בצה״ל מבינים: הדבר הכי משמעותי כעת הוא למצוא חלופה שלטונית לחמאס

בצבא זיהו שחמאס שב לפעול בשכונת ג׳בלייה - והודיעו על פינוי האוכלוסייה • פעולה דומה התרחשה בשכונת זייתון אתמול, שבמהלכה נהרגו ארבעה לוחמים של חטיבת הנח״ל מפיצוץ מטען • בצבא אומרים כי חמאס ארגן מחדש את כוחותיו באזור וסיכן את הפעילות בציר המבתר • כ-300 אלף עזתים התפנו מרפיח עד כה

צה"ל: השמדנו את אתרי השיגור ברפיח שמהם נורו רקטות לבאר שבע // דובר צה"ל

צה״ל הודיע הבוקר (שבת) על פינוי נרחב של תושבי שכונת ג׳בלייה שבצפון רצעות עזה, לקראת פעולה באזור. צה״ל כמובן כבר פעל בעוצמה באזור בתחילת המלחמה – הוא הכניע את גדודי חמאס בשכונה באש מהאוויר, הים ובתמרון קרקעי. אלא שכעת בצבא זיהו שחמאס שב לפעול בשכונה – ולכן צריך לשוב ולפרק את תשתית הטרור באזור.

חיילי צה"ל בפעילות בג'בליה (ארכיון), צילום: דובר צה"ל

״כיסוח דשא״, כך נקראת הפעולה הזאת של חזרה למקומות שבהם צה״ל פעל כדי לוודא שהטרור באזור לא גדל פרא. פעולה דומה התרחשה בשכונת זייתון אתמול, במהלכה נהרגו ארבעה לוחמים של חטיבת הנח״ל מפיצוץ מטען. בצבא אומרים כי חמאס ארגן מחדש את כוחותיו באזור וסיכן את הפעילות בציר המבתר. המבצע שם יימשך עוד כמה ימים.

אמל"ח שנמצא בתוך בת ספר בשכונת זייתון, צילום: דובר צה"ל

בצבא מסבירים שהמציאות הזאת נובעת מהיעדר גורם שלטוני מתחרה לחמאס. מי שמחפש ״ניצחון מוחלט״ יגלה שבהיעדר כוח ריבוני אחר – תשתיות הטרור יוותרו ברפיח, ג׳בליה וזייתון גם לאחר שצה״ל יפעל בהן. ״קשה לתרגם הישגים טקטיים אופרטיביים בלי מהלך אסטרטגי, בלי לדעת לאן הולכים״, אומרים בצבא במה שנשמע כמו תסכול מגרירת הרגליים של הדרג המדיני.

עד שהממשלה לא תחליט, צה״ל ישוב להילחם במקומות שפעל בהם. בצה״ל מציינים מנעד של אפשרויות לגבי אותו שלטון שיחליף את חמאס. מהכרזה של שלטון צבאי של צה״ל ברצועת עזה, על המשמעויות הכלכליות, הביטחוניות והבינלאומיות של המהלך ועד כניסה של גורם אחר, פלשתיני או בינלאומי.

קריאה לתושבי צפון רצועת עזה להתפנות לאיזורים בטוחים לקראת הרחבת פעולה באיזור רפיח, צילום: דובר צה"ל

לפני כחודש פורסם ב״ישראל היום״ כי המזכיר הצבאי הנכנס של רה״מ, תא״ל רומן גופמן, תמך במסמך פנימי באפשרות של הכרזה של שלטון צבאי. בצבא אז מיהרו להתנער ואמרו שהדברים משקפים את דעתו בלבד. 

כ-300 אלף עזתים התפנו מרפיח

בהמשך לפעילות צה"ל במרחב מזרח רפיח ובהתאם לאישור הדרג המדיני, ולאור פעילות טרור וירי של חמאס מהמרחב צה״ל קרא לאוכלוסייה מאזורים נוספים בשכונות המזרחיות של רפיח להתפנות באופן זמני אל המרחב ההומניטרי המורחב במוואסי.
עד כה, כ-300 אלף עזתים נעו לעבר המרחב ההומניטרי המורחב במוואסי.

בצבא אומרים שההחלטה על פשיטות חוזרות נעשית על בסיס מודיעין. הערכה היא כי בין 100 אלף ל-150 אלף עזתים יצטרכו להתפנות מג׳בלייה. בתוך כך, הפעולה ברפיח ממשיכה ואף מתרחבת – בהתאם לאישור הקבינט אתמול. הבוקר הודיע צה״ל לתושבי שכונות נוספות בעיר להתפנות. בעוד כוחות צה״ל מעמיקים את התמרון בפאתי העיר, אתמול נורו תשעה רקטות ממנה אל ב״ש, וכוחות בהובלת חטיבה 401 השמידו את אתרי השיגור ברפיח.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר