תומכות לחימה נקראו לשרת בשמירה על מחבלי נוחבה

חברת ועדת חוץ וביטחון שרון ניר דורשת לקיים דיון בתנאי השירות שלהן • "לפי דוח מבקר המדינה משנת 2022, כ-30% מהחיילות שהוצבו לתפקיד זה דיווחו על מקרים של הטרדה מינית או תקיפות מילוליות מצד המחבלים", טענה • "תפקיד זה אמור להיות באחריות שב"ס, ולא של חיילות בסדיר או במילואים", הוסיפה

מחבלי נוחבה בכלא. צילום: חיים גולדברג/פלאש90 

בקשה לדיון מהיר בכנסת בעקבות זימון לשירות מילואים של נשים בשמירה על מחבלי הנוחבה הכלואים בישראל: חברת ועדת חוץ וביטחון שרון ניר דורשת היום (שלישי) לקיים דיון בתנאי השירות של עשרות חיילות שנקראו בימים האחרונים לשרת בצו 8 במשך 35 ימים במתקני הכליאה בהם נמצאים מחבלי הנוחבה.

ממידע שהגיע לידי "ישראל היום" נקראו עשרות מ"כיות ממערך מגל בצה"ל לצו 8 כדי לשרת בשלושה מתקנים בהם נמצאים מחבלי הנוחבה.

נציבת שב"ס לשעבר פרי: בין מחבלי הנוחבה שנכלאו ב-7 באוקטובר - מחבלים עם דם על הידיים שישבו בכלא ושוחררו (ארכיון) // עיריית באר שבע

הבנות נדרשות להתייצב לשירות בסמוך למחבלים ומתקני הכליאה ללא נשק. כדי לשכנע את הבנות להתייצב לשירות, נכתב להן בין היתר: "בכל מתקן יש כוח אבטחה (כוח לוחם) שמתחלף והוא אחראי על אבטחת המתקן, יש כוח שיטורי שאחראי על ניהול המתקן, אין לנו שום אינטרקציה ישירה עם אף עצור. מתקשרים בעיקר עם המחבל האחראי בכל תא. מנגנוני האבטחה לא יאפשרו לאף אחד מאיתנו להיפגע".

במשימתן נדרשות החיילות, חרף העדויות הקשות על פגיעות מיניות בסוהרות שעבדו בצמוד למחבלים בשנים קודמות, לנהל את סדר היום במתקני הכליאה ולהכניס למחבלי הנוחבה את המזון. לנדרשות להתייצב נרמז כי אין להן אפשרות לסרב לצו, ונכתב כי "לסירוב לצו 8 יש השלכות משפטיות חמורות".

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן (ארכיון), צילום: מורג ביטן

ח״כ תא״ל (במיל׳) וחברה בוועדת החוץ והביטחון, שרון ניר, כתבה בבקשה לדיון שהגישה היום כי "לפי דוח מבקר המדינה משנת 2022, כ-30% מהחיילות שהוצבו לתפקיד זה דיווחו על מקרים של הטרדה מינית או תקיפות מילוליות מצד המחבלים. נתונים אלו מצביעים על כשל מערכתי חמור בהגנה על החיילות".

"בנוסף, מבקר המדינה מתניהו אנגלמן, הדגיש כי הצבת חיילות בתפקידים אלו, במיוחד ללא הכשרה הולמת, מהווה סיכון חמור שאין להעמידן בו. חשוב להדגיש כי תפקיד הכולל השגחה על מחבלים ואסירים ביטחוניים אמור להיות באחריות שירות בתי הסוהר (שב"ס), ולא של חיילות בסדיר או במילואים".

מחבלי נוחבה ב-7 באוקטובר, צילום: GettyImages

תגובת דובר צה"ל: "האחריות הלאומית לכליאת עצורים ביטחוניים לאחר החקירה היא של שירות בתי הסוהר. לאור ההיקף הרב של עצורי אויב ומחסור במקומות הכליאה בשב״ס, בוצעו תהליכי ארגון ובניין כוח כדי לתמוך את הצורך המבצעי של מדינת ישראל".

"בימים אלה נעשה תהליך של בחינת כוח האדם עבור המשימה על בסיס נשים וגברים כאחד בהכשרת רובאי 03, מתוך מאגרי כוח אדם מטכ״ליים לשעת חירום. מאגרים אלה משמשים להקמת מסגרות מילואים ומיצוי פוטנציאל המשרתים למשימותיו המגוונות של צה״ל בעיקר בשעת חירום".

מרכזת האופוזיציה, ח״כ מירב בן ארי  מיש עתיד", אמרה: "באמת שאי אפשר להמציא את הטמטום של הממשלה הזו. שר הכשלון הלאומי התעקש להוציא חיילות מיומנות של שב"ס (סוהרות בפועל עם נשק והכשרה מיוחדת) בגלל האירוע הקשה שהיה ב2017 בכלא גלבוע. כששאלתי מי יהיה במקומן? דממה. כששאלתי האם מוסיפים תקנים של סוהרים במקומן, לשמור על הבטחוניים? דממה. ‏אז הנה עכשיו מביאים חיילות של חיל חינוך, כי אין כוח אדם. ‏פשוט ממשלה רקובה, אין מילה אחרת, אבל מעל כולם השר הפופוליסט והגרוע הזה שהביא את שב"ס והחיילות למצב המטורף הזה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר