מחבלים בחיזבאללה בקורס צבאי . צילום: אי.פי

הערכה: חיזבאללה צבר אלפי חימושים מדויקים - בתרחיש קיצון הוא עלול לעשות שימוש בנשק כימי

למרות שבעה חודשי לחימה, לכוח רדואן בארגון הטרור עדיין יש יכולת לפלוש לשטח מצומצם בתוך ישראל • חוקר בכיר: הכשירות של הכוח לא נפגעה באופן משמעותי

למרות החיסולים הממוקדים ואחרי שבעה חודשים: היכולת המבצעית של כוח רדואן בחיזבאללה לא נפגעה באופן משמעותי. יתר על כן, יחידת העילית של ארגון הטרור הפרו-איראני עדיין מסוגלת להוציא לפועל בכל רגע נתון, אם יוחלט כך, פלישה אל תוך שטח מצומצם בישראל עם עד 200 מחבלים, כך נודע ל"ישראל היום".

בחודש שעבר ביקר שר הביטחון יואב גלנט בפיקוד הצפון ושחרר הצהרה: "מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו", התגאה השר, "גרמנו לכך שמחיצתם מתים, ומחיצתם מתחבאים ומפקירים את דרום לבנון לפעולות צה"ל". השבוע בעוצבת הגליל גלנט כבר הודה: "המשימה כאן לא הושלמה - זה עלול להיות קיץ חם".

"הכשירות של כוח רדואן לא נפגעה"

דברים שנאמרו היום בכנס של מרכז המחקר "עלמא", בהובלת סא"ל (במיל') שרית זהבי, שופכים אור על ההצהרות של הצמרת הישראלית. באירוע, שהתקיים בקיבוץ לוחמי הגטאות, עלה ספק לגבי מידת היעילות של מדיניות החיסולים הנוכחית בלבנון. כל זאת, למרות מאות מחבלי חיזבאללה הרוגים, ביניהם בכירים כמו מפקד כוח רדואן בפועל, וויסאם א-טוויל - שחיסולו יוחס לישראל.

טל בארי, ראש אגף המחקר במכון "עלמא", צילום: מיכה בריקמן

טל בארי, ראש אגף המחקר במכון "עלמא" המתמחה בזירה הצפונית, התריע כי להערכתו, אם תתקבל החלטה בצמרת חיזבאללה לפלוש לשטח מצומצם בישראל עם 200-100 מחבלים – הם יכולים לבצע זאת.

לדבריו, זה עומד בניגוד לתוכנית המקורית של פלישת אלפי לוחמים, שבשלב זה לא יכולה לצאת לפועל בגלל אובדן מרכיב ההפתעה.

אנשי כוח רדואן בעיירה סראקיב בסוריה, צילום: ללא

נציין גם כי כרגע יש רצועת ביטחון בפועל בצפון, כך שרבים מהישראלים הנמצאים באזור הם לוחמים של צה"ל. ואולם, החוקר הבכיר מדגיש: הכשירות של כוח רדואן לא נפגעה. הרחקתם מהגבול לא פגעה בהם באופן משמעותי. 

הסיבה לכך, מסביר בארי, היא שחיזבאללה מחזיק למעשה בצבא לכל דבר. על כן, צבא הטרור של נסראללה יכול להתמודד עם מוות של לוחמים רבים. רק כוח רדואן, למשל, כולל לפחות 2,500 לוחמים, כך לפי הערכות. בארי מעריך גם כי מספר החימושים המדויקים של הארגון עלה ממאות לכמה אלפים, ובתרחיש קיצון הוא עלול לעשות שימוש בנשק כימי. 

נסראללה, צילום: רויטרס

ההערכה היא שחיזבאללה מוכן למלחמה ומעוניין בה בכל תרחיש. גם במקרה של הפסקת אש בעזה וגם במקרה של הרחבת התמרון הקרקעי ברפיח, נסראללה עלול להגביר את השיגורים לצפון. אלה אגב זינקו בחודשים האחרונים.

בסך הכל, חיזבאללה וארגוני טרור אחרים בדרום לבנון ביצעו 1,637 התקפות בשבעת חודשי המלחמה, שכללו ירי רקטי, ירי נ"ט ושיגור כטב"מים. אם במארס שוגרו יותר מ-20 כטב"מים, באפריל המספר עומד כבר על 42.

תיעוד משלומי, היום, צילום: ללא

בארי סיכם את דבריו בהערכה קודרת: שום הסכם מדיני עם חיזבאללה לא ימנע מלחמה בצפון, "זאת לא שאלה של אם אלא שאלה של מתי". המינימום שהסדר כזה יוכל להשיג הוא מצג שווא וקניית זמן עד לעימות הכולל – לכל המאוחר עד 2026, ובפועל – בטווח המיידי.

נציין לסיום כי ההערכה שהכשירות של כוח רדואן לא באמת נפגעה, יכולה להסביר מדוע חיזבאללה דחה השבוע את ההצעה הצרפתית להסדר בגבול, הכוללת את הרחקתו מהגבול בטווח של שבעה קילומטרים, כך לפי הפרסום בעיתון "אל-אח'באר".

בכל אופן, תושבים בצפון הבהירו היום כי אמנם אין פתרון קסם, אבל הם הזכירו דרישה מהעבר של הגליל, שמהדהדת גם היום: "אנחנו רוצים לחיות חיים של קוממיות". 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו