המיליציות בעיראק נטלו אחריות על הכטב"מים ששוגרו לכיוון ישראל

פגיעה ישירה בגליל המערבי, אזעקות נשמעו בשדרות • צה"ל מרחיב את פעילותו ברפיח, ג'בליה וזייתון • קטאר: פערים במו"מ • דיווח: הפעילות הצבאית ברפיח עלולה לפגוע בהסכם השלום עם מצרים • בלון תצפית של צה"ל נפל בשטח לבנון • על רקע האיום המצרי - השר כ"ץ: "המפתח למניעת משבר הומניטרי בעזה בידי מצרים" • הגרי: "אין ספק שחלופה שלטונית תגביר את הלחץ על חמאס, אבל זו סוגייה לדרג המדיני"

תיעוד מהרחבת הפעילות ברצועה // צילום: דובר צה"ל

היום ה-221 למלחמה - יום העצמאות: צה"ל תוקף כעת (שלישי) בלבנון לאחר שנ"ט פגע פגיעה ישירה בערב אל עראמשה. צה"ל הודיע על הרחבת הפעילות בג'בליה ועל קרבות פנים אל פנים גם ברפיח. במקביל, לדברי ראש ממשלת קטאר קיימים פערים משמעותיים במו"מ.

עדכונים שוטפים

02:07: בחיזבאללה מאשרים: חוסיין מכי, מפקד בארגון הטרור הלבנוני חוסל בתקיפת הכטב"ם בצור. 

הודעת חיזבאללה על חיסולו של מכי, צילום: רשתות ערביות

01:21: המיליציות בעיראק נטלו אחריות על הכטב"מים ששוגרו לכיוון ישראל וטוענים שכיוונו את הכטב"מים לאילת.

01:07: בתקשורת האמריקנית מדווחים כי ביידן הודיע לקונגרס: ישראל תקבל משלוחי נשק בעלות של יותר ממיליארד דולר. (דור מלול)

00:55: דובר צה"ל: מטוסי קרב של חיל האוויר יירטו בהצלחה שני כלי טיס בלתי מאוישים שעשו את דרכם לשטח ישראל מכיוון מזרח. הכלים לא חצו לשטח הארץ.

00:48: על פי דיווחים ערביים חוסיין מכי, המפקד בחיזבאללה שחוסל הלילה, היה מקושר למפקד כוח קודס האיראני בלבנון מוחמד זהאדי שחוסל באפריל בדמשק. (שחר קליימן)

מכי וזהאדי, צילום: רשתות ערביות

23:44: התקיפה בלבנון: מסתמן שבאזור צור חוסל גורם בחיזבאללה. (שחר קליימן)

23:11: בערוץ הקטארי "אל-ערבי" דווח כי מניין ההרוגים בתקיפת הרכב בצור על ידי כטב"ם עלה לשלושה. (שחר קליימן)

22:37: דיווח בלבנון - כטב"מ תקף רכב באזור צור. מפרטים ראשונים על התקיפה בלבנון, עולה כי כטב"מ ישראלי שיגר שלושה טילים לעבר רכב בכביש באזור צור. הרכב הופצץ מול סופרמקט מקומי. לפי הדיווחים יש שני מחוסלים. לידיעה המלאה(שחר קליימן)

דיווח בלבנון - כטב"מ תקף רכב באזור צור // רשתות ערביות

21:34: במסגרת הפגנה של מספר אזרחים סמוך למעבר ארז לפני זמן קצר, שני מפגינים הפרו את הנחיות צה"ל, פרצו באלימות מחסום צבאי ובו כוחות צה״ל, וחצו את מרחב הגבול משטח ישראל לרצועת עזה, בסמוך לגבול. כוחות צה״ל עצרו את שני המפגינים בסמוך למחסום והם הועברו להמשך טיפול משטרת ישראל. (לילך שובל)

21:30: דובר צה"ל תא"ל דניאל הגרי מסר הערב הצהרה מכרם שלום ועדכן בהמשך הלחימה ברצועת עזה ומסר כי בשלב זה פועלות ברצועה שלוש אוגדות. הוא הודיע כי הותקף חדר לחימה מרכזי של חמאס, שהוקם בתוך בית ספר של סוכנות אונר"א במחנה הפליטים נוסייראת. עוד עדכן כי בצפון הרצועה הכוחות פועלים באזורים חדשים, מחסלים מחבלים וכי אותרו אמצעי לחימה רבים. הגרי עדכן כי חזר ממזרח רפיח: "יש חטופים ברפיח - נחושים לעשות הכול על מנת לייצר את התנאים שיחזרו הביתה". בביקורת מרומזת על הממשלה, ענה הגרי לשאלה ואמר: "אין ספק שחלופה שלטונית תגביר את הלחץ על חמאס, אבל זו סוגייה לדרג המדיני". (לילך שובל)

דובר צה"ל: "יש חטופים ברפיח - נחושים לעשות הכול על מנת לייצר את התנאים שיחזרו הביתה" // דובר צה"ל

21:00: דובר צה"ל פרסם תיעוד חריג ממזרח רפיח, שבו נראים מחבלים לצד רכבי או"ם, מבצעים ירי במתחם של אונר"א. לידיעה המלאה. (לילך שובל)

תיעוד: מחבלים במתחם הארגון אונר"א נעים במרחב המתחם של המרכז הלוגיסטי // דובר צה"ל

20:58: מקור מצרי לסקיי ניוז בערבית: "לישראל יש כמה מעברים יבשתיים עם רצועת עזה. עליה לפתוח אותם לאספקה ולהקל על תנועת פקידי הארגונים הבינלאומיים. על ישראל לשאת באחריות שלה ככוח כובש כלפי האזרחים ברצועת עזה". (שחר קליימן)

20:45: סגן דובר מחלקת המדינה של ארה"ב ודנט פאטל התייחס לאזהרתו של ראש ממשלת קטאר מוחמד א-תאני על כך שהניסיונות להגיע להפסקת אש ועסקת חטופים "חוזרים לאחור" בגלל כניסת כוחות צה"ל לרפיח, ואמר כי המגעים נמשכים ללא קשר למבצע. "בניגוד לדיווחים - השיחות נמשכות, אנחנו ממשיכים לעשות כל מה שאפשר כדי להגיע להסכמה", אמר.

ההרס ברצועה אחרי הפצצות צה"ל בג'בליה, צילום: אי.אף.פי

20:02: אזרח נהרג מפגיעת טיל נ"ט באזור קיבוץ אדמית, חייל נפצע בינוני וארבעה נוספים נפצעו קל. לידיעה המלאה

19:34: בית קירור במושב אביבים שבגליל העליון נפגע מירי טילי נ"ט מלבנון, לצד מתחם הלולים במקום. ראש המועצה האזורית מרום הגליל, עמית סופר, אמר: "העצמאות והריבונות שלנו כאן לא מוטלים בספק, אבל כדי שנמשיך להחזיק את הצפון ממשלת ישראל חייבת להתייחס בחומרה לכל פגיעה. אני קורא לממשלה לאפשר לצה"ל להשיב אש שתשים סוף לאיום בצפון. לא נוכל לחיות כאן כשטילים פוגעים ביישובים שלנו ומחרבים אותם". (עידן אבני)

הנזק לבית עסק באביבים, צילום: מועצה אזורית מרום הגליל

18:48: הפלשתינים מדווחים על תקיפות במחנה הפליטים ג'באליה, צפון הרצועה. במקביל, בעזה מדווחים על שכוחות צה"ל בקרקע מפוצצים מספר מבנים בשכונת א-סלאם במזרח רפיח.

הפלשתינים מדווחים על תקיפות במחנה הפליטים ג'באליה // רשתות ערביות

18:10: דובר צה"ל עדכן כי ארבעה לוחמים נפצעו קשה במהלך היום ברצועת עזה  לפי ההודעה, מדובר בשלושה לוחמים מגדוד 202, חטיבת הצנחנים, שנפצעו מוקדם יותר בקרב בצפון הרצועה כתוצאה מהיתקלות עם מחבלים. באותו אירוע נפצעו חמישה לוחמים נוספים באורח בינוני. בנוסף, לוחם מגדוד "צבר", חטיבת גבעתי, שנפצע בקרב בדרום הרצועה, כתוצאה מפיצוץ מטען. יחד איתו נפצעו ארבעה לוחמים נוספים באורח קל ובינוני. הלוחמים פונו לקבלת טיפול רפואי בבית חולים, משפחותיהם עודכנו. (לילך שובל)

17:47: שר החוץ ישראל כ"ץ צייץ בחשבון ה-X שלו: "שוחחתי אתמול עם מזכיר החוץ של בריטניה דיוויד קמרון ושרת החוץ של גרמניה אנאלנה ברבוק, על הצורך לשכנע את מצרים לפתוח מחדש את מעבר רפיח כדי לאפשר את המשך העברת הסיוע ההומניטרי הבינלאומי לרצועה. היום אשוחח בנושא גם עם שר החוץ האיטלקי אנטוניו טאיאני. העולם מטיל על ישראל את האחריות לנושא ההומניטרי, אבל המפתח למניעת המשבר נמצא כעת בידי ידידינו המצרים. חמאס לא ישלוט במעבר רפיח - זהו צורך ביטחוני עליו לא נתפשר". לידיעה המלאה (שירית אביטן כהן)

17:45: דובר צה"ל בערבית סגן-אלוף אביחי אדרעי פרסם הודעת פינוי לתושבי אזורים נוספים בצפון הרצועה. מדובר בתושבי שכונות אל-כראמה, סלאטין ואל-זוהור. "לכל התושבים, חמאס וארגוני טרור אחרים משתמשים בשטח שלכם לפעילות טרור ולשיגור רקטות לשטח ישראל, ולכן צה"ל יפעל נגדם בדחיפות. למען ביטחונכם, עליכם לפנות מיד את האזור למקלטים מוכרים ממערב לעיר עזה".‌‌ (שחר קליימן)

דובר צה"ל בערבית באזהרה לתושבי צפון רצועת עזה, צילום: דובר צה"ל בערבית

17:29: צה"ל ושב"כ תקפו באופן ממוקד חדר לחימה הממוקם בבית ספר של אונר"א בנוציראת ששימש מפקדים בזרוע הצבאית של חמאס במשך תקופה ארוכה לתכנון וביצוע פעולות טרור; יותר מ-10 מחבלי חמאס חוסלו בתקיפה. לידיעה המלאה(לילך שובל)

אינפוגרפיקה של חדר הלחימה ששימש את חמאס הממוקם בבית ספר של אונר"א, צילום: דובר צה"ל

17:08: ארגון כבאות והצלה עדכן כי שני צוותי כיבוי פועלים לכיבוי השריפה שפרצה בשטח פתוח בין היישובים מלכיה ודישון שבגליל העליון, כתוצאה מפגיעת רקטה במקום. נמסר כי בשלב זה אין שליטה על האש, אך לא נשקפת סכנה ליישובים.

שריפה גדולה בשטח פתוח כתוצאה מירי רקטי במרחב מלכיה ודישון // כב"ה צפון

16:47: דיווחים לבנוניים על תקיפות ישראליות באזור כפר כילא.

דיווחים לבנונים על תקיפות ישראליות באזור כפר כילא // רשתות ערביות

16:21: שר החוץ הבריטי דיוויד קמרון צייץ בחשבון ה-X שלו בעקבות השחתת משאיות הסיוע על ידי פעילים וכתב: "התקפות של קיצונים על שיירות סיוע בדרך לעזה הן מחרידות. תושבי עזה נמצאים בסכנת רעב וזקוקים נואשות לאספקה. ישראל חייבת להעמיד לדין את תוקפי שיירת הסיוע. אעלה את הדאגות שלי בפני ממשלת ישראל".

16:14: עשרה שיגורים חצו משטח לבנון לעבר מרחב החרמון, בהמשך לאזעקות שהופעלו במג'דל שמס לפני זמן קצר. זוהו נפילות בשטחים פתוחים, ולפי שעה לא ידוע על נזק או על נפגעים.

הנזק לבית עסק באביבים, צילום: מועצה אזורית מרום הגליל

15:58: אזעקות המתריעות על ירי טילים הופעלו במג'דל שמס שבצפון הגולן. סך הכל עשרה שיגורים למרחב.

15:52: ירי נ"ט בוצע בשעה האחרונה מלבנון לעבר המושב אביבים שבגליל העליון, וזוהתה נפילה בשטח פתוח. כמו כן, בוצע ירי תלול מסלול לאזור מלכיה, שם פרצה שריפה בשטח פתוח. (עידן אבני)

ירי נ"ט בגבול הצפון, צילום: רשתות ערביות

15:45: חמאס תכנן להקים בסיס סודי בטורקיה ותאים במקומות נוספים בעולם, כך חשף אתמול ה"טיימס" הלונדוני. לפי הדיווח, מטרת המהלך הייתה לתאם ולהוציא התקפות נגד מטרות ישראליות במדינות הגובלות, לרבות מדינות החברות בנאט"ו. התוכנית, ששמה "הקמת בסיס בטורקיה", פורטה במסמך שנתפס בביתו של ראש המטה של סינוואר. (דוד ברון)

15:30: האעזקות בצפון: זוהו נפילות באביבים, מטולה ובמלכיה - שם החלו שריפות במקום הנפילה. (עידן אבני)

15:12: בקריית שמונה הודיעו: התושבים רשאים לצאת מהממ"דים - אך מתבקשים להישאר בקרבתם. (עידן אבני)

15:01: דובר צה"ל: כתוצאה מהשיגורים שבוצעו לגליל המערבי, בלון תצפית של צה"ל נפגע ונפל בשטח לבנון, אין חשש לדלף מידע. (עידן אבני ולילך שובל)

בלון התצפית הצבאי שנפל בדרום לבנון, צילום: רשתות ערביות

14:55: עקב חשש לירי טילים על העיר: תושבי קריית שמונה התבקשו להיכנס למקלטים ולמרחבים המוגנים עד להוגעה חדשה. 

14:39: לאחד הפגיעה בערב אל עראמשה: כלי טיס תקף וחיסל מחבל מארגון הטרור חיזבאללה. בנוסף התוקפו מבנים צבאיים ותשתיות טרור בדרום לבנון. (לילך שובל)

14:12: בהמשך לאזעקות עוטף. זוהו שלושה שיגורים לעבר שדרות. שלושתן יורטו. בשלב זה לא ידוע על נפגעים בגוף או נזק לרכוש.

יירוטים בשדרות, צילום: ללא

14:05: צבע אדום בעוטף עזה: שדרות, איבים וניר עם.

13:45: פגיעה ישירה מנ"ט בערב אל-עראמשה. בתגובה צה"ל תוקף בלבנון.

פגיעה ישירה בערב אל עראמשה (ארכיון), צילום: ללא

13:33: בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג ידון בבקשה של דרום אפריקה לצווים נוספים נגד ישראל ב-16 וב-17 למאי.

13:18: אזעקה בגליל המערבי. (עידן אבני)

13:00: אזעקה בגליל המערבי. (עידן אבני)

12:40: נשיא ארה"ב ביידן לנשיא הרצוג: המחויבות של ארה"ב לביטחון ישראל איתנה, קריטי שהמדינות שלנו יעבדו יחד".

ביידן, צילום: רויטרס

12:38: צה"ל על הפגיעה בעובדי האו"ם ברפיח אתמול: "מבדיקה ראשונית שבוצעה, הרכב נפגע תוך כדי לחימה בשטח שמוגדר כשטח לחימה פעיל. תנועת הרכב לא היתה מוכרת לצה״ל. פרטי האירוע בבדיקה". (לילך שובל)

12:09: צה"ל הודיע כי הכוחות ממשיכים בלחימה וכי אוגדה 98 הרחיבה הלילה את הפעילות בג'בליה. במעבר רפיח מצידו העזתי לוחמי צוות הקרב של חטיבה 401 חיסלו כמה חוליות מחבלים חמושים בקרבות פנים אל פנים. במזרח רפיח לוחמי צוות הקרב של גבעתי חיסלו כמה מחבלים בהיתקלויות ואיתרו אמצעי לחימה. כלי טיס של חיל האוויר תקפו בהכוונת הכוחות חוליית מחבלים שיצאו ממרחב שיגור. בנוסף, הותקפה עמדה שממנה פעלו מחבלים נוספים שירו לעבר הלוחמים.

פעילות צה"ל ברצועה, צילום: דובר צה"ל

בג'בליה צוותי הקרב צוותי הקרב של חטיבות הצנחנים, 460 ו-7 בפיקוד אוגדה 98 הרחיבו הלילה את הלחימה, כאמור. ביממה האחרונה, הכוחות ניהלו קרבות רבים, חיסלו בירי טנקים עשרות מחבלים שירו לעברם והשמידו זירת מטענים שהוטמנו במרחב. כלי טיס תקף וחיסל מחבל שזוהה נושא RPG בסמוך לכוחות והיה בדרכו לבצע ירי לעברם. במרחב זייתון, לוחמי אוגדה 99 המשיכו ביממה האחרונה בהתקפה נגד יעדי טרור במרחב. (לילך שובל)

פעילות צה"ל ברצועה, צילום: דובר צה"ל

10:42: ראש ממשלת קטאר: "יש הבדלים יסודיים בין ישראל לחמאס על שחרור החטופים והמשך המלחמה". (שחר קליימן)

10:30: סוכנות הידיעות רויטרס מדווחת על טנקים בשכונות אל-ג'נינה וא-סלאם ברפיח. אתמול דווח על משוריינים באותם אזורים. (שחר קליימן)

09:58: באונר"א מעריכים כי כ-450 אלף עזתים עזבו את רפיח מאז 6 במאי. (שחר קליימן)

פעילות צה"ל ברצועה,
רחובות ריקים ברפיח, צילום: אונר"א

08:57: דיווח בוול סטריט ג'׳ורנל: מבצע ברפיח עלול לפגוע בהסכם השלום עם מצרים. בקהיר עשויים להוריד את רמת היחסים הדיפלומטיים עם ישראל.

08:53: צה"ל תקף מבנים צבאיים של חיזבאללה בכמה מרחבים בדרום לבנון.

08:08: בהמשך לאזעקה באשקלון - רקטה אחת יורטה. אין דיווחים על פצועים או נזק.

07:59: אזעקות באשקלון.

07:00: דייוח: ממשל ביידן מעריך כי ישראל צברה מספיק חיילים בשערי רפיח כדי להתקדם למתקפה מלאה. לאייטם המלא הקליקו כאן.

05:30: הפלשתינים מדווחים כי צה"ל חזר לתקוף באוזר מחנה נוסיראת שבמרכז רצועת עזה.

תקיפת צה"ל בנוסיראת (ארכיון), צילום: אי.פי

04:00: הפלשתינים מדווחים כי כוחות צה"ל פועלים כעת באזור העיר שכם.

03:27: הפלשתינים מדווחים על הפצצות באזור גיר אל-בלח שבמרכז רצועת עזה.

02:35: המיליציות השיעיות בעיראק טוענות כי שיגרו שני כטב"מים לאילת.

02:12: הפלשתינים מדווחים על הפצצות בצפון רצועת עזה.

01:58: דיווחים על הפצצה בחאן יונס ממנה נפצעו ארבעה בני אדם.

תיעוד: שלוש האוגדות הנלחמות ברצועה מציינות את יום הזיכרון קרדיט: דובר צה"ל

01:52: דיווחים בלבנון: חיל האוויר תקף בכפר כילא שבדרום המדינה באמצעות ארבעה טילים שנורו ממטוסים.

00:45: הפלשתינים מדווחים על לפחות 20 הרוגים בהפצצת בניין בן 3 קומות במחנה נוסיראת במרכז הרצועה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר