תוכנית ליווי מיוחדת ל-28 הנשים שהתאלמנו במהלך המלחמה בעודן בהיריון. צילום: אי.פי

לא יישארו לבדן: תוכנית מיוחדת תלווה נשים שהתאלמנו במלחמה בעודן בהיריון

מתחילת המלחמה התאלמנו 28 נשים הרות • התוכנית שנוצרה עבורן תכלול ליווי רווחתי, כלכלי ורגשי בכל אחד משלבי ההיריון, הלידה ולאחריה • "אנחנו עושים זאת ברגישות רבה ובמעטפת מלאה עבורן"

על רקע המספר הגבוה של יתומים ואלמנות מאז שבעה באוקטובר, משרד הביטחון, ארגון אלמנות ויתומי צה"ל, אגף משפחות, הנצחה ומורשת ומערך הנפגעים בצה"ל יצרו תוכנית ליווי מיוחדת ל-28 הנשים שהתאלמנו במהלך המלחמה בעודן בהיריון.

במסגרת התוכנית מקבלות האלמנות מעטפת מותאמת אישית, כמו גם ליווי רווחתי, כלכלי ורגשי בכל אחד משלבי ההיריון, הלידה ובתקופה שלאחר הלידה.

במשרד הביטחון מציינים כי בכל שנה יש מספר בודד מאוד של נשים שמתאלמנות בעודן בהיריון, אך השנה, נוכח הנסיבות, ההיקפים גדלו משמעותית. התוכנית, תחת השם "לצידך", נבנתה במטרה לסייע בעיבוד תהליכי האובדן והאבל, לצד סיוע ותמיכה בתהליכים רגשיים, פיזיים והורמונליים שעוברות הנשים שבהיריון, ולספק ליווי ומעטפת מלאים.

לצידן עד גיל שלוש

האלמנות יזכו לליווי פרטני וקבוצתי, וכן ליווי רגשי ותמיכתי-רווחתי, לצד סיוע כספי הכולל מענקים לאורך כל שלבי הליווי. לתוכנית חברו ארגון המיילדות הארצי ובתי החולים השונים בארץ, כשהמטרה היא לאפשר לכל אלמנה ליווי אישי וצמוד של מיילדת ומתן מענה רגיש בבית החולים בזמן הלידה.

הליווי נמשך לאורך כל התקופה - מתחילת ההיריון ועד גיל שלוש, תוך התאמה אישית לצורכי כל אלמנה. בתקופת ההיריון ניתן ליווי מיילדת וקורס הכנה ללידה, סיוע במטלות הבית ומימון בדיקות רפואיות שאינן בסל הרפואי. במהלך הלידה מתאפשר ליווי של מיילדת פרטית, חבילות לידה מהילד הראשון ומעלה ושהות במלונית ליולדות.

 

שחר נעים. "הליווי עזר לי להגיע מוכנה", צילום: ללא

לאחר הלידה יוענק להן מענק לידה, ליווי של יועצת הנקה, סיוע כלכלי ועזרה בארגון ברית/ה, סיוע בטיפול בילדים ו"הנדימן" לטובת הרכבת ציוד תינוקות.

אריה מועלם, סמנכ"ל וראש אגף משפחות הנצחה ומורשת במשרד הביטחון: "לאור מלחמת חרבות ברזל אנו מלווים כיום 28 אלמנות בהיריון - מספר חסר תקדים. אך אנו עושים זאת ברגישות רבה ובמעטפת מלאה עבורן בכל דבר, וכך נמשיך לעשות ביחד עם ארגון אלמנות ויתומי צה"ל ומערך הנפגעים בצה"ל".

"הצלחתי לקבל שקט ורוגע"

שחר, אלמנתו של אמיר מנצור נעים ז"ל שנפל בקרב על הגנת קיבוץ ארז: "תוכנית 'לצידך' נתנה לי שקט ורוגע. הליווי של המיילדות העניק לי הרבה מידע, שהרגיע אותי לקראת הלידה וגרם לי להגיע אליה מוכנה יותר. הידיעה שאפגוש פנים מוכרות בחדר הלידה הרגיעה אותי מאוד.

"הליווי של אסנת העובדת הסוציאלית עוזר, תומך ועוטף. יש המון חששות שהגיעו עם האובדן של אמיר שלי, והתוכנית העניקה לי הרבה שקט בתחומים השונים שהקלו לעבור את התקופה הזו בצורה טובה יותר".

הגר ויעקב ז"ל, צילום: ללא

הגר דניאלס עוזרי, אלמנתו של יעקב עוזרי ז"ל: "יעקב נפל כשהייתי בשבוע 22 - והוא הספיק להרגיש אותה בועטת! בכל אולטרסאונד שעשינו הוא התפעל מהפלא הקטן שגדל לי בבטן. הוא אפילו התחיל לאסוף בדיחות אבא - ובערב היה מספר לי אותן. המיילדות שציוותו לי מתוכנית 'לצידך' הצליחו להכניס אותי להתרגשות וציפייה לקראת הלידה, שלמרות הקושי, היתה מאושרת ומלאה ביעקב בכל מקום ואני אסירת תודה לאיילת ושוש - גם על כך שנתנו לי ביטחון ועטפו אותי".

תמי שלח, יו"ר ארגון אלמנות ויתומי צה"ל: "התוכנית היא אולי הביטוי העוצמתי ביותר לערבות ההדדית ולשותפות הגורל בינינו".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו