הסכם לשחרור חטופים או פעולה ברפיח: "צה"ל יידע להתמודד עם כל עסקה"

בצבא סיימו את ההכנות וממתינים לפקודת ה"פעל" - הכדור עכשיו בידי הדרג המדיני • "נדע לחדש את הלחימה במקרה הצורך" • החלה בניית המזח הימי מול חופי עזה לקליטת סיוע

רפיח. צילום: GettyImages

בצה"ל ובמערכת הביטחון נמצאים בדריכות גדולה לקראת האפשרות שמייד לאחר חג הפסח תחל הפעולה ברפיח.

צה"ל כבר הודיע כי השלים את ההכנות והקצה את הכוחות, וממתין כעת לפקודת ה"פעל" של הדרג המדיני. נכון לרגע זה לא התקבלה הפקודה ולא נקבעה סופית שעת ה"ש", אך במערכת הביטחון מקווים שהאיום הצבאי האמין שמציבה ישראל בנוגע לפעולה ברפיח יגרום לחמאס להתגמש בכל הקשור לעסקת חטופים מינימלית.

פליטים ברפיח, בינואר האחרון, צילום: אי.אף.פי

במערכת הביטחון מציינים כי זהו שלב קריטי במיוחד, כשהבחירה כרגע היא בין עסקה הומניטרית, שבמסגרתה מציעים המצרים כי ישוחררו 33 חטופים, לבין הפעולה ברפיח. ההחלטה, אומרים בישראל, היא בידי חמאס. בצה"ל טוענים כי הצבא יידע להתמודד עם כל עסקה, ולחדש את הלחימה בהמשך במקרה הצורך. ובכל זאת, כאמור, נערכים ברצינות לאפשרות הסבירה שחמאס ישיב בשלילה, ויתעקש על הפסקה מוחלטת של הלחימה, או־אז תחל הפעולה ברפיח בתוך זמן קצר.

גם אם תתקבל ההחלטה על כניסה לרפיח - הפעולה תתקיים בשלבים, כאשר תחילה יבצע צה"ל פעולות מסוימות בשטח, בהמשך יחל פינוי של 1.2 מיליון הפלשתינים שעוד נותרו ברפיח לאחר שכ־150 אלף פלשתינים התפנו מהמקום עם יציאת כוחות צה"ל מחאן יונס, ורק בהמשך תחל הלחימה.

ארוכה ולא פשוטה

הלחימה ברפיח, כך מעריכים בצה"ל, תהיה לא פשוטה, לאחר שבשבועות האחרונים חמאס וארגוני הטרור הנוספים נערכו היטב לכניסת הכוחות למקום, מתוך הנחה כי ישראל תממש את איומה להיכנס לרפיח כדי למוטט את חמאס שם, ולחסום את ציר האספקה שלו דרך גבול מצרים.

אלא שכלל לא ברור האם לישראל יש תוכנית ליום שאחרי רפיח – קרי, האם היא מתכננת למצוא גוף אחר, חליפי לחמאס, שישלוט במקום, ומה בדיוק היא מתכוונת לעשות עם ציר פילדלפי כדי למנוע את המשך ההברחות לחמאס.

בתוך כך, צה"ל הודיע אתמול כי עבודות ההכנה הנרחבות של צה"ל ומשרד הביטחון לקליטת המזח הימי לסיוע הומניטרי בעזה נמשכות. שטח הפרויקט הוא כ־270 דונמים, המיועדים לטובת תפעול ומעבר הסחורות לשטח.

כ־270 דונמים למסחר ותפעול. המזח בנמל עזה., צילום: אגף ההנדסה והבינוי, משרד הביטחון

במזח נבנית מערכת שערים הידראולית הנשלטת מרחוק ומאפשרת גמישות מבצעית ולוגיסטית ונעשות עבודות חשמל נרחבות לתמיכה במתקן ולקליטת אמצעים יבשתיים וימיים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר