החל מהיום: צה"ל מצמצם את גדודי ההגנה המרחבית ביו"ש

העומס על חיילי המילואים גדל, ובצבא מבקשים לחלק את הכוחות • במקומם יחוזקו כיתות הכוננות ביישובים • המשרתים בהגמ"ר יורשו לחתום על נשק אישי גם לאחר המילואים • "האם ניתן להעלות על הדעת שבעת מלחמה לא תתקיים שמירה?"

חיילי צה"ל ביהודה ושומרון (ארכיון). צילום: איי.אף.פי

המלחמה עדיין לא הסתיימה, אך אחרי כמעט שבעה חודשים יצמצמו היום גדודי ההגנה המרחבית באופן דרמטי את פעילותם ביישובים ובחוות ביהודה ושומרון. בעוד בצה"ל אומרים כי מדובר בשינוי מתווה ההגנה ומצביעים על כך שלא ניתן לשמר לעד לוחמים בהיקף שקיים כרגע בכל יישוב ביו"ש, יש לא מעט יישובים שמרגישים מופקרים וחוששים מפני הבאות.

תיעוד מפעילות כוחות צה"ל ברחבי יהודה ושומרון // דובר צה"ל

מדובר ביחידות שבעשורים האחרונים היו כמעט תיאורטיות, ושמטרתן היתה להגן על היישובים בעת חירום. ב-7 באוקטובר הבינו בצה"ל כי יש חשש אמיתי מפני ניסיון לחקות את מעשי חמאס בעזה, והקפיצו את היחידות. בתוך כמה ימים גדלו הגדודים  מכ-1,500 לוחמים בלבד ליותר מ-8,000, שנפרסו ב-201 יישובים וחוות ביו"ש.

אלא שהאילוצים הולכים ומתגברים ודורשים צמצום משמעותי של הכוחות ביישובים. בראש ובראשונה מדובר בלוחמי מילואים, ובמדינה מעוניינים להקטין את מספר המגויסים בצו 8, וכן לא ניתן לשמר כוחות כאלו לאורך זמן בכל יישוב.

התרחיש שאליו נדרשים לוחמי ההגמ"ר אינו של חדירה ליישוב כפי שהיה בעבר, אלא תרחיש שבעה באוקטובר. בפיקוד מרכז הבינו כי הם צריכים לבנות מתווים לאורך זמן, ולא כוחות חירום שיישארו חודשים ארוכים בתפקידם ויישחקו. הפתרונות כוללים הגברת מרכיבי ביטחון ביישובים וחיזוק כיתות הכוננות. עוד הוחלט לאפשר לתושבים שמשרתים בהגמ"ר לחתום על נשק אישי גם לאחר המילואים. כמו כן, נרכשו אלפי כנות לנשקים ארוכים כדי לאבטח אותם בבתים. ברגע האמת, אומרים בפיקוד מרכז, יידעו כעת היחידות להקפיץ מייד את הלוחמים.

יצמצמו את הפעילות גם בחווות ביהודה ושומרון , צילום: נעמה שטרן

אף שעדיין יהיו מאות לוחמי הגמ"ר שישרתו במילואים, כמעט בכל יישוב ביו"ש, לצד מוצבים שהוקמו בחלקם, התושבים עדיין מודאגים מאוד. לאחרונה פנו תושבי גוש אדומים לתת־ניצב עמרי נידם, מפקד מרחב עוטף ירושלים של מג"ב, שאחראי על יישובי עוטף ירושלים, וקבלו על הוצאת הכוחות. "הופתענו לשמוע על ההחלטה להפסקת תגבור אבטחת היישוב באמצעות חיילי מילואים", ציינו ואמרו כי אף שהאחריות על היישובים עברה לפני זמן רב לידי מג"ב, עדיין יש פערי אבטחה שעלולים לסכן חיים. "האם ניתן להעלות על הדעת כי בזמן מלחמה לא תתקיים שמירה ביישובים?" שאלו בזעם.

במקביל, חתמו תושבים בהר חברון על עצומה הדורשת להותיר את האבטחה ביישוביהם. "העובדה כי מחלקות ההגמ"ר היישוביות ישתחררו ואנו נישאר ללא מענה שוטף מדאיגה אותנו מאוד, ומדירה שינה מעינינו. שחזור שבעה באוקטובר ביישובי יו"ש וביישובי יהודה בפרט הוא עניין של זמן. אנו חיים בתוך מובלעות של ערבים, המחכים לשעת כושר".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר